به گزارش ایرنا تفتان سربلند و روستاهای حاشیه آن همواره با زیبایی ها، طبیعت بکر و پاکیزه و چشم اندازهای منحصر بفرد با افسونگری طبیعی پذیرای گردشگران هستند اما در این میان منطقه گردشگری کوشه همه ساله خیل عظیم کوهنوردان، طبیعت گردان و گردشگران را در دامان زیبای خود پذیراست.
منطقه زیبا و دیدنی کوشه از توابع بخش نوک آباد شهرستان خاش در فاصله 50 کیلومتری شمال شهر خاش در دامنه زیبای قله آتشفشان نیمه فعال تفتان واقع شده است.
این دهستان سرسبز و با نشاط متشکل از چند روستا به نام های فیروزآباد، گرداک، مهران، قلعه رشید 1و 2 و کوشه بالا و پایین است.
این روستا دارای زمستان های سرد و برفگیر و تابستان های معتدل است و به سبب قرار گرفتن در مسیر قله تفتان و دریاچه سردریا و دارا بودن آب و هوای بسیار پاکیزه و دلپذیر به عنوان یکی از مناطق گردشگری شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان همواره به ویژه در فصل بهار و تابستان میزبان شمار زیادی از گردشگران و مسافران است.
راه دسترسی به این منطقه از طریق جاده آسفالته ای است که از کیلومتر 25 محور اصلی و ترانزیتی زاهدان- خاش - چابهار به سمت قله تفتان جدا می شود و پس از طی مسافت 20 کیلومتر ابتدا به روستای فیروزآباد سپس مهران و در نهایت به کوشه می رسد.
باغهای سرسبز این روستا با شکوفه های درختان زردآلو، هلو، آلو، گردو و غیره که تامین کننده میوه بازار شهرستان خاش و برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان است، زیبایی خاصی به طبیعت بکر این منطقه بخشیده است.
*کمپینگ و مجتمع طبیعت گردی کوشه
منطقه گردشگری کوشه از امکانات و فضاهای رفاهی نیز برخوردار است که مجتمع تفریحی رفاهی واقع در شمال روستای قلعه رشید کوشه از جمله آنهاست.
این مجتمع از سوی میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شده و دارای امکانات رفاهی و سوئیت هایی برای اسکان مسافران و گردشگران است و قرار گرفتن این مجتمع در دامنه کوه فضای بسیار زیبایی برای کوهنوردی و ورزش ایجاد کرده است.
*سرو کهن سال کوشه
این سرو کهنسال دارای قدمت هزار ساله و در کنار رودخانه مهران و شرق روستای قلعه رشید قرار دارد، این درخت در گذشته به عنوان درخت مقدس و زیارتگاه مورد توجه و از احترام خاصی نزد اهالی برخوردار بوده و مردم منطقه نذورات خود را به این محل برده و تبرک می جسته اند.
*باغ کشاورزی کوشه
این باغ در جنب رودخانه مهران و پایین دست روستای قلعه رشیدخان واقع شده و دارای درختان سرو و کاج بسیار بلند و نیز درختان میوه از قبیل زردآلو، هلو، بادام، گیلاس و غیره است.
این باغ در قدیم در اختیار ژاندارمری و ارتش و محل آموزش افسران و فرماندهان بوده و در این مکان تلفن بوسیله سیم کشی از خاش وجود داشته و هرساله چندین ماه محل آموزش سربازان بوده اما اکنون مکانی بسیار زیبا برای گشت و گذار و تابستان گذرانی است.
*سنگ نوشته های کوشه
این سنگ نوشته ها؛ سنگ قبرهای باستانی و تاریخی هستند که از قبرستان کهنه خلای کوشه کشف شده و هم اکنون به وسیله یکی از اهالی روستا نگهداری می شوند این سنگ نوشته ها خود گواهی بر قدمت منطقه کوشه است.
*قلعه های باستانی کوشه
قلعه فیروز آباد متعلق به دوران اشکانیان در جنوب روستای فیروزآباد قرار دارد و اکنون آثار قبور و سنگرهایی در آن مشهود است و در پایین دست آن زمین های کشاورزی دشت ناور قرار دارند.
قلعه دیگری به نام قلعه رشید خان از دوران قاجاریه بر جامانده است.
این قلعه را فردی به نام رشیدخان با سنگ بر فراز یک ارتفاع در حاشیه رودخانه مهران بنا کرده است.
مهمترین ظرفیت این منطقه وجود مردمانی خونگرم و مهمان نواز است که با آغوش باز پذیرای مسافرانند و ورود میهمان را به خوبی ارج می نهند زیرا معتقدند مهمان حبیب خدا و ارمغانی از سوی پرودگار است.
تفتان و روستاهای دامنه و حاشیه این کوه زیبا بهترین مکان برای طبیعت گردی در روز طبیعت بشار می رود و انتظار است هموطنان عزیز در حفظ محیط زیست این منطقه بکر و زیبا کوشا بوده و آسیبی به آن وارد نکنند.
شهرستان 174 هزار نفری و مرزی خاش با برخورداری از جاذبه های دیدنی و مواهب طبیعی در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در شاهراه محور توسعه شرق کشور واقع شده است.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.