نیره پورملایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای تنوع زیستی فراوان اما با غنای گونه ای پایین است به این معنی که انواع حیوانات را در شمار محدود می توان مشاهده کرد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
وی افزود: برخی افراد سودجو در روزهای پایانی سال و به بهانه های مختلف اقدام به خرید و فروش برخی گونه های حیات وحش می کنند که بسیاری از این گونه ها نادر و در معرض خطر انقراض نیز است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: از گونه هایی که در روزهای پایانی سال توسط افراد سودجو به طور غیرمجاز و غیر قانونی خرید و فروش می شود می توان به خرید و فروش، سمندر لرستانی، لاله واژگون، مارآبی، انواع لاک پشتها و غیره اشاره کرد.
پورملائی ضمن هشدار به مردم در خصوص انتقال بیماری های مشترک و از سویی تهدید خطر انقراض بسیاری از این گونه های حیات و حش گفت: مردم سیستان و بلوچستان هرگونه خرید و فروش این گونه های حیات وحش را در اسرع وقت به اداره کل یا ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان اعلام کنند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.
به گزارش ایرنا یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.