به گزارش ایرنا نیره پورملائی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب ها که در سرسرای محیط زیست زابل برگزار شد اظهار داشت: عوامل طبیعی و انسانی باعث طولانی شدن خشکسالی تالاب بین المللی هامون شده است.
وی با بیان اینکه 92 درصد حوزه آبگیر تالاب بین المللی هامون در کشور افغانستان است اظهار داشت: تنها 10 درصد حوزه آبگیر این تالاب در اختیار ایران است.
وی افزود: دیپلماسی آب در مدیریت احیای تالاب بین المللی هامون امری ضروری است که مسئولان این موضوع را به طور جدی دنبال می کنند.
وی تاکید کرد: تالاب بین المللی هامون به عنوان یکی از کانون های ریزگرد در منطقه سیستان محسوب می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس سنجش هوا از طریق ایستگاه سنجش در منطقه تخت عدالت امسال روزهای طوفانی و بحرانی نسبت به سال 93 کاهش 50 درصدی داشته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در برخی از روزها شاهد طوفان بالای حد استاندارد در منطقه بودیم.
پورملائی مرگ و میر ماهیان و پرندگان در تالاب بین المللی هامون را یک امر طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که آب و اکسیژن در این تالاب کاهش چشم گیری پیدا می کند ما شاهد مرگ و میر ماهی و پرندگان هستیم به طوری که با همکاری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) و محیط زیست در حد امکان ماهی ها به استخرهای موجود در منطقه انتقال داده می شوند.
وی فعال شدن سمن های زیست محیطی در منطقه سیستان را خواستار شد و افزود: این سمن ها با توجه به رسالت هایی که دارند می توانند در منطقه بسیار تاثیر گذار باشند.
وی اظهار داشت: شفاف سازی در حوزه محیط زیست دریاچه هامون یک اصل برای محیط زیست سیستان و بلوچستان است و رسانه ها نقش مهمی در این شفاف سازی دارند.
پورملائی ادامه داد: حق آبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون از چاه نیمه ها یک تفاهم نامه میان سازمان آب منطقه ای سیستان و بلوچستان و محیط زیست است به طوری که حداقل آبی که وارد این تالاب می شود برای احیا کارکردهای طبیعی لازم است و هدر رفت آب محسوب نمی شود.
وی از مطالبه گری نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تالاب بین المللی هامون تقدیر کرد و گفت: هر 2 نماینده شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان در این باره به خوبی عمل کرده اند.
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان از پیشنهاد مستقل شدن ادارات محیط زیست شهرستان های چابهار و زابل از اداره کل محیط زیست این استان خبرداد.
به گزارش ایرنا آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب ها در زابل با حضور مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان، فرمانداران هامون و نیمروز، معاون فرماندار زابل، رئیس پژوهشکده تالاب بین المللی هامون، شماری از خبرنگاران و فعالان اجتماعی در سرسرای محیط زیست زابل برگزار شد.
13 بهمن مصادف با 2 فوریه روزجهانی تالاب ها نامگذاری شده است.
در سال 1349 خورشیدی در چنین روزی در شهر رامسر معاهده ای جهانی برای حفاظت از تالاب ها به تصویب رسیده که به کنوانسیون رامسر معروف است.
تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.
منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.
بیش از100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7317**3213 خبرنگار: حامد غلامی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.