منصور محمد پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری 27 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه سیستان به کشت گندم اختصاص یافت که براثر خشکسالی شدید و بی سابقه در منطقه، 25 هزار هکتار از این مزارع به طور کامل نابود شد.
وی ادامه داد: مردم منطقه درخواست کمباین برای برداشت بوته های جزئی گندم به منظور تامین بخشی از خوراک دام های منطقه را داشتند اما رشد گندم در این سطح 25 هزار هکتاری به دلیل نبود آب به قدری کم بوده که حتی نمی توان این محصول را با کمباین برداشت کرد.
وی افزود: لازم است کشاورزان برای جلوگیری از ضرر بیشتر؛ گندم های رشد نکرده (بوته های خشک) را برای مصرف دام های خود با دروگر یا به طور دستی برداشت کنند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه احتمال می رود برداشت بوته های گندم در سطوح پایین با دورگر نیز برای کشاورزان منطقه هزینه بر باشد، روش دستی برداشت پیشنهاد می شود.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هر کشاورز سیستانی دارای سطح بالای زیر کشت گندم می تواند برای تامین سوخت مورد نیاز خود به منظور برداشت محصول با دورگر یا کمباین به مدیریت های جهاد کشاورزی هر شهرستان مراجعه کند.
به گزارش ایرنا خشکسالی حدود 2 دهه در سیستان و بلوچستان که امسال شدت آن محسوس تر است کشاورزی، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و سایر بخش های زندگی مردم رنج دیده این دیار را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم ولایتمدار سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون بر حوزه کشاورزی استوار است که متاسفانه وابستگی 100درصدی این منطقه به منابع آب رودخانه خارجی هیرمند سبب شده تا از حدود 19 سال پیش تاکنون گرفتار خشکسالی ناشی از قطع آب این رودخانه شده اند و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مرزنشین به حد بسیار بحرانی و سخت برسد.
به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان 100 درصد گستره این استان از سال گذشته دچار خشکسالی در درجات متوسط، شدید و بسیار شدید شده است.
الله بخش ریگی اظهار داشت: خشکسالی این مدت در 55 درصد از گستره سیستان و بلوچستان شدید، 34 درصد بسیار شدید و 11 درصد متوسط گزارش شده است.
وی با اشاره به بارندگی های سیستان و بلوچستان در سال زراعی 96-97 گفت: از یکم مهرماه سال گذشته تا 21 فروردین امسال میزان بارش های این استان تقریبا 20 میلی متر اعلام شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 76 درصد و نسبت به بلند مدت خود 78 درصد دچار کاهش بارندگی بوده است.
ریگی افزود: سیستان و بلوچستان در این مدت 17 درصد بارندگی خود را دریافت کرده و دچار 83 درصد کمبود بارش است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان بیشتر بارش های خود را در فصل زمستان دریافت می کند احتمال جبران این کمبود بارش در ادامه سال آبی بعید است.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.