به گزارش ایرنا، در پس تمام موفقیت ها و شکست های نوع بشر همواره راهنمایان و هادیانی بوده اند که نه تنها فعالیت های فیزیکی را سامان داده بلکه نقش اصلی آنان جهت دهی به افکار و باورهای افراد بوده است، اولیا الهی اولین افرادی بودند که در این عرصه پا نهاده و جامعه بشری را به سوی سعادت و کمال سوق داده اند.
تعریف شغل در حقیقت انجام کاری در زمان مشخص و حق جبران مشخصی است که هر فردی در چنین فعالیتی دخیل باشد به عنوان شاغل تلقی می شود اما آیا معلمی نیز در بند زمان و مکان جای می گیرد یا دایره وظایف این حرفه از شغل فراتر رفته و در تمام بخش های زندگی انسانها رخنه کرده است.
پیش از انقلاب اسلامی با اصابت گلوله به ابوالحسن خانعلی یکی از فرهنگیان آن دوران روز معلم در ایران تا حدودی شناخته شد اما در سال 58 با شهادت استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری روز 12 اردیبهشت بطور جدی و با قاطعیت به عنوان روز معلم و اولین روز از هفته معلم در ایران اسلامی جایگاهی رفیع یافت.
استاد مرتضی مطهری در روشنگری اقشار باسواد بویژه قشر فرهنگی جامعه قدم های اساسی برداشته بود و آثار عمیق شهید در احیای فرهنگ دینی اصیل و بی پیرایه منطبق با نیاز روز جامعه بسیار موثر بوده است.
نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم است، زیرا معلمان یک جامعه، انسان سازان نسل بعدی هستند، از این رو نقش آنان به گفته امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.
معلمان سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط و اقلیم متنوع این استان و نیز وجود فرهنگ های مختلف در آن نسبت به سایر فرهنگیان کشور شرایط متفاوتی دارند.
**بزرگترین چالش های کنونی معلمان در سیستان و بلوچستان
-کمرنگ شدن ارزش معلمان نزد دانش آموزان
حسین نگهبان یکی از فرهنگیان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک یکی از اصلی ترین چالش های این حوزه بی توجهی بسیاری از دانش آموزان به مقام معلم تلقی می شود به طوری که نگاهی بی ارزش و کم رنگ از معلمان در نظر دانش آموزان در حال نقش بستن است.
وی ادامه داد: این موضوع سبب شده تا دانش آموزان برخوردهای نامناسبی در مقابل رفتار هدایت کننده معلمان از خود نشان دهند.
وی افزود: این بی توجهی که البته وزارت آموزش و پرورش نیز در شکل گیری آن چندان بی تقصیر نیست تاثیر مستقیمی بر یادگیری مطالب درسی توسط دانش آموزان گذاشته است.
نگهبان تصریح کرد: مادامی که دانش آموز معلم خود را باور نداشته باشد نمی تواند به او اعتماد کرده و مهمترین بخش روح خود یعنی یادگیری را به دست او بسپارد.
این معلم خاطرنشان کرد: این موضوع تنها تقصیر دانش آموزان و باورهای اشتباه موجود در جامعه نیست بلکه بسیاری از همکاران فرهنگی ما نیز در شکل گیری این چالش اساسی جامعه تاثیر دارند.
-حقوق پایین معلمان از گلایه های اصلی آنان است
گرچه نقش معلم فارغ از هرگونه تعلقات دنیوی نقشی ارزشمند تلقی می شود اما به منظور کارایی بیشتر در حرفه آموزش و برآورده کردن نیازهای زندگی افراد باید هر فرد شاغل از حقوق و مزایای قانونی بهره مند باشد.
محمد میری یکی دیگر از معلمان با سابقه بیش از 25 سال تدریس در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نقش معلم در جامعه نقشی فراگیر و همه جانبه است که وظیفه آن را نمی توان تنها درمدرسه و کلاس درس خلاصه کرد.
وی ادامه داد: با وجود تمام ارزش های موجود برای شغل معلمی حقوق و مزایای این شغل در همسنجی با سایر ادارات و وزارت ها ناچیز تلقی می شود.
وی افزود: درآمد نسبتا پایین و هزینه های بالای زندگی سبب شده است تا بسیاری از معلمان دو شغله و چند شغله باشند که گاهی شغل های جانبی آنان سبب خدشه دار شدن شان اجتماعی معلمان می شود.
وی بیان کرد: گرچه معلمان بنابر وظیفه خود و نیز عشق و علاقه ای که به پیشرفت همه جانبه جامعه دارند پا را از وظیفه فراتر می گذارند و نه تنها در امر آموزش تمام تلاش خود را می کنند بلکه همواره سعی دارند در زندگی الگوی مناسبی برای مردم باشند.
**انتقالی معلمان یکی دیگر از چالش های موجود در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است و جمعیت بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفری آن در شهرها و روستاها پراکنده اند و به منظور خدمات رسانی در امر آموزش به آنها معلمان در سراسر استان و دورافتاده ترین روستاها مشغول تدریس و انجام وظیفه هستند.
یکی از چالش های اصلی معلمان در این استان درخواست انتقالی آنان به نقاط دیگر استان با توجه به نزدیکی اقوام و آشنایان آنان است.
از آنجائیکه در نیمه شمالی استان مردم سیستان و در نیمه جنوبی مردم بلوچستان زندگی می کنند هر یک از این قومیت ها درخواست انتقال به بخش خود را دارند.
