در مقدمه ایم مصاحبه آمده است: گفت و گوی متفاوت روزنامه طلوع زاهدان با لیلی بنی اسدی - او، اولین خبرنگار زن استان با مدرک فوق لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی بود که توانست با تجربه بیش از یک دهه فعالیت رسانه ای، قریب یکسال و اندی مسئولیت روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان را عهده دار شود. وی که غرض ورزی های ناشی از حسادت و کینه را مانع رشد مدیران زن می داند ؛ در پاسخ به چرایی عدم استقبال رسانه ها از حضورش در رأس روابط عمومی استانداری، می گوید: ناگفته ها را بگذارید باقی بماند، اگرچه همه زوایای آن پیداست.
باور این واقعیت که عده ای حاضر نیستند مدیریت عالی و موفق زنان همچون خانم «اشرفی» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منایع استانداری سیستان و بلوچستان را در رأس امور ببینند، برایش دشوار است چرا که عقیده دارد؛ ایشان از معدود مدیرانی است که دلسوزانه سعی کرده تا فرصت هایش را در کنار مردم استان بگذراند. هر تغییر و تحولی، دشواری های خاص خودش را دارد که معتقدم معاون اقتصادی استاندار با صبر توانسته با عبور از موج هجمه ها و تخریب ها، در حوزه اقتصادی گام های استواری بردارد. وی در عین حال اعتقاد دارد که عده ای در فضای رسانه ای و عمومی جامعه به دنبال حذف «اعتماد» به زنان توانمند در عرصه قدرت سیاسی و اجرایی هستند.
او در یک روز پاییزی، مهمان ما در روزنامه طلوع زاهدان شد.
نقدگفتار ناروا و ناصحیح نسبت به برخی از مدیران، بخشی از گفت و گوی ما با «لیلی بنی اسدی» سرپرست معاون اداره کل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان است که در ادامه می خوانید:
اگر بخواهید یک نمایی از وضعیت مدیریت زنان در استان بگویید، چگونه آن را به تصویر می کشید ؟
زنان نقش موثر و غیر قابل انکاری در تغییر نگرش ها و باورها در بخشهای مختلف یک جامعه دارند. به عنوان مثال کمپین زنان در حمایت از دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری 96، یکی از آثار این نقش بی نظیر و موفق است. پشت سر هر مرد موفقی، یک زن موفق است، پس انجام هر تغییر و تحولی دشواری های خاص خودش را دارد. پیش شرط این مسئله تغییر رویکردها در حوزه ساختار مدیریتی و نقش دادن بیشتر به مدیران زن بود که در دولت یازدهم تلاش خوبی برای استیفای حقوق زنان صورت گرفت به طوریکه به واسطه نگاه بسیط و توام با عدالت جنسیتی مقام عالی دولت در استان، شاهد حضور بیش از 60 زن در مناصب مدیریتی بودیم و همین تغییر تفکر موجب شد که استان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از حیث انتخاب زنان سرآمد باشد.
باور دارم که زنان مدیر استان توانستند پاسخ خوب و مناسبی به این اعتماد بدهند.حضور یک زن به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منایع استاندار، فرصت استثنایی و مغتنم برای جامعه زنان استان تلقی می شود. ایشان واقعیات، پتانسیل ها و مزیت های استان را که عرصه نعمت است، با هدف خلق مزیت به طور دقیق مورد توجه قرار داده اند. همچنین نسبت به دستورالعمل ها و مسائل حوزه اشرافیت کاری داشته و نحوه ورودشان دقیق است.
بعضا انتقادات جدی به عملکرد ایشان مطرح می کنند. چقدر این گفته ها را مغرضانه می دانید؟
یکی از اشکالات جامعه ما این هست که با پذیرش مسئولیت از سوی یک خانم ، بعضا سایرین به دنبال کشف نقاط ضعف وی به جای حمایت و همکاری با او هستند. مردم از این حرفها و قصه های نادرست خسته شده اند و کاری به این دعواها ندارند. نگرانی مردم بابت بیکاری و نداشتن شغل و معیشت نامناسب است و ما نباید اشتباهات یک عده خاص قلیل را که مشخص است چه اهدافی را دنبال می کنند،به مردم و همگان نسبت بدهیم. گفتار نقد با تخریب متفاوت است و آنچه که بیان می شود، گفتار تخریبی است لذا با در نظر داشتن این واقعیت باید گفت عده ای به دنبال بازی با حیثیت و آبروی برخی مدیران از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند.
این عده در فضای رسانه ای و عمومی جامعه با هدف حذف اعتماد به زنان توانمند در عرصه قدرت سیاسی و اجرایی، انتقادات ناصحیحی را به ایشان نسبت می دهند در حالیکه همانها با کار کردن در فضای تخصصی و با ادبیات حاکم بر این فضا (اقتصادی) آشنایی ندارند.
با اطمینان می گویم که ایشان با تکیه بر صبر که برگرفته از خوی و منش زنانه است، با ایستادگی در مقابل ناملایمات و هجمه های ناصواب بر مشکلات فائق آمده و برای رسیدن به اهداف و نیازمندی های توسعه ای استان به طور جد پیگیر امورکاری هستند. گزارشات مغرضانه بدور از واقعیت که ناشی از جهان بینی عده ای است ، فقط منجر به اتلاف فرصت ها و نادیده گرفتن سرمایه اجتماعی می شود. حدود و ثغور انتقاد را باید رعایت کرد تا سبب تضییع حق فرد و یا گروهی نشود زیرا سخنان ناصواب و یکجانبه گرایی محکوم به شکست است. به صرف زن بودن یک مدیر نباید هر نوع نسبت ناروا و گفتار نسنجیده را روا داشت.
