فیض محمد بلوچی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت سد خیرآباد نیکشهر 27 میلیون و 300 هزار متر مکعب است که در صورت آبگیری کامل این سد مشکل پنج حلقه چاه آب آشامیدنی این شهرستان را رفع و آب 300 هکتار زمین های کشاورزی این شهرستان را تامین می کند.
وی ادامه داد: حجم فعلی سد خیرآباد 6 میلیون و 300 هزار مترمکعب است که 2 میلیون و 500 هزار مترمکعب آن رسوبات مرده است و 2 میلیون 500 هزار مترمکعب آن نیز سالانه تبخیر می شود.
وی افزود: هم اینک آب مردم شهر نیکشهر جیره بندی شده و محصول زمین های کشاورزی آنان نیز از بین رفته است.
رئیس اداره منابع آب نیکشهر اجرای خط انتقال پایین دست سد خیرآباد را خواستار شد و افزود: بعد از گذشت 10 سال از بهره برداری این سد اعتباری برای انتقال آب تا پشت چاه های آب آشامیدنی شهر چابهار اختصاص پیدا نکرده و بیشتر آب رها شده در طول مسیر تبخیر و هدر می رود.
رئیس آب و فاضلاب شهری نیکشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آب مورد نیاز جمعیت 21 هزار نفری این شهر به وسیله پنج حلقه چاه در محدوده روستای زهک پایین دست سد خیرآباد تامین می شود.
عبدالغفور عزیزی افزود: هم اینک چهار هزار و 125 اشتراک آب شهری در نیکشهر با مشکل جدی بی آبی مواجه هستند و آب به طور محله ای به حالت جیره بندی توزیع می شود.
وی افزود: هم اینک یک حلقه چاه آب در شهر نیکشهر و یک حلقه چاه در شهر اسپکه خشک و از مدار خارج شده است.
به گزارش ایرنا، سد خیر آباد در 12 کیلومتری شمال شرق شهرستان نیکشهر و بر روی رودخانه کشیک با اعتباری افزون بر 175 میلیارد ریال اواخر سال 1387 افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
شهرستان نیکشهر دارای 13 هزار و 410 کیلومتر مربع وسعت، 141 هزار نفر جمعیت، 395 روستا، چهار بخش مرکزی، بنت، لاشار و آهوران، سه شهر نیکشهر، اسپکه و بنت و 11 دهستان است.
نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، شرق به شهرستان های قصرقند و سرباز، از جنوب به کنارک و چابهار، غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است و در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.