اردشیر شهرکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2هزار و 138 هکتار از سطح باغات میوه سیستان و بلوچستان را انار تشکیل می هد که هزار و 520 هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
وی با بیان اینکه برداشت انار در سیستان و بلوچستان از نیمه دوم شهریور آغاز شد تا نیمه دوم آبان ماه به پایان رسید افزود: عمده انار کشت شده در این استان بی دانه سنگان، شیرین ساوه، شهسوار، بی دانه فردوس و رباب است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان های خاش، میرجاوه، زاهدان، نیکشهر و سرباز از عمده مناطق کشت این محصول در استان به شمار می روند.
شهرکی ادامه داد: انار برداشت شده از باغات این استان علاوه بر تازه خوری برای مصارف دیگر از جمله رب انار، ادویه محلی و رنگ رزی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: یک کارخانه فرآوری انار در دهستان سنگان خاش فعال است که توانسته زمینه اشتغال جمعی از بانوان منطقه را فراهم کند.
وی خاطر نشان کرد: کشت انار در سیستان و بلوچستان سابقه ای طولانی دارد به طوری که رقم های وحشی این محصول که سازگار با محیط هستند نیز از دیرباز در این استان مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.