محمد جهانتیغی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در راستای تکریم ارباب رجوع و معرفی آثار و دوره های مهارتی صنایع دستی اقدام به راه اندازی نمایشگاه دائمی در زاهدان کرد.
وی افزود: در این نمایشگاه آثار رشته های مختلف صنایع دستی همچون طراحی دوخت، عرقگیر گیاهان دارویی، کاشی معرق، کیف چرم دوز، چهل تکه دوز، ملیله کاغذی، سوزن دوزی و غیره در معرض دید علاقمندان است.
به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد.
عمده ترین هنرهای سنتی و دستی سیستان و بلوچستان پشتی، گلیم، قالی، سیاه دوزی، سکه و آیینه دوزی، سوزن دوزی بلوچی، خامه دوزی، پریوار دوزی، حصیربافی، پرده بافی، سیاه چادر بافی، سفالگری، جواهر سازی، آویزدیواری از نوع اسفند، تولید ابزارآلات موسیقی، توتن و لنج سازی است.
به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.