علیرضا کیخا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع 40 هزار هکتار مزارع موجود کشاورزی شهرستان هامون تنها 12 هزار و 500 هکتار آن در سال زارعی جاری کشت شد.
وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام گرفته در پی خشکسالی شدید در منطقه 850 میلیارد ریال به کشاورزانی که زمین های خود را به دلیل نبود آب کشت نکردند خسارت وارد شد.
وی افزود: همچنین به کشاورزانی که مزارع خود را کشت کردند 590 میلیارد ریال و به دامداران منطقه 100 میلیارد ریال خسارت اقتصادی وارد شد.
سرپرست فرمانداری هامون بیان کرد: 80 درصد از جمعیت افزون بر 40 هزار نفری این شهرستان روستایی هستند که خشکسالی آسیب جدی به اقتصاد آنان وارد کرده است.
وی تصریح کرد: ضروری است همه ارکان نظام جمهوری اسلامی برای کمک به مشکلات شدید و وخیم مردم آسیب دیده هامون دست در دست هم دهند.
وی پرداخت خسارت به کشاورزان، ارائه علوفه یارانه ای به دامداران و حفر چاهک را از جمله کمک های کوتاه مدت برای رفع مشکلات مردم هامون ذکر کرد و گفت: ضروری است انتقال آب از دریای عمان و بهره گیری از آبهای ژرف، راه اندازی کارخانه های متعدد برای ایجاد اشتغال پایدار و تصویب منطقه آزاد سیستان به عنوان طرح بلند مدت مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
به گزارش ایرنا شهر محمد آباد مرکز شهرستان هامون در 200 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از شهرستان های پنجگانه منطقه سیستان است.
خشکسالی حدود 2 دهه در سیستان و بلوچستان که امسال شدت آن محسوس تر است کشاورزی، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و سایر بخش های زندگی مردم رنج دیده این دیار را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم ولایتمدار سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون بر حوزه کشاورزی استوار است که متاسفانه وابستگی 100درصدی این منطقه به منابع آب رودخانه خارجی هیرمند سبب شده تا از حدود 19 سال پیش تاکنون گرفتار خشکسالی ناشی از قطع آب این رودخانه شده اند و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مرزنشین به حد بسیار بحرانی و سخت برسد.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.