حسن عرفانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آمار بر اساس شمارش افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی بوده است و به طور قطع باید این احتمال را داد که شماری برای درمان مراجعه نکرده باشند.
وی افزود: سال گذشته 12 مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری هاری در کشور گزارش شد که هشت مورد آن مربوط به منطقه سیستان بوده است.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان شامل شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
خشکسالی های مداوم 18 ساله در این منطقه و ولایات افغانستان هم مرز با ایران مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده که به گفته برخی اهالی ورود سگ های ولگرد از افغانستان به سیستان یکی از عواقب این خشکسالی است.
وی در حاشیه کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: معمولا در کل کشور حیوان گزیدگی را داریم اما بیشترین میزان گزش به دلیل جمعیت بالای سگ ها در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد.
رئیس اداره بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت تصریح کرد: 90 درصد حیوان گزیدگی ها در کشور توسط سگ ها بخصوص سگ های بدون صاحب و ولگرد گزارش شده است.
عرفانی افزود: با توجه به اینکه هاری بیماری حیوانات خونگرم پستاندار است کل حیوانات از این دست می توانند به آن مبتلا شوند.
وی تاکید کرد: متاسفانه بیماری هاری چه در انسان و چه در حیوان کشنده است و درمانی برای آن وجود ندارد و ابتلا به آن منجر به تلفات دامی و مرگ انسان ها می شود.
وی گفت: فرهنگ سازی و آموزش مردم در زمان برخورد با سگ های ولگرد، مدیریت پسماندهای شهری و روستایی، کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب و واکسیناسیون سگ های صاحب دار از مهمترین اقدامات پیشگیرانه قبل از گزش حیوانات است.
رئیس اداره بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از گزش نیز افرادی که مورد حمله قرار گرفتند باید در برنامه مشخص سه تا پنج نوبتی مورد واکسیناسیون پیشگیرانه قرار گیرند و با توجه به اثر مثبت واکسن و سرم تراپی انتظار می رود با درمان به موقع به طور 100 درصدی از ابتلا آنان به بیماری هاری پیشگیری شود.
عرفانی گفت: سال گذشته نزدیک به 2 هزار مورد حیوان گزیدگی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سیستان و بلوچستان گزارش شده بود که نسبت به سال قبل تر آن 30 درصد افزایش داشته و در منطقه سیستان نیز در این مدت حیوان گزیدگی 300 درصد یعنی سه برابر افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان استانی مهم و راهبردی است و مردم فهیم و همراهی دارد که انتظار می رود با مشارکت خوب آنان و اجرای یک برنامه مشخص بتوانیم ظرفیت پاسخگویی نسبت به بیماری های مشترک بین انسان و دام را در این نقطه از ایران اسلامی بالا ببریم.
**نخستین مرگ ناشی از بیماری هاری سال 97 کشور در سیب و سوران رخ داد
وی گفت: نخستین مرگ ناشی از ابتلا به بیماری هاری در سال 97 کشور مربوط به روستای ناصرآباد شهرستان سیب و سوران در جنوب سیستان و بلوچستان بوده است.
وی افزود: در این حادثه که چند روز قبل رخ داد یک کودک 10 ساله از ناحیه صورت و دست مورد حمله سگ ولگرد قرار گرفت.
وی ادامه داد: این کودک به دلیل مراجعه نکردن به موقع بعد از گزش برای انجام کارهای درمانی، مبتلا به بیماری هاری شد و فوت کرد.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.