دکتر شاهین مهنا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری های غیرواگیر از جمله مشکلات مزمن تنفسی در شرایط کنونی از مهمترین علل تهدید کننده حیات انسان هاست.
وی افزود: عمده ترین بیماری های مزمن تنفسی شامل آسم، انسداد مزمن ریه و آلرژی های تنفسی امروزه در جامعه قابل مشاهده است.
وی گفت: مصرف مواد مخدر، دخانیات، آلودگی هوای داخل و خارج از خانه، استفاده از مواد آلرژی زا و خطرات و آسیب های شغلی از مهمترین عوامل شکل گیری بیماری های مزمن تنفسی است.
کارشناس بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: مصرف موادمخدر (تریاک و حشیش) و دخانیات از جمله قلیان و سیگار به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان روند افزایش بیماری های تنفسی را شدت داده است.
دکتر مهنا افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته هفت تا 10 درصد از جمعیت یک میلیون و 620 هزار و 518 نفری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سیستان و بلوچستان علائم بیماری های مزمن تنفسی را دارند.
وی اظهار داشت: همچنین حدود هفت درصد علت مرگ و میرها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیماری های مزمن تنفسی است.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد سن مصرف قلیان در سیستان و بلوچستان پایین آمده و علاقه مندی زنان به آن افزایش یافته به طوری که در جنوب استان به شدت روند مصرف قلیان در بانوان در حال ازیاد است.
کارشناس بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی با تشریح بیماری های مزمن تنفسی بیان کرد: آسم یک مساله بهداشتی برای تمام جوامع بحساب می آید و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 300 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند که آلودگی هوا، مصرف دخانیات، برخورد با هوای سرد و غیره می تواند این بیماری را تشدید کند.
مهنا افزود: بیماری انسداد مزمن ریه را می توان مرتبط ترین ناخوشی ریوی ناشی از مصرف سیگار دانست، متاسفانه افرادی که به صورت غیر مستقیم و تنها به دلیل مجاورت با فرد سیگاری نیز با این ماده سمی ارتباط دارند به همان میزان افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
به گفته رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، سالانه 10 میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار در دنیا فوت می کنند که بین 80 تا 90 درصد آنان از کشورهای در حال توسعه مانند ایران هستند.
دکتر مصطفی معین با اشاره به اینکه استعمال سیگار در ایران به سرعت رو به افزایش است، اظهار داشت: متاسفانه تمایل زنان ایرانی به استعمال سیگار و قلیان بیشتر شده است که این روند سلامت و تندرستی افراد را به مخاطره جدی می اندازد.
وی گفت: بیماری مزمن تنفسی از لحاظ مرگ و میر در سال 1999 میلادی در رتبه ششم قرار داشت و پیش بینی می شد که در 2020 به رتبه سوم برسد که در سال 2017 به رتبه سوم رسید و این موضوع نشان دهنده رشد خیلی سریع این بیماری است.
معین بیان کرد: سالانه 4.6 میلیون نفر بر اثر بیماری های مزمن تنفسی در دنیا فوت می کنند که این آمار رو به افزایش است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.