محمد انور هاشمزهی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این رابطه سه متخلف دستگیر شدند.
وی بیان کرد: هوبره مشتریان زیادی در میان شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس دارد به همین سبب شکارچیان سودجو این پرندگان را که به زبان محلی به آن 'چرز' می گویند برای عرب ها شکار کرده و به آنان می فروشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض پرنده هوبره شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین المللی 200 میلیون ریال جریمه نقدی دارد.
هاشمزهی افزود: بر اساس حکم صادره متخلفان به پرداخت هفت میلیارد و 400 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پرنده هوبره از گونه های در معرض خطر انقراض و مورد توجه سایتیس است بمنظور مقابله با افراد سودجو و قاچاقچیان این پرنده ضمن همکاری بسیار ارزنده ای که تاکنون بین محیط زیست و ارگانهای مرتبط شهرستان ها بوده است، در سال جاری فرهنگ سازی و ساماندهی تشکل های محیط زیستی برای صیانت از این مواهب گرانبهای طبیعی و تنوع زیستی مناطق نیز بسیار چشمگیر بوده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: هوبره از گونه های نادر و زیبای پرندگان بومی سیستان و بلوچستان است که نسل آن به علت شکار و زنده گیری بیش از حد شکارچیان سودجو در معرض نابودی قرار گرفته است.
نیره پورملایی افزود: این پرنده نادر در فصول پاییز و زمستان از مناطق سردسیر دوردست به این استان گرم و بیابانی سفر می کند و عموما در دشت های دلگان و ایرانشهر سکنی می گزیند.
وی اضافه کرد: هوبره در مناطق شنی، تپه ماهورها و ریگزارها با بوته های پراکنده، علف های کوتاه و حاشیه گندمزارها به سر می برد و آشیانه خود را بر روی زمین می سازد.
وی اظهار داشت: علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار هوبره سبب شده همه ساله تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به زنده گیری و صید این پرنده زیبا و کمیاب کنند.
7314 **6081 خبرنگار: محمد هادی** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.