به گزارش ایرنا، فعالیت صید و صیادی حدود 24 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار با 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق از جمله اقدامات بسیار خوب دولت و بخش خصوصی در زمینه ایجاد اشتغال و بهره برداری بهینه از منابع خدادادی دریا است.
بنادر چابهار و کنارک در حوزه صید و صیادی کشور نقش بسیار مهمی دارند بطوریکه اکنون ۳۱ درصد صید کل کشور، ۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند را به خود اختصاص داده اند.
آب های ساحلی مَکُّران در محدوده بلوچستان تأمین کننده بیش از ۷۰ درصد تون ماهیان کشور است که این امر یکی از شاخص های اقتصادی استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
شهرستان کنارک واقع در جنوب سیستان و بلوچستان و ساحل دریای عمان یکی از بهترین مکان ها برای صید و صیادی در کشور است و دولت برای توسعه فعالیت های صید و صیادی چند بندر شامل بنادر کنارک، پزم تیاب، زرآباد و تنگ در این شهرستان را در سالهای گذشته احداث کرده است.
پروژه ساماندهی قایق های صیادی در بندر کنارک یکی از پروژه های مهمی است که پس از سالها انتظار به اجرا در آمده و سبب افزایش صید و ایمنی بهتر قایق ها در زمان سیل و طوفان خواهد شد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت های فراوان اقتصادی و شیلاتی استان اظهار داشت: احداث موج شکن و حفاظت شیب حوضچه طرح ساماندهی قایق های صیادی بندر کنارک آغاز شده است و در مدت 18 ماه آینده به اتمام و بهره برداری خواهد رسید.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: در مجموع 633 میلیارد و 894 میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی 650 قایق صیادی بندر کنارک اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: این طرح شامل هزار و 582 متر موج شکن اصلی و 957 متر حفاظت شیب حوضچه است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان (مکران) فعال است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.