رضا فرازمند یکی از فرهنگیان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی معلمان سیستان و بلوچستان بعد مسافت بسیار بالا در این استان است.
وی ادامه داد: برخی از معلمان بیش از 15 سال در انتظار انتقال به بخش های دیگر استان هستند.
وی بیان کرد: تفویض اختیار انتقال فرهنگیان به ادارات کل استانها می تواند سبب بهبود شرایط انتقال و سامان بخشیدن به این حوزه شود.
وی تصریح کرد: همچنین امکان انتخاب محل خدمت قبل از استخدامی های ماده 28 و بومی پذیری نیز می تواند این شرایط را تا مقدار زیادی بهبود بخشد.
الهام. ب. ج. یکی دیگر از معلمان این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک هشت سال از خدمتم می گذرد و مجبورم هر روز مسافتی حدود 120 کیلومتر را برای تدریس به شهرستان همجوار بروم.
وی ادامه داد: زندگی با وجود یک بچه کوچک و رفتن سر کار برایم بسیار سخت شده به طوری که گاهی می خواهم از شغلی که اینقدر به آن علاقه دارم استعفا دهم.
وی افزود: خطرات جاده و هزینه رفت و آمد نیز از دیگر عواملی است که سبب دلسردی من شده اند.
وی تصریح کرد: گاهی به مرخصی بدون حقوق فکر می کنم اما کاش به جای اینهمه استرس مسئولان مربوطه با درنظر گرفتن موقعیت هر فردی او را به شهر محل زندگیش منتقل می کردند.
**30 سال خدمت، چشمانی نابینا و تنی رنجور
بانوی معلمی را می شناسم که 30 سال در مقطع دبستان خدمت کرده است، وی در این راه چشمان بینای خود را از دست داده و اینک با بیماری پارکینسون و بیماری های قلبی و عصبی دیگر در خانه ای اجاره ای و کوچک تنها با حقوق ناچیز بازنشستگی سر می کند.
برخی افراد ناآگاه از مخاطرات شغلی معلمان؛ معلم را کم انصاف، حقوق ناحق گرفته، روزهای زیادی بیکار بوده(سه ماه تعطیلی)، شرایط کار وی بسیار آسان و دهها مزیت دیگر خطاب می کنند، اما غافل از این هستند که همین معلم چون شمعی سوخته تا راه بهتر شدن آینده بشریت را روشن نگه دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان بیشترین نسبت دانش آموز به جمعیت را دارد به طوری که 24 درصد جمعیت استان دانش آموز هستند در حالی که در کشور این آمار 17 درصد است.
علیرضا نخعی افزود: با تلاش های صورت گرفته این استان حدود هزار و 900 مدرسه بیش از نرم کشور دارد اما از نظر پوشش تحصیلی و توسعه آموزشی از پایین ترین استان های کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به دلیل خاص بودن بیشترین بازمانده از تحصیل را دارد به گونه ای که دوری از مرکز، فاصله دور مراکز جمعیتی، وجود 6 هزار روستای زیر 20 خانوار جمعیت و غیره زمینه را برای نشاندن دانش آموزان سرکلاس درس سخت کرده است.
وی با بیان اینکه 300 مدرسه در سیستان و بلوچستان کمتر از پنج نفر دانش آموز دارند گفت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته این نهاد همچنان نیازمند توجه است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک اگر 12 هزار و 600 نفر نیرو به این مجموعه اضافه شود این استان به اندازه میانگین کشوری نیرو خواهد داشت.
نخعی تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی اثرات نامطلوبی را در آموزش دانش آموزان این خطه از ایران اسلامی به همراه دارد که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی اظهار داشت: در کشور به ازای هر 12 دانش آموز یک نیرو و در سیستان و بلوچستان به ازای هر 17 دانش آموز یک معلم وجود دارد به طوری که اگر 12 هزار معلم جدید به این مجموعه افزوده شود این استان به میانگین کشوری می رسد.
وی ادامه داد: توجه به این نکته نیز ضروری است که سیستان و بلوچستان به دلیل پراکندگی نیازمند نیروی بیشتر است.
وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل با پیگیری های صورت گرفته مصوبات خوبی در وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش مجلس برای سیستان و بلوچستان وجود دارد تا سهمیه استخدام استان و دانشگاه فرهنگیان 2 برابر شود.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سواد آموزی در این استان در سالهای اخیر چهار و نیم برابر کشور رشد داشته است.
نخعی همچنین درباره موضوع انتقالی معلمان در این استان بیان کرد: مدیران مناطق باید با نهایت انعطاف موضوع انتقالی نیروهای خود را بررسی کنند.
وی ادامه داد: باید معلمانی که واقعا دچار مشکل هستند را به مناطقی که می خواهند منتقل کرد.
وی افزود: گزارش شده که برخی معلمان به دلیل مشکلاتی که در رفت و امد دارند مجبور به دریافت مرخصی بدون حقوق شده اند که این امر واقعا جای تاسف دارد.
هم اینک بیش از 620 هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در 6 هزار و 300 مدرسه تحصیل می کنند و 36 هزار و 700 فرهنگی نیز سکان دار تعلیم و تربیت در این استان هستند.
معلمی یک شغل نیست و پا نهادن در این عرصه حساس و آینده ساز تنها عشق می خواهد و بس، آنچه تمام معلمان متفق القول به آن رای دادند احساس شادی و پیروزی در زندگی با مشاهده به ثمر رسیدن نونهالانی است که روزگاری میوه دانش را از دست آنان گرفته اند، معلمی عشق مطلق است.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.