نادر میرشکار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم سرمایه گذاری اولیه جوازهای تاسیس صادره این واحدها بیش از سه هزار و 680 میلیارد ریال است.
وی افزود: سیمان، مس، کاشی، پنل پلی اورتان، سردخانه، پودر شوینده و بسته بندی محصولات از جمله این طرح هاست که با بهره برداری از آنها برای سه هزار و 400 نفر در استان شغل ایجاد خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک افزون بر هزار واحد صنعتی در این استان فعالیت می کنند که عمده آنها واحدهای کوچک و کارگاهی هستند.
میرشکار با بیان اینکه سیستان و بلوچستان استان صنعتی محسوب نمی شود اظهار داشت: از مجموع واحدهای دارای پروانه بهره برداری این استان تنها حدود 13 واحد صنعتی سبب اشتغال بیش از 100 نفر شده اند.
وی ادامه داد: واحدهای صنعتی سیستان و بلوچستان عمدتا در بخش معادن، واحدهای شن و ماسه، کوره، صنایع غذایی، مواد پتروشیمی، صنایع لاستیک، پلاستیک و صنایع شیلاتی فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان جایگاهی که بتواند از لحاظ صنعتی در سطح کشور مطرح باشد را ندارد در حالی که سرشار از ظرفیت و توانمندی است.
وی با بیان اینکه بخش معدن می تواند به عنوان محور توسعه سیستان و بلوچستان مدنظر قرار گیرد گفت: شاید یکی از دلایلی که نتوانستیم در جایگاه خوبی از لحاظ صنعتی و معدنی قرار گیریم حضور نداشتن شرکت های بزرگ دولت، وابسته به دولت و نهادهای عمومی برای فعالیت های اقتصادی در این استان بوده است.
وی تاکید کرد: برای رونق صنعت در سیستان و بلوچستان استفاده از منابع و تسهیلات بانک ها، کمک های فنی و اعتباری تغییر در نظام تعرفه ای کشور با کشورهای همجوار و استفاده از معافیت ها و مشوق ها برای این استان ضروری است.
به گزارش ایرنا قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد و در این راستا وجود معادن نسبتا غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن با ذخایرمعدنی نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی ، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت و همچنین پتانسیلهای معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک در محدوده تفتان بخشی از قابلیت ها و توانمندیهای این استان است.
7316** 3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.