کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان با حضور سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، شماری از مسئولان کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم وخانواده معظم شهدار روز سه شنبه در مصلای قدس زاهدان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایلنا دبیرکل کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان روز سه شنبه در این مراسم گفت: مردم این استان وفادارترین مردم به نظام و انقلاب اسلامی هستند و این را در صحنه های مختلف بارها به اثبات رساندند. 

سردار حسین معروفی اظهار داشت: این استان مفتخر به داشتن 2 هزار و 58 شهید است. 

وی بیان کرد: تمام اطلاعات و داده های 2 هزار و 58 شهید سیستان و بلوچستان در یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل ثبت شده است. 

دبیرکل کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان گفت: این ‌استان دارای 494 شهید ارتشی، 786 شهید سپاهی و بسیجی، 312 شهید مردمی و 466 شهید انتظامی و مرزبانی است. 

سردار معروفی اظهار داشت: شهدای مردمی شهدایی هستند که بر اثر حوادث ناخواسته مانند بمب گذاری و عملیات های تروریستی به شهادت رسیده اند که مسئولیت آنان با اداره کل بنیاد شهید، امور ایثارگران و جانبازان است. 

وی خاطر نشان کرد: از 2 هزار و 55 شهید سیستان و بلوچستان 934 شهید مربوط به دوران دفاع مقدس هستند و 206 شهید توسط ضد انقلاب و 749 شهید توسط اشرار، 9 شهید مدافع حرم خارج از مرزهای کشور و 157 شهید در حوادث متفرقه به شهادت رسیده اند. 

وی تصریح کرد: از مجموع 934 شهید دوران دفاع مقدس سیستان و بلوچستان 140 شهید اهل تسنن و 794 شهید تشیع هستند. 

وی ادامه داد: رضا زرگران با 73 سال سن مسن ترین شهید دوران دفاع مقدس و سبیل اخلاقی از اهل سنت نیکشهر با 11 سال و هشت ماه و محمد هاشمی از اهل تشیع با حدود 13 سال سن جوانترین شهدای جنگ تحمیلی از سیستان و بلوچستان هستند. 

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: این استان مفتخر به داشتن 65 خانواده 2 شهید، هفت خانواده سه شهید و 2 خانواده چهار شهید است. 

سردار معروفی اظهار داشت: بالاترین میزان شهدای قشری در سیستان و بلوچستان مربوط به روحانیون اهل تشیع با 30 نفر است. 

وی بیان کرد: برای برگزاری کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان 18 کمیته تشکیل و برای هر کمیته برنامه های خاصی تعریف شده است. 

وی اجرای طرح پوشش ایتام را از جمله برنامه های کنگره ملی شهدا عنوان کرد و گفت: 40 هزار یتیم در سیستان و بلوچستان وجود دارد که 10 هزار نفرشان بالای 18 سال و 30 هزار نفر زیر 18 سال هستند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.