دراین مطلب آمده است: ورزش کردن نیز چون پرداختن به بسیاری از امور، مستلزم بهره مندی از امکانات و تجهیزاتی است. لوازمی که ورزشکاران را در انجام حرکات ورزشی کمک می کند. در این میان برخی از وسایل در رشته های مختلف ورزشی مشترک است که از کفش می توان به عنوان مهم ترین آن نام برد، اما نکته قابل توجهی که معمولا توسط ورزشکاران غیر حرفه ای فراموش می شود کفش ورزشی مناسب است زیرا بارها مشاهده شده که این افراد به دلیل نداشتن کفش ورزشی مناسب و استاندارد دچار آسیب هایی چون شکستگی انگشت ها یا ناخن های پا شده اند که درمان آن گاهی تا ماه ها به طول انجامیده و به موجب این آسیب ورزشکار از همراهی گروه ورزشی اش بازمانده است در حالی که با اندکی دقت و مراقبت این اتفاق رخ نمی داد. بسیاری از ورزشکاران آماتور یا حتی برخی از ورزشکاران حرفه ای استان در تمرین ها و گاهی رقابت های خود به استانداردهای لازم برای کفش ورزشکار توجهی ندارند و برخی نیز ترجیح می دهند از ارزان ترین کفش موجود برای ورزش استفاده کنند که این موضوع بارها موجب شده است آسیب هایی به ورزشکاران وارد شود اما در مواردی نیز بی توجهی به کفش ورزشی به شکل دیگری انجام می شود و ورزشکار در هنگام تمرین و رقابت از کفش غیرمرتبط به رشته ورزشی شان استفاده می کند که آن نیز در مواردی موجب پیچ خوردگی یا شکستگی مچ، مفاصل و یا کشیدگی تاندون ها می شود.
ضرورت هر ورزش
یک کارشناس ورزشی در این باره می گوید: کفش‌ مناسب، از نیازهای ضروری ورزش است و به عنوان یکی از ابزارهای اصلی هر رشته شناخته می شود، به طوری که انتخاب کفش مناسب ورزشی در سلامت عضلات و اسکلت ورزشکاران در هنگام ورزش نقش بسیاری دارد. از طرفی کفش مناسب می تواند جلوی بروز بسیاری از آسیب ها، جراحت ها و دردها را بگیرد، بنابراین در هنگام ورزش سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن فرد را همزمان انجام می دهد به همین دلیل باید در انتخاب کفش حساسیت بالایی به خرج داد. «حسن فتوتی» با اشاره به این که عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک به طور همزمان سبب حرکت موثر می‌شود می افزاید: در حرکت اشخاص سه فاکتور حرکت ایمن، موثر و با کیفیت، نقش بسیار مهمی دارد این در حالی است که آناتومی اصلی یک پای انسان را 26 استخوان، 33 مفصل، 19 عضله و یک گروه از لیگامنت‌ها تشکیل می‌دهد که این ساختار نقش بسیار مهمی در حرکت ایفا می کند. یک پا به طور متوسط روزانه 10 هزار بار با زمین برخورد و به طور میانگین 186 هزار و 75 کیلومتر راه در طول زندگی طی می‌کند.
آسیب های روانی کفش ورزشی نامناسب
به گفته وی در پا سه مکانیسم ذخیره انرژی (جذب شوک) شامل کشش تاندون آشیل، صاف شدن قوس پا و بالشتک زیر پاشنه پـا وجود دارد و متخصصان معتقدند استفاده از کفش‌های غیراستاندارد علاوه بر آسیب بر این مکانیسم حتی بر اعصاب، روان و راندمان کار انسان نیز تاثیر نامطلوبی می‌گذارد اما می توان گفت که مهم‌ترین عضوی که ارتباط مستقیم با پا دارد کمر و ستون فقرات است که کفش نامناسب بیشترین آسیب را به آن وارد می کند.در کنار آن اختلال در راه رفتن و حفظ تعادل را نیز به همراه دارد، بنابراین باید دانست هنگام ورزش استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهمیت دارد چرا که هر ورزش فعالیت ها، حرکت ها و شرایط خاص خود را دارد و لازم است از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود. وی بیان می کند: استفاده از کفش‌ ورزشی با اندازه مناسب، قسمت ضروری انجام هر تمرین یا ورزش است اما به دلیل وجود کفش های متعدد در فروشگاه ها انتخاب کفش مناسب برای ورزشکاران به مشکلی جدی تبدیل شده است با این وجود ورزشکاران در هنگام تهیه آن باید به موضوع های مهمی توجه داشته باشند. به دلیل آن که پاها در هنگام فعالیت روزانه ورم می‌کند، همیشه در بعدازظهر یا پس از فعالیت، برای تهیه کفش اقدام کنند در امتحان آن باید جورابی را که هنگام تمرین استفاده می شود به پا داشت.
