دکتر سیدمحمد هاشمی شهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش هزینه های سرسام آور و کمرشکن درمان برای اقشار مختلف مردم، توسعه زیر ساخت های بهداشتی، درمانی و ارتقای کیفیت خدمات با هدف دسترسی همگانی و بهبود شاخص های عدالت در سلامت از مهمترین اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت است که با استاندارد سازی و بازبینی پوشش بیمه ای و استقرار نظام ارجاع ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: پر فشاری خون یکی از بیماری های خطرناک مزمن غیر واگیر بحساب می آید و فعالیت های آموزشی و بیماریابی مرتبط با آن در قالب برنامه های مدون طرح تحول نظام سلامت در حال انجام است.
وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در خانه های بهداشت روستایی، پایگاه های سلامت شهری و مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی (درمانگاه ها) انجام می شود، شناسایی و غربالگری بیماران مبتلا به پرفشاری خون و سایر بیماری های قلبی و عروقی است.
وی افزود: از ابتدای اجرای طرح خطر سنجی بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون حدود 16 هزار نفر از مردم مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که به این بیماری خاموش و بدون علامت مبتلا بودند شناسایی و تحت پوشش مراقبت های رایگان این طرح قرار گرفته اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: میزان ابتلا به فشارخون در افراد بالای 18 سال در کشور حدود 27 درصد و در سیستان و بلوچستان 20 درصد است به همین دلیل برای پیشگیری و کاهش بار این بیماری باید راهبردهای موثر و قابل قبولی بکار گرفته شود.
دکتر هاشمی شهری اظهار داشت: از فشار خون بالا به دلیل فقدان علامت مشخص و در عین حال تاثیر در ابتلاء به انواع سکته های قلبی و مغزی به عنوان قاتل خاموش یاد می شود.
وی افزود: پرفشاری خون به ندرت در قربانیان خود علائم بالینی ایجاد می کند و معمولا با نشانه های مربوط به سنجش فشار خون توسط کادر بهداشت و درمان شناسایی می شود و به همین دلیل لازم است افراد بالای 30 سال حداقل سالی یکبار نسبت به کنترل فشارخون خود در یکی از واحدهای ارائه خدمات سلامت اقدام کنند.
وی کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و مصرف دخانیات و الکل را از مهمترین دلایل بروز پرفشاری خون عنوان کرد و گفت: فشارخون یکی از عوامل خطر برای بروز سکته مغزی، سکته قلبی (حمله قلبی)، نارسایی قلب، بیماری کلیه و بیماری‌ های عروق محیطی است و به همین دلیل به هموطنان توصیه می شود تغذیه مناسب، تحرک بدنی کافی و ورزش را در اولویت برنامه های زندگی روزانه خود قرار دهند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.