به گزارش ایرنا حوزه ورزش در خاش بسیار فعال و پویاست و ورزشکاران توانمند و تیم های ورزشی این منطقه در سال های متمادی توانسته اند در عرصه های مختلف جهانی و منطقه ای، ملی و استانی برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کنند.
شهرستان خاش با افزون بر 190 هزار نفر جمعیت دارای سه بخش، 2 شهر و بیش از هزار و 200 روستا و پارچه آبادی است.
افزون بر چهار هزار ورزشکار سازمان یافته و بیش از 70 هیات ورزشی برادران و خواهران در خاش فعالیت دارند که ورزش های رزمی، پرورش اندام، فوتبال، والیبال، کشتی و زورخانه ای از پرکارترین رشته های ورزشی هستند.
ورزشکاران خاشی سال گذشته موفق به کسب حدود 50 عنوان قهرمانی در سطح بین المللی، ملی و استانی شدند.
شماری از مسئولان و روسای هیات های ورزشی خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان مشکلات و دیدگاههای خود پرداختند.
محسن جمشیدزهی رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام خاش با تاکید بر حمایت های دولت و اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان از ورزشکاران پر توان بومی شهرستان از تلاش های فرماندار و مسئولان محلی برای حمایت از ورزشکاران تجلیل کرد.
وی افزود: با وجود حمایت مسئولان شهرستانی اما به سبب مشکلات فراوان به ناچار صندوق کمک های عمومی در هیات برای تامین نیازهای خود ایجاد کرده ایم.
نادر میربلوچزهی رئیس هیات ورزش های بومی و محلی خاش نیز با اشاره به اینکه افزون بر 130 هزار نفر از جمعیت شهرستان ساکن مناطق روستایی هستند گفت: روستاییان این شهرستان از کمترین سرانه ورزشی برخوردار هستند.
وی افزود: روستاییان خاش به دلیل نبود زیرساخت ها و اعتبارات آموزشی و غیره نمی توانند ظرفیت های خود را بروز دهند، لذا انتظار داریم مسئولان اداره ورزش و جوانان شهرستان به جای ارائه آمارهای غیر واقعی و عکس گرفتن از چند برنامه و تبلیغات گسترده، به سمت عملگرایی و حمایت از ورزشکاران روی آورند.
وی ادامه داد: در دهستان های کارواندر و کوه سفید سالن ورزشی نداریم که امیدواریم مورد غفلت واقع نشوند.
مریم شهنوازی از فعالان ورزشی حوزه بانوان خاش نیز گفت: بهره گرفتن از ظرفیت های گردشگری و کوهنوردی شهرستان باید مورد توجه باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ گونه حمایتی برای کمک به بانوان ورزشکار در شهرستان خاش وجود ندارد.
محمد کرد به عنوان یکی از اعضای هیات فوتبال خاش نیز با تاکید بر اهمیت دادن به سلامت اقشار جامعه با رویکرد حمایت از ورزش و توسعه بیان کرد: مشکلات مالی و نبود اسپانسرها سبب شده که ورزشکاران شهرستان نتوانند توان خود را نشان دهند.
وی افزود: افزون بر 70 تیم فوتبال شهرستان خاش که از عنوان های دولتی بهره می برند نیازمند نگاه مهربان مسئولان هستند.
احمدرضا کردی مسئول هیات کشتی خاش نیز با اشاره به اینکه بعد از گذشت حدود 2 دهه اعتبار به ورزش کشتی این شهرستان اختصاص یافته است، گفت: از سال 81 تاکنون تیم ما حداقل 30 بار مقام های برتر استانی را کسب کرده و حتی ورزشکارانمان در رقابت های کشوری رتبه نخست را در کارنامه خود دارند، اما در مساله اعزام ها همواره مورد بی مهری اداره کل ورزش و جوانان استان بوده ایم.
جاسم مرادی از هیات وزنه برداری خاش نیز گفت: فراهم نبودن برخی زیرساخت ها و کف پوش نامناسب سالن 22 بهمن سبب شده که نتوانیم رقابت های کشوری و استانی را میزبانی کنیم و برای جبران کمبودهای خود مجبور هستیم از توان خیران بهره گیریم.
سرهنگ پاسدار حسن فضلی فرمانده سپاه و مسئول هیات والیبال خاش نیز گفت: همه دوستان از نداشته ها گلایه می کنند و کمبودها هم به حق است و در شهر و بخش های تابعه نیازها احساس می شود.
