به گزارش ایرنا سد زیردان با ظرفیت 207 میلیون مترمکعب بر روی رودخانه کاجو قصرقند و بالادست روستاهای بخش پلان و مرکزی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان ساخته شده است.
آب سد زیردان با پیگیری مکرر فرمانداری چابهار، شوراهای اسلامی، دهیاران، امامان جمعه و نماینده مجلس برای نخستین بار به مقدار 18 میلیون و 320 هزار مترمکعب به طور همزمان رهاسازی شده است.
با رهاسازی آب سد زیردان شاهد موجی از خوشحالی میان قشرهای مختلف مردم هستیم چرا که برای نخستین بار در طول هشت سال اخیر آب به بیشتر نقاط روستایی بخش های پلان و مرکزی رسیده است.
آب رهاسازی شده موجب آبگیری هوتگ (گودال های ذخیره آب)، برخی از زمین های کشاورزی دیم، آبگیری چاه های طول مسیر و تامین آب زیست محیطی 157 روستای چابهار شده است.
با رهاسازی این سطح از آب سد زیردان مشکلات بی آبی روستاهای یاد شده با جمعیت 55 هزار نفر برای بیش از چهار تا 6 ماه مرتفع خواهد شد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آب سد زیردان برای استفاده در بخش های کشاورزی، آشامیدنی و زیست محیطی روستاهای پایین دست این سد در شهرستان چابهار رهاسازی شد.
غلامرضا مجیدی نژاد یزدی افزود: رهاسازی آب سد زیردان موجب رضایتمندی مردم بی آب روستاهای بخش مرکزی و پلان چابهار شده است.
وی بیان کرد: در روستاهای شهرستان چابهار مردم بومی با استفاده از دانش محلی از سال های دور هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب) را حفر می کردند که می تواند آب بارندگی ها یا سیلاب را به مدت 6 ماه و حتی تا یکسال ذخیره سازی کند.
وی ادامه داد: با رهاسازی 18 میلیون و 320 هزار مترمکعب آب سد زیردان هم اینک 157 روستا با جمعیت 55 هزار نفر آب مورد نیاز خود را در هوتگ ها ذخیرسازی کردند.
وی تصریح کرد: خشکسالی های 20 سال اخیر موجب خشک شدن زمین های کشاورزی، چاه ها و چشمه ها شده و خسارت بیش از 263 میلیارد تومانی در حوزه بخش کشاورزی چابهار بجا گذاشته است.
فرماندار چابهار گفت: آب در بیش از 400 روستای شهرستان چابهار جیره بندی شده و فقط به هر نفر در طول شبانه روز 15 لیتر توسط بیش از 40 تانکر آبرسانی سیار تحویل می شود.
مجیدی نژاد یزدی از همکاری خوب و شبانه روزی بخشداران، شوراهای اسلامی، دهیاران، معتمدان و افراد تلاشگر و دلسوز چابهار در زمینه توزیع عادلانه آب در روستاهای مختلف پلان و بخش مرکزی قدردانی کرد.
وی افزود: سعی خواهیم کرد بقیه آب رهاسازی شده را مدیریت کنیم تا آخرین نقطه روستایی بخش دشتیاری هم از این نعمت برخوردار شوند.
وی توجه بیشتر به جبران خسارت کشاورزی، پرداخت بیش از 140 میلیارد ریال بدهی ناوگان آبرسانی سیار، ساخت آب شیرین کن و اجرای شبکه آبرسانی در سطح روستاهای بالای 20 خانوار چابهار را خواستار شد.
مدیر امور منابع آب چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 2 سد زیردان قصرقند و پیشین سرباز برای آب ذخیره سازی و استفاده آب کشاورزی و آشامیدنی روستاهای این شهرستان ساخته شده است.
فرشید میربلوچزهی افزود: سد پیشین با ظرفیت 175 میلیون متر مکعب آب با هدف جمع آوری آب باران ‌های فصلی، جلوگیری از روان شدن سیلاب ‌ها و کمک به احیای زمین های کشاورزی منطقه باهوکلات دشتیاری ساخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اینک حجم آب سد پیشین کمتر از 25 میلیون مترمکعب است که 18 میلیون مترمکعب آن رسوب و غیر قابل بهره برداری است.
وی بیان کرد: سد پیشین در پی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی ها و نبود آب قابل بهره برداری هم اینک عملا از نظر امور آب خشک شده است.
وی ادامه داد: بوی لجن زار و رسوبات پشت سد پیشین قابل تحمل نیست و چشم مردم در انتظار نزول رحمت الهی و جاری شدن سیلاب هاست.
مدیر امور منابع آب چابهار با بیان اینکه از حدود 70 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در پشت سد زیردان از هفته گذشته تاکنون 18 میلیون و 320 هزار مترمکعب رهاسازی شده است، خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته نیز بیش از 24 میلیون و 200 هزار مترمکعب آب در ماههای مختلف برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی، آب آشامیدنی و افزایش حجم آب چاه های کلسکان رهاسازی شده است.
بخشدار دشتیاری نیز مدیریت آب برای آبگیری روستاهای این بخش را خواستار شد.
ابابکر بلوچ افزود: 165 روستا با جمعیت 79 هزار نفر با مشکلات جدی بی آبی مواجه هستند.
وی بیان کرد: از مجموع روستاهای یاد شده فقط یک مجتمع آبرسانی سولدان به 33 روستا در شبانه روز آب لب شور برای شست و شو تحویل می دهد.
وی ادامه داد: برای تامین آب آشامیدنی روزانه با تانکر سیار به هر نفر 3،5 لیتر آب تحویل می شود.
وی تصریح کرد: با خشک شدن سد پیشین چاههای 35 روستا با 30 هزار نفر جمعیت پایین دست این سد نیز خشک شده و بر مشکلات بی آبی افزوده است.
وی افزود: چاههای شهر نگور مرکز بخش دشتیاری در حال خشک شدن هستند و سه هزار نفر ساکن محلات پنجشنبه بازار و گلشن باهو آب ندارند و با تانکر آبرسانی سیار می شوند.
امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز گفت: رهاسازی 30 میلیون مترمکعب آب سد زیردان برای کاهش مشکلات بی آبی و رفع تشنگی روستاهای پایین دست در دشتیاری، پلان و بخش مرکزی شهرستان چابهار ضروری است.
مولوی عبدالواحد بزرگزاده افزود: روستاهای منطقه دشتیاری، پلان، تلنگ و بخش مرکزی چابهار با کمبود شدید آب مواجه هستند و برخی مواقع آب برای غسل میت وجود ندارد.
وی تنها راه حل مشکلات بی آبی در شهرستان چابهار را استفاده از آب دریا، اجرای خط انتقال آب سدهای پیشین و زیردان و تکمیل شبکه های آبرسانی عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی آمادگی برای ساخت آب شیرین کن و حل مشکلات بی آبی را دارد.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3042 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.