دکترمهدی حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس نمونه برداری های انجام شده تا کنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است.
وی پایش طیور صنعتی و طیور بومی، برگزاری دوره های آموزشی بیماری آنفلوانزا با همکاری اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای مرغداران، آموزش چهره به چهره درباره بیماری و ارائه مهمترین راههای پیشگیری به وسیله اکیپ های واکسیناسیون ادارات شهرستان و مکاتبه با اداره کل محیط زیست و درخواست ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر را از جمله مهمترین اقدامات دامپزشکی این استان برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد طیور ذکر کرد.
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: درخواست تشکیل اکیپ های مشترک با محیط زیست و تشدید مراقبت فعال در بازدیدهای میدانی از تالاب ها و زیستگاههای پرندگان مهاجر، تشدید اقدامات نظارتی بر کامیون ها و خودروهای حمل طیور و فرآورده های آن، پیگیری قضایی خودروهای متخلف حمل طیور و فرآورده های آن، ابلاغ تشدید اقدامات بهداشتی قرنطینه ای از طریق ادارات دامپزشکی به واحدهای صنعتی طیور و مکاتبه با فرماندهی نیروی انتظامی و درخواست توقف تردد خودروهای حمل طیور زنده کود مرغی و سایر فرآورده های مرتبط که فاقد مجور حمل بهداشتی قرنطینه ای است از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.
حسینی اضافه کرد: با وجود هم مرز بودن سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان وافغانستان هیچ گونه مجوزی برای واردات پرندگان از آن کشورها صادر نشده است.
وی از شهروندان درخواست کرد تا ضمن صید و شکار نکردن پرندگان مهاجر از تماس پرندگان زینتی و طیور بومی خود با پرندگان آزاد جلوگیری کرده و گزارش هر گونه تلفات غیر عادی در پرندگان وحشی و طیور بومی را به ادارات دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، آنفلوانزای پرندگان یک بیماری طیور است که گونه های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا و باعث تلفات شده است ولی در عین حال در برخی از گونه های پرندگان به ویژه پرندگان آبزی می تواند بدون ایجاد علایم بالینی آنها را به مخزن ویروس تبدیل کند.
با توجه به اهمیت اقتصادی و بهداشتی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اجرای اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای به منظور پیشگیری از این بیماری اجتناب ناپذیر است.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.