به گزارش ایرنا؛ روابط عمومی به علم مدیریت چرخه اطلاعات بین یک فرد یا سازمان اعم از بازرگانی و اقتصادی، دولتی یا سازمان مردم‌نهاد با عموم اطلاق می‌ شود و همانند پلی میان یک سازمان و مخاطبان آن است، همچنین روابط عمومی عبارت است از انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیر موسسه به گروههای مخاطب آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروه ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.
در تعریف دیگری نیز روابط عمومی مجموعه‌ ای از اقدامات و کوشش‌ های حساب‌شده‌ای محسوب می شود که هر سازمان برای برقراری ارتباطات موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباطند انجام می‌دهد.
روابط عمومی، رو به ‌رو شدن یک سازمان یا موسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترک آنها مربوط است؛ سخنرانی در کنفرانس ‌ها، همکاری با رسانه ‌ها و بهره‌ وری از آن ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه ‌ها و ارتباط موثر و کارساز با کارکنان از یک طرف و مردم و مخاطبان از سوی دیگر از جمله وظایف این حرفه است.
روابط عمومی ها با عملکرد خوب و اثر گذار خود می توانند نقش ایجاد ارتباط فعال و اثر بخش بین کارگزاران حکومتی و مردم باشند و فاصله ها را کاهش دهند و زمینه ایجاد تفاهم و هم اندیشی بین مسئولان و مردم را فراهم کرده و تصمیم گیری ها را به سمت منافع عمومی سوق دهند و زمینه تحقق یک جامعه دموکراتیک را فراهم کنند.
به گفته یک استاد دانشگاه؛ متاسفانه نگاه موجود به اکثر واحدهای روابط عمومی در کشور؛ یک روابط عمومی سنتی با رویکرد مراسم گرایی، تبلیغاتی و تشریفاتی است.
دکتر امان الله تمنده رو استاد روابط عمومی و علوم ارتباطات به خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی هنر مردم داری، تنظیم کننده روابط میان مردم و مسئولان و هنر برقراری ارتباط موثر و سالم مسئولان با ارباب رجوع است.
وی افزود: مسئولان روابط عمومی باید یک راه حل مطلوب برای برقراری ارتباط میان مردم و مسئولان پیدا کنند، اخلاق مدار و پاسخگوی رسانه ها و مردم باشند.
وی تاکید کرد: مسئولان روابط عمومی ها باید بتوانند چهره مطلوبی از سازمان خود میان مخاطبان برجا بگذارند و علاوه بر تولیدکنندگی خبر، تعامل گرا باشند.
تمنده رو افزود: روابط عمومی ها در جایگاه واقعی خود قرار ندارند زیرا انتظار مدیران بیشتر انعکاس عملکرد، پوشش و اطلاع رسانی است و کمتر خواستار شنیدن صدای مردم هستند.
وی تصریح کرد: مهمترین علل این نوع نگاه مسئولان نداشتن تعریف درست آنان از روابط عمومی است و با توجه به پایین بودن سواد رسانه ای برخی مدیران به همان میزان افرادی را هم که برای این پست انتخاب می کنند دارای سواد پایینی هستند.
وی تاکید کرد: بالارفتن سواد روابط عمومی مدیران نقش مهمی در ارتقای فعالیت این حوزه و در نتیجه انعکاس چهره واقعی از سازمان و تکریم ارباب رجوع دارد.
مدیر روابط عمومی یکی از ادارات سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نگاه موجود به روابط عمومی ها در بسیاری از دستگاهها به گونه ای است که جایگاه آن را تنها در حد تهیه و نصب پلاکارد و آگهی های تسلیت به حساب می آورند.
وی که خواست نامش ذکر نشود ادامه داد: حوزه روابط عمومی و کارشناسان آن در تیررس ترین حوزه برای مدیران هستند و در صورتی که به سمت خواسته های مدیر حرکت نکنند در کمترین زمانی جابجا می شوند.
وی افزود: همچنین جایگاه این حوزه در بین سایر همکاران یک دستگاه یا اداره به خوبی تبیین نشده و همه آنان روابط عمومی را به عنوان بخش تشریفاتی در نظر می گیرند.
وی بیان کرد: وظیفه روابط عمومی تنها چاپ بنر و بروشور و تعریف از مدیر نیست بلکه باید برای بهبود شرایط موجود و ارتباط بین مدیران و مردم و نیز اطلاع رسانی صحیح تلاش کند.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی دانشی است که سازمان ها به وسیله آن آگاهانه می کوشند تفاهم و پشتیبانی مردم به عنوان کسانی که برای توسعه اهمیت دارند، را به دست آورند.
مجتبی محرابی افزود: مسوولان روابط عمومی به عنوان متخصصان در فن ارتباطات نقش مشاور قَدَر برای مدیران سازمان ها و نهادها را برعهده دارند.
