نیره پورملائی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا است اظهار داشت: تخلفات محیط زیستی صورت گرفته در این مدت شامل شکار و صید، حمل سلاح غیرمجاز، آلودگی های محیط زیستی و غیره بوده است که توسط یگان حفاظت محیط زیست استان با هماهنگی و همکاری اداره حقوقی این نهاد به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
وی ایجاد گشت های شبانه روزی، دیده بانی های سیار و ثابت، استفاده از ظرفیت های همیاران و دوستداران محیط زیست، همکاری های سمن های محیط زیستی، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دستگاههای مرتبط با حوزه محیط زیست و انتظامی و آشنایی بیشتر مردم با این مقوله را از اقدامات موثر در افزایش کشف تخلفات ذکر کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای تنوع زیستی فراوان اما با غنای گونه ای پایین است به این معنی که انواع حیوانات را در شمار محدود می توان مشاهده کرد.
پورملایی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
وی افزود: بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان در بیشتر مواقع به صورت محدود شناسایی شده اند.
وی ادامه داد: بخش قابل توجه ای از گونه های جانوری شناسایی شده در استان به دلیل محدود بودن تعداد، در معرض خطر انقراض قرار دارند و به عنوان گونه های آسیب پذیر شناخته می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: شهروندان باید بدانند با وجودی که این استان از فراوانی تنوع زیستی گونه های جانوری برخوردار است اما از نظر کمی، شمار هر گونه آنها پایین است.
به گزارش ایرنا یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.