حسین کیخا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زمان کشت کلزا در سیستان و بلوچستان از 20 مهر تا نیمه اول دی ماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه سال گذشته تنها 870 هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت کلزا اختصاص داشت افزود: پیش بینی می شود امسال کشت این محصول در2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان انجام شود.
وی ادامه داد: شهرستان های دلگان، ایرانشهر، سرباز و خاش عمده مناطق کشت این محصول در سیستان و بلوچستان هستند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت کلزا نیز با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب این استان از اوایل فروردین آغاز و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.
کیخا میزان برداشت کلزا در هر هکتار را هزار و 200 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: امسال 11 تن بذر کلزا میان کشاورزان سیستان و بلوچستان توزیع شده است.
وی بیان کرد: خرید کلزا به صورت تضمینی از سوی دولت انجام می شود.
وی افزود: کشت کلزا در کنار گندم و جو در کاهش بیماری ها، آفات و رویش علف های هرز در مزارع تاثیر بسزایی دارد.
به گزارش ایرنا دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن و 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع شده و فاقد کلسترول از کیفیت بالایی برخوردار است.
به گزارش ایرنا گلرنگ (کاجیره) یا کاغاله گیاهی است یکساله که ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می رسد.
برگ های آن پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ است که گل های آن منفرد، لوله ای و به رنگ زرد مایل به قرمز بوده که در انتهای ساقه ظاهر می شود.
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.