در این مطلب آمده است: پل های هوایی که برای عبور عابران پیاده از معابر شهری نصب و استفاده می شود نقش زیادی در کاهش خطرات ناشی از تصادفات درون شهری دارد و می تواند به عنوان گزینه مورد توجه برای امنیت شهروندان در نظر گرفته شود. این پل ها به ویژه در خیابان های پر تردد که عبور رهگذران از عرض آن مشکل است می تواند راه گشا باشد. زاهدان به عنوان مرکز استان دارای چند پل هوایی عابر پیاده است که در بسیاری از موارد عابران از آن استفاده نمی کنند و این پل ها به تابلوهای تبلیغات تجاری تبدیل شده است. پل های عابر پیاده زاهدان اگر چه در مکان های شلوغ و پر تردد نصب شده است، اما گاه در طول روز تعداد شهروندانی که از آن استفاده می کنند شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد! این موضوع که نصب این پل ها باید چه استانداردهایی داشته باشد و تحت تاثیر چه عواملی باشد نیاز به بررسی دارد تا با ارائه راهکارهای صحیح رغبت مردم به استفاده از آن افزایش یابد.
یکی از دانشجویان زاهدانی به گفته خودش از پل های عابر پیاده نصب شده در خیابان دانشگاه استفاده نمی کند. «احسان. ش» که دانشجوی کارشناسی ارشد معماری است به خبرنگار ما می گوید: جانمایی و نصب پل های عابر پیاده و استفاده از تجهیزات به روز برای افزایش رغبت شهروندان به استفاده از این پل ها استانداردهای خاصی دارد، اما متاسفانه در پل های هوایی زاهدان این استانداردها رعایت نشده است.
وی ادامه می دهد: در دیگر شهرهای کشور پل های عابر پیاده معمولا مکانیزه است و پله برقی یا آسانسور دارد، اما در زاهدان پل های هوایی فقط نصب می شود، بدون این که به این موضوع توجه شود که آیا عابران می توانند از آن استفاده کنند یا خیر؟ به عبارتی نصب پل های عابر پیاده در حد رفع مسئولیت انجام می شود و به بازدهی آن توجهی نمی شود.
یکی دیگر از شهروندان بیان می کند: سالخوردگان و کودکان برای استفاده از پل های هوایی عابر پیاده جامعه هدف محسوب می شوند، زیرا سالخوردگان نمی توانند مانند جوانان عرض خیابان را به سرعت طی کنند و کودکان هم دقت کافی را در طی کردن عرض خیابان ندارند، به همین دلیل هم خطر تصادف آن ها را بیشتر از دیگر سنین تهدید می کند. شهرداری هنگام نصب این پل ها باید به این موارد توجه داشته باشد تا این دو گروه در معرض خطر بتوانند با آسودگی از خیابان عبور کنند.
«علی. ر» که 64 سال دارد، می افزاید: حدود 30 پله در هر طرف پل هوایی وجود دارد و من نمی توانم این تعداد پله را به دلیل ساییدگی زانو بالا بروم و در سوی دیگر پایین بیایم. به علاوه بیماری قلبی من موجب می شود تا رسیدن به بالای پله ها دچار تپش قلب و مشکلات تنفسی شوم، به همین دلیل از این پل ها استفاده نمی کنم و معتقد هستم کارایی ندارد.
ایجاد زیر گذر برای تردد مردم راحت تر است
رئیس شورای شهر زاهدان و عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری در این باره به خبرنگار ما می گوید: بهترین راه برای عبور عابر از عرض خیابان، احداث زیرگذر است، معمولا در هر مکانی که پل های هوایی نصب شده است و پله برقی هم ندارد مردم از آن استفاده چندانی نمی کنند زیرا برای آن ها مشکل است.
«عبدالجلیل شهنوازی» ادامه می دهد: در برنامه چهار ساله این دوره شورای شهر ایجاد زیرگذرها مد نظر قرار گرفته است و برای سال آینده جزو برنامه ها قرار دارد. پل های عابر پیاده به سمت مکانیزه شدن پیش برود و زیرگذرها هم برای تردد راحت تر رهگذران احداث شود.
وی بیان می کند: برای تبدیل پل های نصب شده به پل مکانیزه باید برآورد هزینه شود و با توجه به این که فرهنگ استفاده مردم از پله برقی ارتقا یافته است می توان به سمت مکانیزه کردن پل های عابر پیاده رفت. برخی از پل های هوایی که در گذشته نصب شده است به دلیل محدودیت فضا جانمایی درستی نشده که قابل رفع است.
زیر ساخت های ضعیف در نصب پل های هوایی
رئیس پلیس راهور استان هم در این باره به خبرنگار ما می گوید: عابران در تصادفات درون شهری سهم عمده ای از قربانیان را به خود اختصاص می دهند که ایمن سازی تردد آن ها در شهر می تواند از تعداد کشته یا مجروح شدگان در تصادفات بکاهد که یکی از راهکارها برای این امر ایجاد پل های عابر پیاده استاندارد است.
سرهنگ «علی نام درست» بیان می کند: زیر ساخت های سیستان و بلوچستان در نصب پل هوایی نسبت به استان های دیگر بسیار ضعیف است، پل های عابر پیاده باید استانداردهایی داشته باشد که در این استان استاندارد لازم رعایت نشده است.
وی اضافه می کند: سالخوردگان، کودکان و افراد کم توان کسانی هستند که بیشتر به استفاده از پل های عابر پیاده تمایل دارند و اگر قرار است پلی نصب شود باید کارایی لازم را داشته باشد و سبب کاهش تصادفات شود. پل های عابر پیاده باید مکانیزه باشد و پله برقی داشته باشد تا افراد بتوانند از آن استفاده کنند تا تصادفات درون شهری عابر پیاده کاهش یابد.
وی اظهار می کند: علاوه بر این باید در مکان هایی که پل نصب می شود عابران به سمت استفاده از پل هدایت شوند که این کار مستلزم نصب موانع در طول معابر و هدایت عابران به سمت پل های هوایی است. نصب پل های عابر پیاده درون شهری و شناسایی نقاطی که عابران پیاده در حال تردد هستند از وظایف شهرداری هاست.
8006**3213 دریافت کننده: نرگس تیموری **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.