وی می گوید: ورزشکاران زمان انتخاب و امتحان کفش ورزشی باید مطمئن شوند که هنگام بستن بندهای کفش پنجه های پایشان به آسانی حرکت نداشته باشد و پاشنه هایشان هنگام راه رفتن نلغزد که برای اطمینان از این موارد بهتر است پیش از خرید کفش در فروشگاه راه بروند یا بدوند تا مطمئن شوند کفش راحتی را انتخاب کرده اند. از طرفی کفش انتخابی نباید به گونه ای باشد که پا با فشار وارد آن شود و هنگام امتحان باید بندها به نوعی که ورزشکار هنگام تمرین یا رقابت عادت دارد بسته شود، همه این نکات در حالی باید رعایت شود که کفش انتخابی ورزشکار مناسب و خاص ورزش او باشد زیرا هنگام ورزش استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهمیت زیادی دارد چون هر ورزش شامل فعالیت ها، تحرکات و شرایط خاص خود است و می طلبد از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود.
ویژگی های یکسان کفش ها
این کارشناس ورزشی، بیان می کند: رشته های ورزشی مختلف به کفش های خاصی نیاز دارد، اما برخی ویژگی های عمومی در کفش برای همه رشته ها یکسان است و علاوه بر ویژگی های متداول در کفش های معمولی که افراد عادی می پوشند، کفش های ورزشی باید در کنار آن، در برخی قسمت ها عناصر بنیادی و برجسته ای داشته باشد که انعطاف پذیری برای حرکات مختلف پا، ثبات یا استحکام برای حمایت و حفاظت از چرخش های ناگهانی و لایه گذاری مناسب برای جذب ضربه و راحتی کل پا از جمله آن است. وی می افزاید: در ناحیه پنجه کفش ورزشکاران باید فضای کافی برای حرکت انگشتان وجود داشته و در ناحیه مچ پا نیز باید دارای محافظ باشد. زبانه کفش ورزشکاران نرم و بلند باشد تا از فشار بند جلو گیری کند و بر ناحیه بالای پا فشاری وارد نشود، تخت بیرونی یا خارجی کفش هم امکان حرکت رو به جلو، کشش و جذب ضربه را داشته و کفی داخل آن نرم و دارای قوس مناسب برای پا باشد، در ناحیه پاشنه پا باید به گونه ای باشد که بتواند پاشنه پا را محکم و ثابت نگه دارد. وی می گوید: فوتبال، پرطرفدارترین رشته ورزشی است بر همین اساس بازار کفش این رشته مملو از مارک های متعدد داخلی و خارجی مرغوب و نامرغوب است اما علاقه مندان این رشته باید به استوک و رویه کفش توجه زیادی داشته باشند چرا که استوک برای جلوگیری از لغزش پا و رویه در بازی با توپ نقش مهمی ایفا می کند. در رشته والیبال نیز به دلیل جهش های فراوان، ورزشکاران باید در تهیه کفش به ویژگی های کفش خود توجه کنند که یکی از مهم ترین آن ها زیر کفش است که باید از جنس کرپ باشد لژ کفش های مخصوص این رشته نیز باید در حدود پنج سانتی متر باشد.
وی ادامه می دهد: در دو و میدانی که از آن به عنوان مادر ورزش ها یاد می شود، انتخاب کفش مناسب اهمیت بالایی دارد زیرا تحقیقات نشان می‌دهد اضافه‌شدن 100 گرم به وزن کفش، سرعت دونده ماراتن را یک تا دو دقیقه کاهش و مصرف انرژی را یک درصد افزایش می‌دهد. در این کفش‌ها باید تحرک انگشتان در هر جهت بالا، پایین، جلو و پهلوها با آزادی انجام شود که علاوه بر موارد اعلام شده در قسمت زیره و لژ آن باید توجه شود اما در تهیه کفش کوهنوردی نکاتی بیش از دیگر رشته ها وجود دارد زیرا این کفش ها باید ویژگی های مهمی داشته باشد که زیره مستحکم برای پیش گیری از سرخوردن کوهنورد، پیش گیری از نفوذ آب به درون کفش، دارای مچی قوی برای پیشگیری از پیچ خوردگی مچ کوهنورد و رویه ای مستحکم در مقابل اجسام سخت از جمله آن است. اما در پیاده روی بر خلاف باور بسیاری که آسیبی به کفش وارد نمی کند باید دانست راه رفتن متداول‌ترین فعالیت حرکتی انسان بوده و آزاد بودن به همراه در هم نپیچیدن پا هنگام راه رفتن نکته بسیار مهمی است. همین موضوع درباره پاشنه کفش هم صادق است. کفش باید همیشه با حرکت پا خم شود. سبکی، انعطاف‌پذیری کفش در پنجه و ضربه‌گیری از ویژگی‌های یک کفش پیاده‌روی مناسب محسوب می‌شود.
تعویض به موقع کفش ها
به گفته فتوتی، اشتباه بزرگ دیگری که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند این است که کفش خود را دیر عوض می‌کنند زیرا ظاهر آن را دوست دارند. هنگامی که کفش مستهلک شود، استفاده از آن سبب درد در ناحیه زانو ، لگن و کمر می‌شود دوندگان باید بعد از 480 تا 800 کیلومتر دویدن کفش خود را تعویض کنند یعنی اگر هر روز ورزش می کنید باید بعد از شش ماه کفشتان را عوض کنید.
8006**6081 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.