به گزارش ایرنا مرتضی خرمی روز شنبه در مراسم تکریم و نکوداشت 2 هزار و 500 دانش آموز محصل کشور افغانستان در زاهدان اظهار داشت: دولت و ملت بزرگ ایران در طول دهه های گذشته همواره با سخاوتمندی یاری گر و پناه دهنده مهاجران افغانستان بوده اند که این جای قدردانی دارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان متمادی که افغانستان درگیر جنگ های داخلی و بین المللی بود با اشتیاق و بدون هیچ محدودیتی مرزهای خود را به روی پناهندگان افغانستان گشود که این اقدام هیچ زمان از خاطره مردم کشورمان پاک نخواهد شد.
وی با بیان اینکه هم اینک افزون بر هفت میلیون افغانستانی مهاجر در کشورهای ایران و پاکستان وجود دارند گفت: جنگ های داخلی گروه طالبان و خشکسالی ها سبب افزایش مهاجرت اتباع کشور افغانستان به دیگر نقاط شده است.
وی تصریح کرد: از آنجایی که مشکلات افغانستان ریشه در مسائل جهانی دارد امیدواریم روزی مشکلات کشورمان حل شود.
معاون امور مهاجرین کنسولگری افغانستان در زاهدان با تقدیر از رهبر معظم انقلاب و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران برای توجه ویژه به تعلیم و تربیت کودکان این کشور گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب و تلاش مسئولان ایرانی تمام کودکان مهاجر و دانشجویان کشورمان می توانند بدون هیچ محدودیتی در ایران به تحصیل بپردازند که این اقدام بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
خرمی با بیان اینکه راه پیشرفت و ترقی افغانستان از طریق کسب علم و دانش است نه جنگ و کشتار گفت: دانش آموزان افغانستانی که امروز در ایران تحصیل می کنند فردا به عنوان آینده سازان در کشور خود تاثیر گذار خواهند بود.
وی گفت: امیدواریم تا زمان برقراری صلح، امنیت و ثبات در کشور افغانستان، دولت ایران با سخاوتمندی همچنان کمک های انسان دوستانه خود را به مردم و کودکان کشورمان ارائه دهد.
وی تاکید کرد: اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایران و افغانستان فراتر از مرزهای جغرافیایی است به طوری که هر روز بر سطح روابط خوب این 2 کشور افزوده می شود.
وی با اشاره به ظرفیت های بندر چابهار در افزایش مبادلات اقتصادی میان 2 کشور گفت: بندر اقیانوسی چابهار با دارا بودن ظرفیت های فراوان برای منطقه هم اینک سفره برکت خود را برای ایران و افغانستان گشوده است.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در راه صلح و ثبات کشور افغانستان پیشقدم بوده که این امر جای قدردانی از مسئولان این نظام را دارد.
به گزارش ایرنا پنج هزار دانش آموز افغانستانی در راستای سیاست های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر فراهم شدن شرایط تحصیل برای همه افراد لازم التعلیم در مدارس سیستان و بلوچستان مشغول تحصیل هستند.
این استان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و یکی از استان های مرزی همواره پذیرای اتباع دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه بوده که بیشتر این افراد در مناطق حاشیه شهرها سکونت دارند.
دانش آموزان افغان همواره در سیستان و بلوچستان امکان تحصیل با ارائه مدارک لازم داشته و دارند و امسال نیز با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب حتی اتباع خارجی که به صورت غیرمجاز در این استان اقامت دارند از نعمت تحصیل و آموزش برخوردار شده اند.
آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با همکاری استانداری و سایر دستگاههای دست اندرکار در شهرهای مختلف این استان با آغوشی باز پذیرای کودکان اتباع خارجی در مدارس است.
برخی مدارس شهر زاهدان به ویژه در حاشیه این شهر برای پذیرش این کودکان آماده شده و هم اینک شمار زیادی از آنان در کنار دانش آموزان ایرانی به تحصیل ادامه می دهند.
سیستان و بلوچستان با گستره 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود و با 2 کشور افغانستان و پاکستان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی و در دریای عمان افزون بر 310 کیلومتر مرز دریایی دارد.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.