دکتر سید مهدی طباطبایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به ناکافی بودن قوانین برای بازدارندگی شاهد گسترش راحت مصرف دخانیات در جامعه هستیم.
وی افزود: خیلی از قلیون سراها به عنوان چایخانه سنتی مجوز می گیرند اما به راحتی در این محل ها قلیون برای مشتری ها عرضه می شود.
وی تصریح کرد: از مجموع 89 چایخانه سنتی عرضه کننده قلیون شناسایی شده در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، امسال 23 واحد به دلیل مسائل بهداشتی تعطیلی شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به خلاهای قانونی متاسفانه این واحدها یک مقطع خیلی کوتاه تعطیل شده و مجددا بازگشایی می شوند.
طباطبایی افزود: حدود 20 درصد مردم سیستان و بلوچستان دخانیات مصرف می کنند که این آمار در کشور 14 درصد است.
طباطبایی اظهار داشت: بیشترین علت مرگ و میر در دنیا، بیماری های مزمن از جمله مهمترین آنها بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های مزمن تنفسی است که مصرف دخانیات عامل خطر مشترک در تمام آنها شناخته می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات بیشترین مصرف دخانیات در میان خانم ها بین 15 تا 49 سال کشور؛ نخست به استان بوشهر با 19 درصد و دوم با 17 درصد به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.
وی گفت: متاسفانه به دلیل وجود تصور غلط در رابطه با مصرف قلیان به این معنی که دود ردشده از مخزن آب آن تصفیه می شود، شاهد گسترش روز افزون مصرف قلیان در جامعه هستیم.
وی ادامه داد: بر عکس این تصور غلط در دود قلیان مواد مضری وجود دارد که در صورت مرطوب شدن راحت تر جذب می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: هر وعده مصرف قلیان معادل کشیدن 70 تا 100 نخ سیگار است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.