به گزارش ایرنا، محمد راستاد روز یکشنبه در مراسم بهره برداری و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: ظرفیت بندر چابهار نسبت به گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده است و از 2 و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن رسیده است.
وی افزود: در بندر چابهار 15 میلیون و 800 هزار متر مکعب لایروبی، استحصال 203 هکتار، پنج کیلومتر دایک حفاظتی و هزار و 700 کیلومتر اسکله انجام شده است.
وی بیان کرد: در مجموع یک میلیارد دلار برای خرید تجهیزات، زیرساخت ها و زیربناهای بندر شهید بهشتی سرمایه گذاری شده که در نوع خود یکی از بزرگترین پروژه های ایران است.
وی تصریح کرد: در سواحل 15 موج شکن با هزینه 260 میلیارد تومان ایجاد شده است تا بستر سرمایه گذاری برای افراد بومی فراهم شود.
مدیرعامل بنادر و دریانوردی گفت: تخفیف 85 درصدی در انبار داری کانتینرهای صادراتی و تخفیف 75 درصدی در انبار داری کانتینرهای وارداتی در بندر راهبردی چابهار اعمال می شود.
راستاد اظهار داشت: برای حمایت از صاحبان کالا علاوه بر وجود معافیت 10 درصد تخفیف سود بازرگانی برای کالاهای وارداتی و 30 درصد تخفیف بر هزینه حمل و جابه جایی (THC) نسبت به سایر بنادر کشور اعمال می شود.
وی ادامه داد: تخفیف حمل کانتینر شامل 30 درصد بر عوارض بندری کشتی کانتینر وارده، اعمال تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC خطوط لاینر و تخفیف هزینه انبارداری، تخفیف بر کالاهای غیر کانتینری شامل 30 درصد برای جابه جایی و انبارداری در مقایسه با سایر بنادر کشور از جمله بسته های تشویقی است که می تواند برای جذب ترافیک کالا و رونق محور شرق کشور تاثیر گذار باشد.
وی تاکید کرد: چابهار یکی از بهترین نقاط برای جابه جایی کالاهای ایران و کشورهای همسایه به سایر نقاط دنیاست.
وی افزود: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است که به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هم اینک در بندر شهید بهشتی چابهار کشتی های بزرگ اقیانوس پیما و بیش از 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری را دارند که این امر سبب رونق و توسعه اقتصادی در این منطقه می شود.
وی از حضور مهمانان داخلی و خارجی برای افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار که امروز به دست رئیس جمهوری افتتاح شد شامل اجرای موج شکن و دایک بیرونی، لایروبی حدود 15.8 میلیون متر مکعب، احیای حدود 203 هکتار، ساخت 2 پست اسکله کانتینری به طول 720 متر، سه پست اسکله چند منظوره به طول 684 متر با ظرفیت کشتی های 50 تا 100 هزار تن، ایجاد ترمینال های کانتینری و چند منظوره به وسعت حدود 64 هکتار و تامین 16 دستگاه جرثقیل کانتینری و محوطه ای بوده است.
ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست هشت و نیم میلیون تن است که برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از هزار میلیون دلار اعتبار هزینه شده است.
بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ( حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
روحانی و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم روز شنبه وارد منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شدند و بعد از دیدار با مردم منطقه سیستان و شرکت در نشست های مختلف و افتتاح طرح ها در زاهدان، شب گذشته وارد چابهار شدند و امروز فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.
در این سفر وزیران از جمله نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و ارتباطات در کنار رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کنند.
3043**3213 خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.