به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف برای پاسخ به سوال احمدعلی کیخا، حبیب الله دهمرده و حسینعلی شهریاری نمایندگان مردم زابل، زهک، هیرند و زاهدان و همچنین ولی داداشی نماینده آستارا در مورد لزوم تنظیم روابط با کشور افغانستان در مورد سند اکوسیستم آبی در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهارداشت : موضوع حقابه ایران از هیرمند و هریرود سال ها مسئله روابط ایران و افغانستان بوده است و قرارداد 1351 بعد از دهها سال مذاکره و گفت و گو به نتیجه رسید.
ظریف ادامه داد: از زمانی که جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی موضوع را پیگیری کرده تاکنون 16 بار جلسه ویژه حقابه هیرمند برگزار شده است و در سفرهای رییسان جمهوری دو کشور به تهران و کابل یکی از موضوعات اساسی ما با دولت افغانستان حقابه ایران از هیرمند بوده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: البته مشکل آب کشور و مسئله آب سیستان بلوچستان همانطور که نمایندگان استان مستحضر هستند تنها از طریق حقابه حل نشدنی نیست و این باید برنامه جامعی باشد ولی آن موضوعات به وزارت امور خارجه نیست آن قسمت که مربوط به وزارت امور خارجه است پیگیری ویژه ای است که ما در این زمینه داشتیم.
ظریف ادامه داد: علاوه بر طرح موضوع در همه جلسات و جلسات ویژه ای که در این زمینه برگزار شد در سفری که سال گذشته بنده به افغانستان داشتم با اشرف غنی رییس جمهوری توافق کردیم کمیته های پنج گانه برای بررسی وضعیت های مختلف دو کشور تعیین و کلیه روابط ما با افغانستان در یک بسته دیده شود که بحث حقابه هم یکی از موضوعات اصلی بود و یک کمیته ویژه برای بحث آب داشتیم.
وی افزود: از پنج کمیته ، سه کمیته تاکنون به نتیجه رسیده و منتظر دو کمیته دیگر هستیم که به نتیجه برسند تا مجموعه را در توافق جامع راهبردی ایران و افغانستان در نظر بگیریم
وی یادآورشد: در سه کمیته ای که به نتیجه رسیدیم یکی از کمیته ها کمیته آب است که از طرف ایران سید عباس عراقچی معاون وقت حقوقی و بین الملی وزارت امور خارجه حضور دارد و این کمیته به نتیجه رسیده است.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: افغانستان درمورد هیرمند عهد کرده به حقابه ایران احترام بگذارد و کمیته های تخصصی ذیربط تشکیل شود و در حوزه هامون نیز طرف افغانستان تعهد کرده است که باید آب هامون تامین شود و روش های مختلف تامین آب هامون و مشکلات توسط دو کشور مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد و در حوزه هریرود هم برای اولین بار توافق هکردند همکرای صورت بگیرد به سمت رژیم حقوقی برای هریرود حرکت کنیم.
ظریف با بیان این که این تحول بسیار مهمی است می تواند موضوع را در درازمدت حل کند یادآور شد: در اسفند و فروردین بر اساس اطلاعاتی که از وزارت نیرو دریافت کردیم حقابه ایران که بر اساس قرارداد 1351باید تامین می شده که البته برای سال های خشک و کم آب ومعمولی متفاوت است اما از نظر ما حتی برای سال های خشک هم قابل قبول نبوده و ما دو یادداشت اعتراضی برای دولت افغانستان ارسال کردیم و همین طور و سفیر افغانستان را به وزارت امور خارجه احضار و موضوع را مطرح کردیم.
ظریف همچنین گفت: البته یک مسیر دیگر هم باقی می ماند و آن مسیر عمل متقابل هست؛ مسیر عمل متقابل یعنی اقدام در جهت سخت گیری در برخی حوزه ها برای افغانستان که این اقدام کماکان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما نیاز دارد همه موضوعات و مخصوصا روابط برادرانه و همسایگی ما با افغانستان باهم در نظر گفته شود.
وی افزود:ما توقع داریم قبل از این که جمهوری اسلامی ایران ناگزیر شود باتوجه به این که در حوزه های مختلفی که به مردم افغانستان در 40 سال گذشته با سخاوت تمام کمک کرده، اقدام متقابل انجام و نیازهای به حق و قانونی خود را مورد توجه قراردهد.
ادامه دارد...
سیام . 2021**1336
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.