وی گفت: با توجه به گستردگی فعالیت رسانه های جمعی و دنیای مجازی امروزه بیشتر مردم از آخرین رویدادهای جهانی مطلع هستند بر این اساس اگر مسوولان روابط عمومی ها نتوانند اطلاع رسانی درستی از عملکردهای سازمان ها و در کنار آن مشکلات مردمی داشته باشند، شاهد انزوای این سازمان ها خواهیم بود.
وی اظهار داشت: اگر با این دیدگاه بنگریم که روابط عمومی حافظ نظام بیرونی و منظم کننده نظام درون سازمانی هستند پس روابط عمومی با انعکاس سیاست، برنامه ها و عملکرد سازمان به مخاطبان و شناخت آنان با دیدگاههای مختلف و انعکاس بازخورد به سیستم مدیریت سازمانی می توانند به عنوان یک مشاور کارآمد وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهد.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دنیای امروز دنیای ارتباطات است لذا مسئولیت روابط عمومی ایجاد ارتباط سازنده با مخاطبان است.
محرابی با توجه به گستردگی ارتباطات گفت: مدیر روابط عمومی نباید در این دریای پرتلاطم غرق شود بلکه باید علم و آگاهی کامل نسبت به ارتباطات و اطلاعات داشته باشد.
**ارتباط روابط عمومی ها و رسانه ها زمینه ساز شکوفایی
مدیرکل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: روابط عمومی ادارات امروزه با توجه به پی بردن به جایگاه واقعی خود در کنار فعالان رسانه ای می توانند نقش مهمی در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه ایفا کنند.
جواد سالارزهی اظهار داشت: نگاه حرفه ای به روابط عمومی ها و رسانه ها و بکارگیری نیروهای متخصص و حرفه ای در آنها بسیاری از مشکلات را مرتفع می کند و برای رسیدن به این مهم نیاز به همکاری و هماهنگی بیشتر میان این دو حوزه و توجه ویژه مسئولان است.
وی افزود: انتظار می رود روابط عمومی ها همگام با رسانه ها علاوه بر به تصویر کشیدن ظرفیت ها و داشته های فراوان استان در شناسایی و معرفی برخی مشکلات موجود تلاش کنند.
وی تصریح کرد: رسانه ها می توانند با به نمایش گذاشتن توانمندی ها و زیبایی های استان، نقش مهمی در معرفی چهره واقعی این نقطه از ایران اسلامی که در گذشته چهره ای کدر از آن ترسیم شده بود، ایفا کنند.
وی ادامه داد: حرکت جمعی رسانه ها و دستگاههای مختلف و بخش خصوصی سبب تغییر نگاهها به استان سیستان و بلوچستان شده بطوریکه امروز این استان رتبه دوم جذب سرمایه گذاری های خارجی را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در گذشته برخی رسانه ها به ویژه حوزه سینما و ... چهره کدر و نامناسبی از این استان ترسیم کرده بودند بطوریکه مردم سایر نقاط کشور تمایلی برای سفر به سیستان و بلوچستان پیدا نمی کردند در حالیکه واقعیت برخلاف این تبلیغات منفی است.
سالارزهی با تاکید بر ضرورت حرفه ای بودن خبرنگاران اظهار داشت: سیستان و بلوچستان اکنون در مسیر توسعه قرار گرفته و یکی از امن ترین استانهای کشور است و خوشبختانه زمینه برای فعالیت رسانه ها و به نمایش گذاشتن توانمندیها، ظرفیت ها و زیباییهای طبیعی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان فراهم است و با توجه به نیاز استان برای جلب نگاهها، نقش رسانه ها در این رابطه کارگشا خواهد بود.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان نیز گفت: ارتقاء توانمندی های علمی روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان در چند سال اخیر زمینه ساز توسعه روابط کاری مناسب و شایسته با رسانه ها و ارائه تصویری واقعی از استان در اذهان عمومی شده که امیدواریم این توانمندیها، همکاری ها و ارتباطات روز به روز گسترش یابد.
حیدر سرایانی افزود: روابط عمومی نبض و آیینه تمام نمای دستگاه اجرایی است و فعال شدن این حوزه سبب ایجاد شور و نشاط و انگیزه در کارکنان و پل ارتباطی مردم با نهاد مربوطه می شود.
رئیس خبرگزاری ایرنا مرکز سیستان و بلوچستان تشکیل و فعال سازی شوراهای اطلاع رسانی، تهیه آرشیو رسانه ای در روابط عمومی دستگاهها، ایجاد کتابخانه تخصصی حوزه رسانه و روابط عمومی و برگزاری دوره های آموزشی را از نیازهای اساسی استان دانست.
باید توجه داشت که تقویت حوزه روابط عمومی در هر سازمانی سبب شکوفایی و توسعه روابط آن سازمان با مردم می شود و رضایت عمومی را ارتقاء می دهد پس باید مدیران نیز به این حوزه اهمیت بیشتری دهند تا اهداف مربوط به این بخش به خوبی حاصل شود.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.