به گزارش ایرنا گذر از بیابانهای خشک و بی آب و علف با گرمای بسیار زیاد و طوفان های شن گاه زندگی و نشاط را از یاد انسان می برد و هیچ کس گمان نمی کند در این بیابان ها موجود زنده ای وجود داشته باشد تا اینکه شتری از دور با لبهای خندان و کوهان های خاص خود نمایان می شود، چهره این شترها آنقدر بامزه است که وقتی به آنها نگاه می کنی انگار یک فکاحی زیبا گفته و همین الان خنده اش تمام شده است.
140 هزار نفر شتر در ایران اسلامی وجود دارد که حدود 75 هزار نفر از این حیوانات در سیستان و بلوچستان زیست می کنند و این امر ظرفیت بسیار بزرگی برای این استان گرم و خشک محسوب می شود.
برخی از عشایر و روستاییان شترهای خود را برای چرا در بیابان رها می کنند و این حیوانات نیز بر حسب عادت پس از چرا و سیرکردن شکم شان برای نوشیدن آب به محل اصلی خود و یا چاههای آبی که قبلا توسط صاحبانشان حفر شده حضور می یابند و هر گاه صاحب شتر نیاز به شترهایش دارد به وسیله یک شتر یا ماشین و موتورسیکلت آنها را از سطح بیابان جمع آوری می کنند.
شترها برای صاحبانشان شناخته شده هستند و هیچگاه به اشتباه شتر فرد دیگری را جمع آوری نمی کنند.
برخی از همین حیوانات زیبا و پرظرفیت وقتی بدون صاحب و ساربان برای چَرا در بیابانها رها می شوند پس از گشت و گذار و فارغ شدن از چَرا مکانی را برای استراحت پیدا کرده و در طول روز ساعاتی را در زیر سایه درخت و در شبها نیز مکان مناسبی چون آسفالت جاده ها را برای نشستن و نشخوار کردن انتخاب می کنند.
حیوان نادان و نا آگاه غافل از اینکه ممکن است خود و دیگران را به کشتن دهد در وسط جاده اطراق می کند و آسوده خاطر به نشخوارکردن می پردازد که خودرویی با سرعت بالا به او نزدیک می شود و راننده نیز در تاریکی شب به یکباره با حیوان بزرگی که نیمی یا تمام جاده را بسته رو برو می شود و الی آخر..
برخی رانندگان اتوبوس ها می گویند: اگر کمربندهای مخصوص شبرنگ به شترها بسته شود به راحتی از دوردست قابل مشاهده خواهند بود و رانندگان متوجه حضور آنها در جاده می شوند.
مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع 140هزار نفر شتر کشور 74 هزار و 992 نفر در سیستان و بلوچستان نگهداری می شوند به طوری که این استان در پرورش شتر رتبه نخست کشور را دارد.
مجتبی پیری اظهار داشت:حدود 36 هزار نفر شتر از آذرماه پارسال تاکنون با اعتبار افزون بر پنج میلیارد ریال در این استان پلاک کوبی شدند.
وی افزود: طرح پلاک کوبی شتر در سیستان و بلوچستان در راستای اجرای سند توسعه پرورش این حیوان و با هدف ساماندهی، هویت دار کردن، اجرای برنامه اصلاح نژاد شتر و کنترل قاچاق در حال انجام است.
وی ادامه داد: سند توسعه شتر در کنار 21 سند دیگر توسعه بخش کشاورزی این استان ارائه شده است که بر این مبنا در طول یک برنامه پنج ساله تعداد شترهای استان به افزون بر 100 هزار نفر ارتقا یابد.
گرچه این تعداد فرصت های شغلی و درآمدزایی مناسبی را در این استان مهیا کرده است اما وجود این حجم از شترها مشکلات فراوانی را در جاده های سیستان و بلوچستان بوجود آورده است که با توجه به وزن بالای شترها، برخورد خودرو با این حیوانات بسیار خطرناک است.
شهرستان های دلگان و ایرانشهر در جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از یکسو به دلیل قرار گرفتن در سه راهی زاهدان، چابهار و بم یکی از پرتردد ترین مسیرهای ارتباطی محسوب می شوند و از سوی دیگر با توجه به پرورش و نگهداری تعداد زیادی شتر، آمار بالایی از برخورد خودرو با شتر را دارند.
هر سال تعدادی از وسایل نقلیه در حال تردد در محورهای سیستان و بلوچستان با شتر برخورد می کنند که متاسفانه 90 درصد سرنشینان این خودروها جان خود را از دست می دهند.
البته یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای کاهش خطرات برخورد خودروها با شترها در جاده به ویژه در شب نصب جلیقه های شب نما به حیوانات و یا شبرنگ زدن به آنها است.
**علت نصب نکردن جلیقه شب نما به شترها
گرچه نصب جلیقه شب نما می تواند بسیاری از خطرات برخورد خودروها با شترها در جاده را کاهش دهد اما برخی باورهای غلط مردم منطقه سبب جلوگیری از نصب شب نما به شترها می شود.