وی افزود: در اعزام تیم ورزشی مشکلاتی داشتیم اما یک همدلی و همگرایی خوبی برای حل مشکلات وجود دارد، لذا امیدواریم بتوانیم ورزش خاش را به جایگاه واقعی اش برسانیم.
سرهنگ عبدالرحمن ساسانیان فرد فرمانده مرکز آموزش 08 و مسئول هیات ورزش های پهلوانی خاش با تاکید بر اهمیت حمایت از نخبگان ورزشی و مدال آوران گفت: در این شهرستان کارهای بزرگی انجام شده و نمی توان تمام کمبودها را به گردن نبود اعتبار گذاشت، لذا ضعف ها را باید در نبود مدیریت درست و فرهنگ سازی جستجو کنیم تا جوانان به سمت ورزش جذب شوند.
مولوی عبدالستار حسین زهی امام جمعه و مدیر مجتمع فرهنگی و دینی حنفاء اهل سنت خاش نیز بر اهمیت حمایت از ورزش و توجه به ورزشکاران تاکید کرد و گفت: برای دور کردن جوانان از معضل اعتیاد باید به ورزش شهرستان توجه شود.
حجت الاسلام غلام رضا دهقان امام جمعه خاش نیز گفت: دیدگاه اسلام پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اهمیت دادن به انجام بازی، تفریح، گردش و به وجود آمدن نشاط و شادابی است.
وی ادامه داد: توصیه به تیراندازی، سوارکاری، شنا و غیره نمونه هایی از نگاه اسلام به ورزش است.
وی افزود: استفاده از ظرفیت های تفتان، کوهنوردی و انجام پیاده روی در جاده سلامت و غیره مورد غفلت واقع شده و باید افزایش نشاط جامعه مورد توجه جدی مسئولان باشند.
محمداکبر چاکرزهی فرماندار خاش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات خوبی برای توسعه ورزش و حمایت از ورزشکاران این شهرستان انجام شده اما کمبودها نیز قابل انکار نیست و باید برای حل این مشکلات تلاش شود.
وی اظهار داشت: امروزه بیماری های غیرواگیر مانند سکته، فشارخون و غیره جایگزین بیماری های واگیردار شده که ضرورت دارند با نگاه به ورزش با این چالش مقابله شود.
چاکرزهی با تاکید بر استفاده از امکانات موجود برای انجام فعالیت های ورزشی، ادامه داد: ادارات و نهادها باید برای نیازهای ورزشی مردم هزینه کنند.
وی تصریح کرد: اداره ورزش و جوانان خاش نیز باید برای تکمیل طرح های نیمه تمام و تقویت ورزش های باستانی، ایجاد مکان تیراندازی اهداف پروازی تراپ، نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال در مجموعه شهدای گمنام و در مراکز بخش ها، تکمیل و تجهیز طرح پناهگاه تفتان برای حل مشکلات صعود به قله و غیره سرمایه گذاری کند.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: وزیر ورزش و جوانان نگاه ویژه ای به این استان دارد.
محمودرضا امیاری افزود: بعد از استان فارس بیشترین اعتبارات برای تکمیل طرح های نیمه تمام به سیستان و بلوچستان تعلق دارد و در زمینه اعتبارات ورزشی به این استان نگاه ویژه ای داریم.
وی اظهار داشت: با وجود برخی کمبودها، حدود 15 مکان ورزشی در شهر و مناطق روستایی خاش فعال است.
وی بیان کرد: هیات های ورزشی در شهرستان های سیستان و بلوچستان استقلال دارند و اداره کل ورزش و جوانان استان با پشتیبانی، نظارت و ارزیابی عملکرد به اجرای برنامه ها توسط آنان کمک می کند.
وی بر تقویت ورزش در روستاها به ویژه در رشته ورزش های قهرمانی و پهلوانی، همگانی و بانوان تاکید کرد.
امیاری همچنین برای توسعه و تقویت مکان های ورزشی در خاش قول مساعدت داد.
وی با تاکید بر اینکه ساخت دهکده ورزشی خاش را با همکاری و حمایت مسئولان با پیش بینی یک زمین بزرگ در دستور کار داریم گفت: 27 طرح شاخص و بزرگ ویژه شهرهای استان را در حال مناقصه داریم که سهم خاش هم جداست.
وی ظرفیت های ورزش خاش در رشته های کشتی، وزنه برداری، تیراندازی، فوتبال و ورزش های پهلوانی، رزمی و پرورش اندام را ویژه دانست و اظهار داشت: به برخی از تیم های ورزشی شهرستان نگاهی ویژه خواهیم داشت.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**3042 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.