نادر میرشکار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش معدن می تواند یکی از بخش های پیشران در اقتصاد سیستان و بلوچستان باشد به طوری که با متحول شدن این بخش سایر بخش های صنعتی و اقتصادی این استان فعال می شود.
وی ادامه داد: هم اینک صنایع سیمان، واحدهای تولیدی شن و ماسه و خاک رس، کارخانه های مس، آنتیموان، منیزیت، گچ و نظایر آن در سیستان و بلوچستان سودآور هستند.
وی ادامه داد: 28/73 درصد از معادن سیستان و بلوچستان را مصالح ساختمانی و سنگ های تزیینی و نما تشکیل می دهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: 61.8 درصد معادن این استان غیرفلزی و بقیه فلزی هستند.
میرشکار بیان کرد: معادن فلزی می توانند سهم بالایی در تولید مواد معدنی سیستان و بلوچستان داشته باشند اما از نظر پشتوانه ضعیف بوده و کار اکتشافی روی آن ها ضرورت بیشتری دارد.
وی ادامه داد: از سال 93 تاکنون شرکت های تخصصی و مادر تخصصی دولتی و غیردولتی در سیستان و بلوچستان اکتشاف 85 هزار کیلومتر مربع در محدوه مستعد معدنی را در دستور کار قرار داده اند.
وی خاطر نشان کرد: بخش معدن در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال 6 هزار و 2 نفر را فراهم کرده است.
وی گفت: هم اینک شاید تناسب مناسبی بین حجم سرمایه گذاری و میزان ذخایر معدنی سیستان و بلوچستان وجود نداشته باشد و برای این که شاهد رونق بیشتر سرمایه گذاری در این بخش استان باشیم باید تلاش کنیم تا حجم زیادی از اطلاعات را درباره این حوزه در جامعه منتشر شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند فناوری های خاص است اظهار داشت: متاسفانه فعالیت در عمده معادن این استان که عمدتا کوچک مقیاس هستند به دلیل ضعف معدن کاری همچنان به صورت سنتی مورد بهره برداری قرار می گیرند.
میرشکار بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان های مناسب از حیث مواد معدنی به حساب می آید و در بسیاری از ذخایر مواد معدنی نظیر مصالح ساختمانی، سنگ های تزیینی و نما، منیزیت، آنتی موان و غیره در کشور ثروتمند است.
به گزارش ایرنا قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد و در این راستا وجود معادن نسبتا غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن با ذخایرمعدنی نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی ، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت و همچنین پتانسیلهای معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک در محدوده تفتان بخشی از قابلیت ها و توانمندیهای این استان است.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.