اردشیر شهرکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چیکو به عنوان میوه گرمسیری در سطح 462هکتار از باغات میوه سیستان و بلوچستان کشت می شود.
وی ادامه داد: باغداران سیستان و بلوچستان از اواخر فروردین به مدت سه ماه به برداشت چیکو مشغول بودند به طوری که امسال 2 هزار و 390 تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج از استان شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان میانگین برداشت چیگو در هر هکتار را هشت هزار و 820کیلوگرم ذکر کرد و افزود: این محصول گرمسیری عمدتا در شهرستان های چابهار، سرباز، کنارک و قصرقند کشت می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشوراست به طوری که در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب است.
چیکو یکی از درختان میوه مناطق گرمسیری است که در شهرستان های جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی گرم و مرطوب بخوبی رشد می کند که هم مصرف خوراکی و هم دارویی دارد.
درخت چیکو رشد نسبتا کمی دارد ولی دارای عمر طولانی و در مقابل بادهای شدید نیز مقاوم است و خشکسالی متوالی را بخوبی تحمل می کند و از نظر تحمل به میزان شوری خاک نیز مشابه درختان خرما است.
میوه چیکو به دو شکل گرد و تخم مرغی است که در زمان نارس بسیار سفت و غیرقابل مصرف است و طعم شیرینی آن شبیه گلابی است، هم تازه خوری دارد و هم در تهیه شیرینی، سالاد و دسر مورد استفاده قرار می گیرد .
میوه درخت چیکو مصرف خوراکی دارد اما از بخش های مختلف آن مثل گل ها، برگ ها، میوه نارس، پوست و بذر چیکو نیز به عنوان دارو استفاده می شود.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.