غلامرضا مجیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع 617 حلقه چاه کشاورزی پروانه دار در شهرستان چابهار وجود دارد که تنها 140 چاه در طول سال های اخیر برقدار شده است.
وی افزود: با برقدار شدن چاههای کشاورزی نیاز به سوخت کاهش پیدا می کند و کشاورزان با کمترین تعرفه برق می توانند زمین های خود را آبیاری کنند.
وی بیان کرد: 734 زهکش پروانه دار و 628 زهکش(چاهک دستی یا برداشت آب از سطح رودخانه) فاقد پروانه بهره برداری هستند که نیاز است مسئولان برای کشاورزان چاره اندیشی کنند.
سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: چاه های کشاورزی متناسب با قدرت موتور سوخت دریافت می کنند به طوری که برای هر پروانه هشت اسب بخار ماهانه 480 لیتر سوخت گازوئیل تحویل می شود.
مجیدی تصریح کرد: هم اینک منابع آبی شهرستان چابهار 2 سد پیشین و زیردان هستند که در پایین دست آنها زهکش و چاه های کشاورزی حفر شده است.
وی ادامه داد: سد پیشین کمتر از 25 میلیون مترمکعب و سد زیردان کمتر از 70 میلیون مترمکعب آب دارد که با ادامه این روند شهرستان چابهار با بحران و مشکلات شدید بی آبی مواجه خواهد بود.
وی شیرین سازی آب دریا را تنها راه نجات کشاورزی و تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: ورود بخش خصوصی می تواند برای رفع مشکلات بی آبی مفید واقع شود.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
سیستان و بلوچستان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان دارد که بیش از 900 کیلومتر آن با ایالت بلوچستان پاکستان هم مرز است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.