دراین مطلب آمده است: خسته به نظر می رسد و زردی چهره اش نشان می دهد که کم خونی شدیدی دارد. نفس کشیدن های سریع و بی حالش سبب می شود گوشه ای بنشیند و استراحت کند. به همراه پدرش از سراوان به آزمایشگاه آمده است و می خواهد پس از انجام آزمایش ها به بیمارستان برود تا واحد خونی دریافت کند. «عدنان» 9 ساله یکی از کسانی است که به تالاسمی ماژور مبتلاست. او فرزند یک خانواده هشت نفره است و به گفته پدرش یک پسر دیگر هم دارد که مبتلا به این بیماری است. پدر و مادر او بدون ثبت رسمی عقد خود زندگی مشترک را آغاز کردند و شش فرزند دارند که دو فرزند آن ها تالاسمی شدید دارند.«دهواری» می گوید: نمی دانستیم فرزندانمان به این بیماری مبتلا می شوند و آن چه بیشتر از همه آزارم می‌دهد رنجی است که آن ها از این بیماری می کشند. هر چند هفته یک بار برای دریافت خون باید به بیمارستان بروند و مدتی را زیر سرم باشند و در کنار آن داروهای زیادی را هم دریافت کنند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. تالاسمی نوعی بیماری‌ خونی است که به صورت ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و کم خونی شدید ارثی است. در مواردی ثبت نکردن ازدواج ها در استان و انجام ندادن آزمایش های پیش از ازدواج سبب می شود تا زوج های مشکوک و ناقل تالاسمی شناسایی نشوند و نوزادانی بیمار از آنان متولد شوند. مهاجرت های فصلی اتباع پاکستانی و افغانستانی و حاشیه نشینی از جمله دلایل بروز تالاسمی در استان است که سبب رسیدن شاخص تالاسمی استان به 24 مورد در 100 هزار تولد زنده شده است.
شناسایی 1801 زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور
مدیر گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به خبرنگار ما می گوید: برای جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری از 16 خرداد ماه 95 کمپین شناسایی زوج هایی که آزمایش های تالاسمی پیش از ازدواج را انجام ندادند در مناطق روستایی و حاشیه شهر با همکاری داوطلبان سلامت ایجاد شده است.دکتر «مجید سرتیپی» می افزاید: هزار و 801 زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور در استان شناسایی و به آن ها مشاوره ژنتیک و مشاوره قبل از ازدواج ارائه شده است. در این مشاوره ها به آن ها آموزش داده می شود یا با هم ازدواج نکنند یا در صورت ازدواج اقدام هایی انجام شود که از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شود. وی تصریح می کند: همه این زوج ها ازدواج کردند و پس از بارداری از میان آن ها 114 جنین مبتلا به تالاسمی ماژور شناسایی و 102 مورد با رضایت پدر و مادر سقط شد و 90 درصد از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری شد. وی ادامه می دهد: در اقدام دیگری برای کاهش تولد نوزادان مبتلا از نشست مجمع فقه اسلامی علمای اهل سنت ایران فتوا گرفتیم تا مادری که جنین مبتلا به تالاسمی ماژور دارد بتواند سقط کند و این اقدام تاثیر زیادی در کاهش تولد نوزادان مبتلا دارد زیرا فقط تا هفته 19 بارداری امکان سقط نوزادان وجود دارد.وی می گوید: همچنین زوجین بی بضاعتی که برای انجام مراحل آزمایش تالاسمی پیش از تولد به زاهدان مراجعه می کردند اسکان یافتند.
وی اظهار می کند: هزار و 562 بیمار مبتلا به تالاسمی در استان خون دریافت می کنند. اگر چه انتقال خون آن ها رایگان است، اما خانواده دارای فرزندان با این بیمار مشقت زیادی برای رفت و آمد و اسکان دارد و بیمار هم رنج زیادی از این بیماری متحمل می شود.وی ادامه می‌دهد: این بیماران داروهای زیادی برای پیشگیری از عوارض تزریق خون مصرف می کنند اما به دلیل تزریق های خون مکرر عوارضی در بدن آن ها ایجاد می شود که از جمله آن می توان به نفوذ آهن در بعضی احشای بدن مثل کبد و ایجاد رسوب اشاره کرد.
570 مبتلا در زاهدان
وی خاطرنشان می کند: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیشترین تعداد بیماران در زاهدان 570 مورد و پس از آن در سراوان با 263 مورد است. تالاسمی، بیماری ژنتیکی است که برای انتقال به نسل دیگربعد باید پدر و مادر این ژن را داشته باشند، یعنی هر دو تالاسمی مینور باشند که در این صورت احتمال تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور 25 درصد می شود.
سرتیپی، درباره راه های پیشگیری از افزایش بیماران مبتلا به تالاسمی می گوید: لازم است زوج ها آزمایش های پیش از ازدواج را انجام دهند و اگر هر دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور تشخیص داده شدند اقدام ها برای پیشگیری از تولد کودک ماژور در مراکز pnd بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) زاهدان انجام می‌شود. مادر پس از بارداری باید به این مراکز مراجعه کند و بعد از انجام آزمایش های لازم در صورتی که جنین مبتلا به این بیماری شناسایی شد با رضایت پدر و مادر سقط می شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.