مسعود خاکسفیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قطعی برق بیش از 40 روز صادرات بازارچه مرزی ریمدان را مختل کرده بود که پس از رسانه ای شدن این موضوع در خبرگزاری ایرنا سبب شد تا مشکل بی برقی این بازارچه مرتفع شود.
وی افزود: برق بازارچه مرزی ریمدان به دلیل بدهی 68 میلیون ریالی به اداره برق قطع شده بود و در طول 40 روز با هماهنگی و مساعدت صادرکنندگان کالا یک موتور برق با هزینه شخصی خریداری و باسکول این بازارچه برای صادرات اندک روشن شده بود.
وی با بیان اینکه پارسال بازارچه مرزی ریمدان توسط دولت به عنوان مرز رسمی میان ایران و پاکستان در محدوده دشتیاری شهرستان چابهار برای جابجایی کالا و مسافر مشخص شده است، خاطرنشان کرد: با گذشت 17 ماه از رسمی شدن این بازارچه هنوز زیرساخت های آن نظیر اینترنت، امکانات رفاهی، برق، آب و ارتقای جاده روستایی آن به ترانزیتی آماده نشده است.
وی افزود: مسئولان استانی و کشوری باید چاره اساسی برای حل مشکلات زیرساختی مرز ریمدان چابهار بیندیشند.
رئیس بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: این بازارچه در سال 1387 افتتاح شد و بعد از گذشت بیش از 9 سال هنوز فاقد اینترنت و حتی دکل تلفن همراه و یا ایرانسل برای انجام کارهای اینترنتی است.
خاکسفیدی افزود: به دلیل نبود اینترنت هم اینک یک نفر برای مشاهده کالاهای صادراتی مرز ریمدان از اداره گمرک چابهار روزانه مسیر 240 کیلومتری رفت و برگشت را می پیماید و برای ثبت کالا دوباره به این شهر عزیمت و سپس دستور خروج کالا را صادر می کند.
وی بیان کرد: استقرار پایانه های مسافری و بار در مرز ریمدان که اکنون به عنوان مرز رسمی شناخته می شود ضروری است تا جابجایی مسافر، صادرات و واردات کالا تسهیل شود.
وی با بیان اینکه هم اینک اقدامات برای فیبر نوری انجام شده است ولی هیچ گونه تجهیزات و ساخت اتاقک برای اینترنت انجام نشده است، خاطرنشان کرد: در گمرک ریمدان باید اینترنت راه اندازی و تجهیزات لازم برای صادرات و واردات کالا نصب شود تا بسیاری از مشکلات صادر کنندگان مرتفع شود.
مدیر بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: نمایندگی ادارات گمرک، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و دامپزشکی باید در این مرز مستقر شوند تا کارهای صادرات و واردات به خوبی انجام شود.
خاکسفیدی اظهار داشت: هم اینک آب مورد نیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانکر سیار تامین می شود و برای رسیدن آب شبانه روزی نیازمند اعتبار و اجرای خط انتقال آب بطول 23 کیلومتر است.
وی ادامه داد: بازارچه مرزی ریمدان امکانات لازم رفاهی برای استراحت و پذیرایی رانندگان و سرمایه گذاران را ندارد و فقط یک اتاق برای چند نفر با امکانات محدود آماده شده است.
وی بیان کرد: واردات دام از مرز ریمدان در سالهای گذشته انجام می شد ولی به دلایل مشکلات اداری امسال تنها 16 راس دام سنگین(گاو) در فروردین ماه وارد شده است.
مدیر بازارچه مرزی ریمدان گفت: در سال 1388 برنج و در سال 1389سیر و بعدها فقط دام سبک و سنگین از این بازارچه وارد شده است ولی بعد از آن اجازه ورود هیچ کالایی در مرز ریمدان داده نشده است.
خاکسفیدی اظهار داشت: مرز ریمدان فرصت مناسبی برای صادرات انواع مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، میلگرد، سیمان، کلینکر(مواد اولیه سیمان)، مواد غذایی نظیر آب معدنی، نوشابه، نایلون دسته دار و سایر تولیدات داخلی است.
وی بیان کرد: بازارچه مرزی ریمدان فاقد پایانه مسافری و بار است و به دلیل نبود اینترنت و فیبر نوری تقریبا فعالیت مناسبی ندارد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار است.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
سیستان و بلوچستان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان دارد که بیش از 900 کیلومتر آن با ایالت بلوچستان پاکستان هم مرز است.
3043**3213 خبرنگار: رستم کریمی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.