محمد رسول بامری یکی از ساکنان شهرستان دلگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از آنجائیکه مردم محلی گمان می کنند جلیقه های شب نما مجهز به ردیاب است از نصب آن به شتر خودداری می کنند.
وی ادامه داد: مردم محلی بیم آن را دارند که پس از نصب جلیقه شب نما در صورت تصادف، آنها را ردیابی کرده و به دردسر بیافتند در نتیجه از نصب این جلیقه ها به شتر خودداری می کنند.
وی بیان کرد: پلاک کوبی شترها نیز دردسری مشابه برای صاحبان شتر دارد که سبب می شود از این کار هم صرف نظر کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه شترها نمی توانند از چاله هایی با عرض نیم متر و یا کمتر عبور کنند بهتر است در حاشیه مسیرهای پر تردد چاله حفر و یا دیوارهای کوتاه احداث شود.
وی تصریح کرد: مردم این منطقه از زمانهای قدیم کار پرورش شتر و گله داری این حیوان را داشته اند و نمی توان از آنها انتظار داشت که این کار را کنار بگذارند.
**پلاک کوبی شترها سبب افزایش احساس مسئولیت صاحبان شتر می شود
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان بیشترین تعداد شتر را در خود جای داده و این امر سبب شده تا برخی اوقات هنگام عبور این حیوانات از مسیرهای ارتباطی حوادث هولناکی رخ دهد که بیشتر این حوادث منجربه مرگ هموطنان می شود.
علی خانقائی افزود: حفر کانال در حاشیه مسیرها و محورهایی که عبور شتر در آنجا زیاد است یکی از راه‌ هایی است که برای پیشگیری از تصادف با شتر پیشنهاد شده و در دستور کار دستگاه های دست اندرکار قرار گرفته است.
وی با اشاره به گردن آویزهای شبرنگ افزود: از آنجائیکه در برخورد خودرو با شتر مالکان شتر مقصر شناخته می شوند، این افراد باید نسبت به تهیه گردن آویز شبرنگ برای شترها اقدام کنند.
وی بیان کرد: پلاک‌کوبی شترها نیز سبب احساس مسئولیت مالکان شتر شده و باعث می‌شود تا شترها بصورت سرگردان رها نشوند.
**تهیه سند جامع برای شترهای استان
استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: وجود بیش از 74 هزار نفر شتر در این استان ظرفیت بسیار خوبی را در بخش های مختلف بخصوص تولید گوشت فراهم می کند که این ظرفیت در کنار صید 80 درصد تن ماهیان کشور و برداشت 1200 تن میگو از مزارع سایت گواتر از جمله توانمندی های استان است.
سید دانیال محبی ادامه داد: حمایت تولید و سرمایه گذاری در صنعت گوشت، پرورش طیور، توسعه و تجهیز واحدهای فنی و آزمایشگاهی و نظارت بر فرآورده های خام دامی نیازمند حمایت ملی است.
وی اظهار داشت: زمینه ایجاد پرواربندی دام در تمامی دامداری های مجاز سیستان و بلوچستان در شعاع بالاتر از 100 کیلومتر از مرز باید فراهم شود.
وی بیان کرد: حجم واردات دام از مرزهای شرقی سیستان و بلوچستان صنعت تولید و استحصال گوشت قرمز این استان را به یکی از صنایع اشتغالزا و دارای ارزش افزوده تبدیل کرده است.
محبی با اشاره به تهیه سند شتر از سوی جهاد کشاورزی و مستعد بودن زمینه پرورش آن در سیستان و بلوچستان گفت: خروج شتر وارداتی از این استان به منظور کاهش قاچاق به استانهای هدف توسط دامپزشکی باید برنامه ریزی شود.
وجود 50 درصد شترهای کشور در سیستان و بلوچستان می تواند زمینه ساز بسیاری از فعالیت ها باشد که یکی از نمونه های کوچک آن مسابقات شتر سواری است که در برخی کشورها هر سال در چند نوبت برگزار شده و سبب جذب گردشگران بسیاری می شود، پس باید با انجام اقدامات لازم خطرات جاده ای این حیوانات دوست داشتنی و خنده رو را کاهش داد.
بدین منظور ضروریست دستگاههای دست اندرکار چون جهادکشاورزی، امور عشایری، حمل و نقل و پایانه ها، راه و شهرسازی، پلیس راه و نیروی انتظامی و غیره در نشست های مختلف با عشایر و مالکان شترها آنان را متقاعد سازند تا اقدام به نصب گردن آویز شب نما یا شبرنگ و امثال آن بر روی بدن شترها کنند تا از خطرات و تلفات جاده ای جلوگیری شود.
مهمتر اینکه تمامی شترها پلاک کوبی و مالکان آنها موظف شوند گردن آویز شب نما به شترها نصب کنند در غیر اینصورت مالکان آنها پاسخگوی حوادث جاده ای ناشی از برخورد خودروها با این حیوان باشند.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.