آیا این نگاه شما را می توان به پای تعصب جنسیتی گذاشت؟
خیر. ایشان از معدود مدیرانی است که دلسوزانه سعی کرده فرصت هایش را در کنار مردم استان بگذراند. گام های استوار در بخش اقتصادی استان گواهی بر عملکرد وی و تیم اقتصادی تحت مدیریت ایشان است. مشکلات اقتصادی استان یک شبه اتفاق نیفتاده، حفظ سرمایه ها و جلب نظر سرمایه گذاران قواعد خاص خود را دارد و تابعی از شرایط، امکانات و سیاست های دولت است. به عنوان مثال شاید یک فعال و کارآفرین اقتصادی بعضا به دلیل نبود زیرساخت های مورد نیاز در برخی مناطق استان، مجبور باشد که با احتیاط سرمایه گذاری را در این استان انتخاب نماید. مهیا شدن بستر برای برنامه ریزی اقتصادی در بخشهای مختلف همچون تلاش برای تکمیل زیرساخت ها در بازارچه های جدید مصوب شده، کلنگ زنی چندین نیروگاه ، چرخش قفل زنگ زده برخی واحدهای تولیدی و بازگشت مجدد به بازار ، تلاش برای ثبت هکتارها کشت گلخانه ای در سواحل مکران، بازدید دوره ای و بررسی مشکلات حوزه سرمایه گذاری و نقش دادن به سرمایه گذاران و سلامت در کار تنها بخشی از موضوعاتی است که خانم «اشرفی» در مدت مسئولیت بیشترین وقت خود را برای پیگیری آنها گداشته است. توجه ایشان به زنان تحصیل کرده و اشتغال زنان سرپرست خانوار و ادامه این هدف برای توان افزایی زنان استان در قالب اقتصاد مقاومتی از دستاوردها و برنامه های خوب معاونت اقتصادی استانداری است.
به نظرتان آقای محبی، استاندار، در استفاده از زنان در مناصب مدیریتی چه رویکردی را دنبال خواهد کرد؟
زنان، شایسته رسیدن به جایگاه تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند و البته این مسئله به همراهی جامعه مردان و در رأس آنها استاندار محترم نیاز دارد، نباید برخی رفتارها و قوانین، زنان را در حاشیه نگه دارد. با لحاظ شناختی که از دوره قبلی مسئولیت استاندار محترم (در زمان معاونت سیاسی و امنیتی استانداری) در استان دارم که برای تغییر نگرش و رفتار گروههای مرجع و نخبگان جامعه محلی در انتصاب یک زن به عنوان بخشدار در یکی از مناطق جنوبی استان تلاش کردند، قطعا در مرحله جدید کاری نیز مدافع حضور زنان در مناصب مدیریتی خواهند بود. خود ایشان نیز اخیرا بارها در سخنرانی و جلسات شان بر استفاد از توان زنان در مناصب مدیریتی تاکید داشتند. یکی از سیاست های دولت دوازدهم در اختیار قرار دادن 30 درصد پست های مدیریتی کشور به زنان تا پایان دولت است و این مهم در برنامه ششم توسعه کشور قانون شد که اقدام ارزنده ای است. همانطور که بانوان ما در عرصه قبولی در آموزش عالی و تحصیلات آکادمیک روند رو به رشد و پرشتابی را طی کرده اند؛ امید است با فعالیت و حمایت همه مسئولان ملی و استانی، شاهد ایجاد تحولات عظیم در حوزه انتصاب زنان در عرصه قدرت سیاسی و اجرایی استان باشیم.
بعد از حضورتان در استانداری، فعالیت مستقیم رسانه ای را رها کردید. آیا قصد ادامه کار دارید؟
امیدوارم این گفت و گو با روزنامه وزین «طلوع زاهدان»، آغازی برای فعالیت تازه ی رسانه ای البته در قالبی متفاوت با گذشته، باشد. داشتن نگاه نو به رسانه متناسب با نیاز مخاطب و توجه به رشد سریع تکنولوژی های ارتباطی و دسترسی همگانی به شبکه های اجتماعی مجازی و اپلیکیشن های موبایلی، الزامات کار در حوزه رسانه است.
عصرفعلی، عصر مخاطب است که در کمتر از کسری از ثانیه، در جریان آنی و لحظه ای رویدادها قرار می گیرد لذا دیگر زمانه سانسور و پنهان کاری و تاثیر مطلق پیام های رسانه ای به طور یکسان و یکنواخت بر همگان گذشته است بلکه عصر اقناع سازی مخاطب و شناخت رفتاری پیام های ارتباطی هست که ابزار و ساختار خاص می طلبد.
روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان چه مسیری را هدف گذاری کرده است؟
با احیای جایگاه اداره کل روابط عمومی استانداری که تا پیش از این به صورت یک معاونت از دفتر استاندار و زیر نظر مدیر کل حوزه استاندار اداره می شد، قطعا در دوره جدید کاری با عنایت به حضور جناب آقای «سالارزهی» در رأس این مجموعه که صاحب نظر و تجربه چندین ساله در عرصه روابط عمومی دارد، شاهد دوره کاری پرشتابی در نحوه ارتباط با جامعه هدف یعنی مردم، رسانه ها و مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان با مسئولان خواهیم بود. از همین جا ضمن تشکر از زحمات همه مدیران و خبرنگاران استان در پوشش به موقع و مناسب اخبار سفر اخیر دکتر روحانی رئیس جمهور محترم و هیئت همراه به استان ، اعلام می کنم در این مسیر خواهان همراهی و میزبان پیشنهادات و نظرات اصحاب محترم رسانه در جهت اهداف توسعه ای استان هستیم و دست تک تک شان را می بوسیم.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.