به گزارش ایرنا، با ورود 110 هزار تن گندم در بندر چابهار بیش از پنج هزار دستگاه کامیون این بار را به کشور افغانستان حمل می کنند که علاوه بر ایجاد اشتغال، مجتمع های خدمات رفاهی طول مسیر چابهار- ایرانشهر- خاش- زاهدان- میلک زابل نیز جان تازه ای خواهند گرفت.
حمل کالا از بندر چابهار سبب گسترش فعالیت بندر شهید بهشتی و مسیر ترانزیتی چابهار- میلک خواهد شد.
چابهار اهمیت زیادی برای دولت، تجار و سرمایه گذاران کشور افغانستان دارد زیرا امن ترین مسیر ترانزیت کالا و راه مناسب برای دسترسی به آب های آزاد و اقیانوسی است.
ورود گندم اهدایی دولت هند به کشور افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است بطوریکه در مراسم ورود نخستین کشتی حامل گندم شاهد استقبال رسمی از سوی مسئولان هند و افغانستان و ایران بودیم.
سائوراب کومار سفیر کشور هند، نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان، دووش اوتام معاون سفیر افغانستان، تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، حسن زاده معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، جابر انصار رایزن بازرگانی افغانستان، فرماندار چابهار و مسئولان محلی در بندر شهید بهشتی چابهار حضور پیدا کردند و این خود نشان از اهمیت مسیر ترانزیتی ایران برای این سه کشور است که می تواند به توسعه روابط منجر شود.
کشور ایران اسلامی در چندین دهه اخیر مورد توجه افغانستان بوده است و سالها در طول دوران جنگ از چندین میلیون تبعه افغان به نحو شایسته پذیرایی کرده و به عنوان کشور دوست و همسایه از هیچ کوششی برای ملت افغانستان دریغ نکرده است.
هم اینک دانش آموزان افغان در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند و بیش از 430 نفر از تجار افغان به همراه خانواده در منطقه آزاد چابهار سکونت دارد.
سرمایه گذاران افغانستان بیش از 130 شرکت در محدوده منطقه آزاد چابهار ثبت کرده اند و با امنیت کامل به فعالیت تجاری و اقتصادی مشغول هستند.
در گذشته بیشتر فعالیت های اقتصادی افغانستان با پاکستان انجام می شد ولی هم اینک تجار این کشور تمایل زیادی به حضور در ایران به ویژه استان سیستان وبلوچستان دارند.
به گفته یکی از تجار افغان که خود را «نعیم» معرفی کرد، با توجه به مشکلات موجود در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان (تورخم و چمن) تجار افغان تمایل زیادی به ارسال محموله های صادراتی خود (شامل تره بار، خشکبار و مواد معدنی) به سایر کشورها از طریق بندر چابهار دارند.
فعال شدن تجار افغان برای ترانزیت کالاهایشان از طریق استان سیستان و بلوچستان سبب رونق مسیر ترانزیتی چابهار- میلک و ایجاد فرصت مغتنمی برای بهره گیری از توانمندیها و ظرفیت های ترانزیتی استان سیستان و بلوچستان می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع 110 هزار تن گندم از بندر کاندلای هند به بندر شهید بهشتی چابهار حمل و به وسیله کامیون به کشور افغانستان انتقال پیدا می کند.
بهروز آقایی افزود: هم اینک کشتی بهشاد حامل 640 دستگاه کانتینر به میزان 15 هزار تن گندم در بندر شهید بهشتی پهلوگیری کرده و این روند در روزهای بعدی نیز ادامه دارد.
وی اظهار داشت: تسهیل فرآیندهای ترانزیت، مدیریت هزینه ها و هم افزایی بین دستگاه ها عامل موثر در جذب تجار افغان برای استفاده از این مسیر خواهد بود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: از سرمایه گذاری کشورهای مختلف از جمله افغانستان در چابهار حمایت می کنیم و امکانات لازم در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ایوب درویشی افزود: بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل طرح توسعه، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از هشت و نیم میلیون تن کالا را خواهد داشت و باید از هم اکنون تجار افغانستانی فعالیت ها را برای حضور آغاز کنند.
وی به آماده سازی جاده ترانزیتی چابهار- سرباز- ایرانشهر و چابهار- نیکشهر - ایرانشهر و سپس به سایر نقاط کشور و چابهار- میلک تاکید کرد و افزود: ساخت و راه اندازی خط آهن چابهار- زاهدان- میلک و خراسان در آینده حمل و نقل ریلی ترانزیت کالا را متحول خواهد کرد.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.