به گزارش ایرنا پهناورترین استان کشور هنوز از نظر بزرگراه در فقر بسر می برد در حالی که بندر چابهار به عنوان یکی از کریدورهای اصلی جهانی و وجود افزون بر 10 بازارچه و گمرک مرزی در منطقه و انجام طرح مهم اقتصادی نظیر پتروشیمی و کارخانه فولاد، ضرورت وجود راههای ارتباطی استاندارد را در این پهنه جغرافیایی جنوب شرق کشور اجتناب ناپذیر کرده است.
استانی که طول شمالی ترین نقطه (هیرمند) تا جنوبی ترین نقطه آن (چابهار و گواتر) بیش از هزار کیلومتر و هر روز شاهد تصادف ها و حوادث رانندگی در جاده های اصلی و فرعی است و از همه مهمتر رفت و آمد خودروهای ترانزیتی در مسیر میلک- چابهار است ایجاب می کند بیشترین بزرگراه را داشته باشد اما فقیرترین از این بابت است.
برای شتاب بخشی به توسعه سیستان و بلوچستان باید مؤلفه ها و عواملی که باعث بهبود زیر ساخت های راهسازی می شود مد نظر قرار گیرد.
از منظر کارشناسان بر اساس آخرین آمار طول بزرگراههای سیستان و بلوچستان تا پایان سال 96، افزون بر 273 کیلومتر گزارش شده است که 1.9 درصد از بزرگراههای در حال استفاده کشور را در بر می گیرد درحالی که با توجه به مطالعات انجام شده برای تبدیل کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب به بزرگراه نیاز به ساخت هزار و 365 کیلومتر بزرگراه در سطح این استان با اعتبار افزون بر سه هزار میلیارد تومان است.
این استان به لحاظ گستردگی راههای ارتباطی دارای 2 اداره کل راه و شهرسازی و 2 قرارگاه پلیس راه در «زاهدان» مرکز استان که مناطق مرکزی و شمالی را پوشش می دهد و «ایرانشهر» راههای جنوب استان را زیر پوشش دارد.

**سیستان و بلوچستان از نظر بزرگراه کمبود شدید دارد
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: این استان از نظر بزرگراه دچار کمبود شدید و نیازمند اعتبارات ویژه برای توسعه بزرگراههاست.
مسعود مالکی مجموع بزرگراه موجود سیستان و بلوچستان را افزون بر 273 کیلومتر ذکر کرد و افزود: افزون بر 219 کیلومتر بزرگراه در حوزه راه و شهرسازی استان و 54 کیلومتر نیز در حوزه راه و شهرسازی جنوب استان (ایرانشهر) قرار دارد.
وی گفت: همچنین اینک 143 کیلومتر بزرگراه با اعتبار 2 هزار و 500 میلیارد ریال در محدوده این اداره کل در دست اجراست.
وی بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان وجود نداشت اما بعد از آن تا سال 92، 177 کیلومتر بزرگراه شامل 150 کیلومتر در محدوده این اداره کل و 27 کیلومتر در حوزه اداره کل راه و شهرسازی ایرانشهر ساخته شده است.
وی ادامه داد: از سال 92 تاکنون در محدوده اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان 80 کیلومتر بزرگراه با اعتبار حدود هزار و 120 میلیارد ریال ساخته شده است.
وی افزود: علاوه بر143 کیلومتر بزرگراه در دست اقدام، مطالعات 45 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - خاش با اعتبار هزار میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده برگزاری مناقصه است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین مطالعات 390 کیلومتر باند دوم بزرگراه در حوزه این اداره کل انجام شده و اجرای آن نیازمند هفت هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار است.
مالکی مجموع راههای سیستان و بلوچستان را حدود 22 هزار کیلومتر ذکر کرد و گفت: از این سطح 11 هزار کیلومتر آن در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی استان (زاهدان) و بقیه در حوزه اداره کل راه و شهرسازی جنوب این استان (ایرانشهر) است.
وی مسیرهای زاهدان - خاش و زاهدان - زابل را از مهمترین مسیرهای پرتردد و حادثه ساز از نظر تصادفات در این استان ذکر کرد و افزود: ضروری است ساخت بزرگراه ها در این مسیرها که بخشی از آنها انجام شده به صورت اورژانسی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

**54 کیلومتر بزرگراه تنها سهم 2 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی جنوب سیستان و بلوچستان
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: از مجموع 2 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی در محورهای ارتباطی ایرانشهر، دلگان، فنوج، سرباز، قصرقند، نیکشهر، کنارک و چابهار در حوزه استحفاظی این اداره کل تنها 54 کیلومتر آن بزرگراه دارد.
ایوب کُرد اظهار داشت: هم اینک بزرگراهها در مسیرهای جنوبی این استان شامل 25 کیلومتر مسیرایرانشهر- بمپور، 14 کیلومتر در مسیر چابهار، 10 کیلومتر ابتدای شهر ایرانشهر و پنج کیلومتر نیز در ابتدای ورودی شهر نیکشهر واقع شده است.
وی تاکید کرد: نیاز است ساخت بزرگراه در جنوب سیستان و بلوچستان با توجه به قرار گرفتن این استان در عصر فراهم شدن زیر ساخت ها برای جهش انفجاری مورد توجه قرار گیرد.

*** نبود بزرگراه مشکل اصلی راه های جنوبی سیستان و بلوچستان
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: براساس میانگین کشوری باید برای هر 100 کیلومتر راه 22 کیلومتر بزرگراه ساخته شود که این آمار در حوزه پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان به ازای هر 100 کیلومتر چهار کیلومتر است و در حوزه جنوب آن صفر برآورد شده است.
سرهنگ یداله ستوده وجود راه های دو طرفه و قوس و پیچ های فراوان راهها در کنار سرعت زیاد، رعایت نکردن قانون و قاچاق سوخت، انسان و کالا را از مهمترین علل افزایش تصادفات در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
وی تاکید کرد: همچنین از آنجایی که سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور درگیر هیجان های جوانی است متاسفانه شاهد هستیم به دلیل نبود پیست اتوموبیلرانی، این قشر از جامعه هیجان های کاذب خود را در خیابان ها و مسیرهای استان با انجام حرکات خطرناک و مخاطره آمیز تخلیه می کنند.
وی تصریح کرد: جاده های جنوبی استان از نظر نواقص جاده ای در رفع قوس ها و بزرگراه دچار عقب ماندگی تاریخی است که نیاز است با توجه به روند توسعه استان این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.