به گزارش ایرنا خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی در شهرستان خاش مردم به ویژه روستاییان و کشاورزان را با مشکل جدی رو به رو کرده و ادامه این روند احتمال مهاجرت از منطقه را افزایش می دهد که برای پیشگیری از بروز این پدیده و جلوگیری از فرو نشست زمین صرفه جویی در مصرف آب بسیار ضروری است.
استان پهناور سیستان و بلوچستان قریب به 2 دهه است که با معضل بی آبی و خشکسالی شدید روبروست و مردم این نقطه از ایران اسلامی با رنج و مشقت زیادی زندگی را سپری می کنند.
خاش نیز به عنوان یکی از مناطق مهم و قطب تولید محصولات کشاورزی از این بحران دور نمانده و کاهش منابع آبی سبب وارد آمدن فشار زیادی بر فعالیت کشاورزان و دامداران این شهرستان شده است.
وجود ارتفاعات متعدد از جمله قله 4050 متری تفتان، خاش را در گذشته از نظر بارندگی از سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان متمایز کرده بود اما در چند سال اخیر با کاهش بارندگی این منطقه نیز با بحران خشکسالی رو به رو شده است.
شماری از شهروندان خاشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت صرفه جویی در مصرف آب، حمایت دولت از مردم را برای اجرای طرح های آبیاری نوین خواستار شدند.
محمد قلندرزهی از فعالان عرصه کشاورزی و دامداری خاش گفت: بر اثر تداوم خشکسالی بسیاری از چاه ها و چشمه سارها و قنوات این شهرستان خشک و به شدت کم آب شده و سفره های زیرزمینی نیز منابع آبی خود را از دست داده اند.
وی افزود: تمام سرمایه های مردم بر اثر خشکسالی ها از بین رفته و بسیاری از مردم روستایی و عشایری که با عزت و احترام زندگی می کردند هم اینک حتی برای تهیه معاش خود و خانواده با مشکل جدی رو به رو شده و برای فعال کردن بخش کشاورزی به شدت به حمایت ها و نگاه ویژه دولت نیازمندند.
شهروند دیگری به نام مهراب جمالی نیز اظهار داشت: دولت برای حمایت از کشاورزان اجرای سامانه آبیاری نوین را در دستور کار قرار داده و 85 درصد هزینه های این طرح را تامین می کند اما در این استان مرزی و به شدت محروم برخی افراد از تامین 15 درصد باقی مانده عاجز و نیازمند نگاه ویژه دولت هستند تا آثار خسارت های برجا مانده از خشکسالی ها در منطقه محو شود و یا حداقل کاهش یابد.
رضا میربلوچزهی نیز بیان کرد: تنها راه مقابله با خشکسالی ها صرفه جویی و مدیریت درست منابع آبی است و مردم و دولت با مشارکت هم می توانند با شرایط بحرانی مقابله کنند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قریب به 10 هزار هکتار آبیاری نوین در این شهرستان اجرا شده و همچنان ادامه دارد به طوری که بعد از حوزه سیستان، خاش در این رابطه جایگاه ممتازی دارد.
امان الله طوقی افزود: 85 درصد هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین را دولت تامین می کند و برای افرادی که واقعا از لحاظ درآمدی مشکل داشته اند تا مرز 100 درصد کمک شده است.
وی با تاکید بر دور شدن از مصرف فراوان آب در کشاورزی های سنتی و روی آوردن به کشت های با نیاز آبی بسیار کم مانند گیاهان دارویی، زعفران، تولیدات گلخانه ای، پسته و غیره اظهار داشت: بهترین شیوه برای مقابله با شرایط بحرانی استفاده درست از منابع آب است.
فرماندار خاش نیز گفت: قریب به 98 درصد از آب در بخش کشاورزی صرف و سالانه 2 متر و حتی بیشتر از سطح آب های زیرزمینی کم می شود که این موضوع هشدار دهنده است.
محمداکبر چاکرزهی افزود: تلاش برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی از راهکارهای مهم مقابله با شرایط دشوار است.
وی تاکید کرد: دوره های آموزشی و همایش ها با موضوع احیا و تعادل بخشی منابع آب همراه با ارائه برنامه های آگاه سازی باید توسط جهاد دانشگاهی و ادارات برگزار شود.
وی تصریح کرد: اگر اوضاع به همین شکل پیش برود و خشکسالی ها تداوم پیدا کند در تابستان امسال با دشواری های فراوانی مواجه خواهیم بود لذا برای کاهش یافتن مشکلات به مشارکت جدی اقشار مردم نیاز داریم.
به گزارش ایرنا خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**3042 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.