به گزارش ایرنا بندر چابهار مناسب ترین بندر به منظور عملیات ترانشیپی کالا در منطقه است که توافق نامه هندوستان، ایران و افغانستان نقش کلیدی آنرا به عنوان بندری کم هزینه و امن در مسیر ارتباطی بخوبی مشخص کرده است.
حضور کشور هند در بندرچابهار و سرمایه گذاری آن در زمینه تامین تجهیزات بندری و احداث راه آهن و دیگر صنایع از سالهای گذشته مطرح است و هم اینک طبق توافقاتی که در سفر اخیر رئیس جمهوری به هند صورت گرفت، قرار است اپراتوری فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به هندی ها واگذار شود.
هند قرارداد اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار برای تامین تجهیزات با ایران امضا کرده است و در این توافق علاوه بر اپراتوری هند در بندر شهید بهشتی چابهار، این کشور تامین کننده تجهیزاتی نظیر جرثقیل‌های 65 تنی در قالب BOT خواهد بود و این قرارداد بلند مدت است که بعد از اتمام مدت آن به ایران منتقل خواهد شد.
همچنین کشور هند یک خط اعتباری حدود 150 میلیون دلاری برای توسعه بندرشهید بهشتی باز می ‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: برای انجام فعالیت های هند در بندر چابهار زمین برای مدت قرارداد به هندی ‌ها واگذار می شود و بعد از اتمام قرارداد زمین و تجهیزات خریداری و نصب شده به بندر چابهار تعلق خواهد گرفت.
بهروز آقایی با بیان اینکه جذب سرمایه داخلی و خارجی، تکمیل زیرساخت های باقیمانده خط ریلی و بندری از ضرورتها برای توسعه چابهار است، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری مهمترین کار بازاریابی، جذب سرمایه گذار و ورود کشتی های مختلف است.
وی بیان کرد: چابهار با موقعیت راهبردی از کانون های مهم توسعه است و نقش مهمی در جابجایی کالاهای کشورهای آسیای میانه دارد.
وی گفت: قرارداد امضا شده با هندی ها یکی از هوشمندانه ترین مدل تجارت است و برای هر 2 کشور ایران و هند نفع زیادی دارد.
وی ادامه داد: کشور هند می تواند در بخش های انرژی، گاز، مراکز لجستیکی، تاسیس کارخانه های تولید کود اوره و کود فسفات و طرح های دیگر سرمایه گذاری کند.
3043**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.