حسین کیخا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش حاصلخیزی، افزایش شوری و اسیدیته آب و خاک، کاهش مواد آلی، رعایت نکردن تناوب زراعی، کمی بادشکن، شیوع علفهای هرز دایمی، عدم تحقق یارانه کودهای آلی و زیستی، آبیاری مداوم با آب شور، فرسایش آبی و بادی، آلودگی با عناصر سنگین و دود ماشین آلات سبک و سنگین، کارخانجات و فاضلاب شهری از جمله مشکلات خاک های سیستان و بلوچستان است.
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی برای بهره وری هرچه بیشتر از منابع آب و خاک سیستان و بلوچستان علاوه بر تولید کمپوست اقدامات مختلفی نظیر توزیع 10 دستگاه سرشاخه خورد کن برگ خرما، موز و سایر گیاهان، انجام کشاورزی حفاظتی سالیانه در سطح سه هزار و 500 هکتار، ترویج افزایش مصرف کودهای زیستی سالیانه هزار کیلوگرم و غیره را در دستور کار قرار داده است.
وی توسعه مالچ پلاستیکی، آبیاری نواری تیپ، کشت های گلخانه ای و زیر تونل های پلاستیکی برای کاهش مصرف آب و کاهش فرسایش آبی و بادی خاک، بهینه سازی مصرف کودهای شیمیایی، ترویج افزایش استفاده از کودهای حیوانی پوسیده، کمپوست و کودهای بیولوژیک، پیگیری و ترویج مصرف بهینه علف کش و سایر سموم برای حفظ سلامت خاک و توسعه کود سبز برای افزایش مواد آلی خاک را از دیگر برنامه های این نهاد در حوزه بهره وری بهتر از منابع آب و خاک برشمرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین برگزاری نشست های مشترک و تشکیل کمیته بهداشت کشاورزی با مرکز بهداشت این استان، محیط زیست و غیره برای حفظ سلامت آب و خاک و گیاه از دیگر اقدامات این حوزه است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316* 3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.