مسئول روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سفر در راستای تحویل نخستین محموله گندم اهدایی کشور هندوستان به افغانستان از مسیر ترانزیتی چابهار- میلک انجام شد.
جواد سالارزهی ادامه داد: مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان، سفیر هندوستان، سرکنسول افغانستان در زاهدان و فرمانده هان هنگ مرزی سیستان در این سفر معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان را همراهی کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان پیشتر در کارگروه اقتصادی استان گفته بود که 750 هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان از طریق این استان ترانزیت می شود.
سکینه اشرفی افزود: بر اساس قرارداد سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان مقرر شده است 750 هزار تن گندم هندوستان در بازه زمانی یک سال و نیم از طریق سیستان و بلوچستان به مقصد افغانستان حمل شود.
وی افزود: بخش نخست این محموله از 10 آبان امسال به مدت سه ماه با حدود چهار هزار و 700 دستگاه کامیون از مسیر چابهار - میلک به کشور افغانستان در حال انتقال است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این اقدام فرصت مغتنمی برای فعال شدن مسیر ترانزیتی چابهار- میلک سیستان و بلوچستان در کنار اشتغال زایی است.
اشرفی با اشاره به تشکیل پنج کمیته مشترک ایران و افغانستان گفت: اقتصاد و ترانزیت یکی از کمیته های مشترک ایران و افغانستان است که می توان از ظرفیت استان در نشست هفته آینده مسئولان کشوری در کابل نهایت استفاده را برد.
وی گفت: از آنجایی که با توجه به طرح هیات دولت در کمیسیون اقتصادی مبنی بر تغییر مبدا از امارات به عمان که تاکید فراوانی نیز بر استفاده از بندر چابهار شده است، حمل این محموله سنجشی از قابلیت های این استان خواهد بود.
وی تاکید کرد: در نخستین محموله تلاش بر این است که منفعت مالی را در نظر نگیریم بلکه کسب صلاحیت حرفه ای ملاک باشد تا بتوان راه را برای سایر محموله های ترانزیتی با توجه به قابلیت های استان هموار کرد.
به گزارش ایرنا استان پهناور سیستان وبلوچستان با دارا بودن قابلیت های فراوان فرصتی گرانبها برای سرمایه گذاری افغان ها و شاهراه امن و ارزان اقتصادی برای دسترسی کشور همسایه افغانستان به آب های اقیانوسی و بازارهای بزرگ کشورهای حوزه اقیانوس هند است.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر با کشور محصور در خشکی افغانستان هم مرز است و در واقع تنها راه مناسب، امن و کوتاه افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای رسیدن به آبهای آزاد، همین استان است.
بندر چابهار از طریق راه زمینی چابهار- ایرانشهر- خاش- زاهدان- میلک به افغانستان متصل است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.