به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور از شمال به استان خراسان جنوبی ، از جنوب به دریای عمان با بیش از 310 کیلومتر مرز آبی، از شرق با کشورهای پاکستان و افغانستان با 1100 کیلومتر مرز خشکی و از سمت غرب با استان های کرمان و هرمزگان همجوار است.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر با کشور محصور در خشکی افغانستان هم مرز است و در واقع تنها راه مناسب، امن و کوتاه افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای رسیدن به آبهای آزاد همین استان ایران اسلامی است.

** گذری بر داشته های فرهنگی ایران و افغانستان
داشته های فرهنگی و تولیدات ادبی و فرهنگی ایران به ویژه سیستان و بلوچستان و افغانستان با وجودی که هر از گاهی با تغییر سلسله ها و با سلیقه های مختلف مدیریتی هم روبرو می شدند آن قدر قوی و درهم تنیده بوده که این آمد و شدهای حکام و مقامات لشکری و کشوری نمی توانسته مانع جدی بر سر راه این حیات فرهنگی باشد.
دین مشترک‌، تاریخ مشترک‌، مفاخر مشترک‌، فرهنگ شفاهی، تقویم مشترک‌، هنر و ادبیات مشترک و روشن ‌تر از همه‌ زبان و خط مشترک بخشی از جلوه‌های مشترک و یگانگی فرهنگی میان 2 کشور است‌.
افغانستان تنها کشوری است که در آن کتابها و مجلات ایرانی را می ‌توان خواند و فیلم ها و سریالهای ایرانی را بدون زیرنویس و دوبله می‌ توان دید و در کتابهای درسی‌ اش شعر شهریار و پروین اعتصامی چاپ شده است‌ آن هم با همین خط فارسی‌.
به گفته کارشناسان با وجود این همه مشترکات و به عبارتی یگانگی فرهنگی‌، باید ارتباط و تعامل میان 2 کشور در پیشبرد اهداف فرهنگی، اقتصادی، رفاه اجتماعی و غیره صد چندان شود که در این میان سیستان و بلوچستان با دارا بودن فرصت های فراوان اقتصادی زمینه را برای سرمایه گذاران کشور افغانستان به زیبایی فراهم کرده است.

*** سیستان و بلوچستان سرزمین هزاران گنج
سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، مرزی بودن، دسترسی به آبهای آزاد و منابع غنی طبیعی با قابلیت های ویژه، منحصر به فرد و بکر فرصت گرانبهایی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است که مهمترین آنها:
*بندر استراتژیک چابهار و اسکله های مهم اقتصادی و تجاری ( اسکله شهید بهشتی ، اسکله شهید کلانتری )
بندرچابهار تنها بندراقیانوسی کشوراست که با آبهای آزاد جهان ازطریق اقیانوس هند نزدیکترین فاصله را داراست.
وجود آبهای عمیق و بریدگیهای طبیعی خلیج چابهار فضای مناسب را برای اسکله سازی با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب برای پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما فراهم آورده است.
هم اینک طرح توسعه بندر چابهار به سرعت در حال انجام است و پیش بینی می شود که تا پایان سال ظرفیت اسمی تخلیه بندر به بیش از هشت و نیم میلیون تن برسد.
اتصال چابهار به شبکه راه آهن سراسری کشور این منطقه را به پل ارتباطی ریلی کشورهای آسیای جنوب شرقی با کشورهای مشترک المنافع، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای شمالی و اروپایی تبدیل خواهد کرد که این امر مهمترین مزیت نسبی منطقه در توسعه اقتصادی و بازرگانی محسوب خواهد شد.
وجود پنج فرودگاه فعال شامل فرودگاه بین المللی زاهدان، فرودگاه های زابل، ایرانشهر، کنارک و سراوان در سطح استان و فعالیت شرکت هواپیمایی بومی تفتان ایر از مزیت های قابل توجه و موثر سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان است.
همچنین وجود 28 شهرک و ناحیه صنعتی با مساحتی حدود چهار هزار و 362 هکتار از دیگر ظرفیت های این استان است به طوری که این شهرک های صنعتی با دارا بودن زیر ساخت های مورد نیاز ( آب ، برق ، تلفن) و شرایط سهل در واگذاری زمین و معافیت های مالیاتی 13-10 ساله شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری در استان فراهم آورده است.
سیستان و بلوچستان از منظر ساختار زمین شناسی خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است به طوری که تنوع کانی های معدنی شناسایی شده در آن نشان دهنده استعداد بالقوه در این بخش است که سهم قابل توجه معادن و ذخائر معدنی در شکل گیری صنایع استان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیر ساخت توسعه و تامین کننده مواد اولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می دهد.
از جمله ظرفیت ها و ذخائر معدنی کشف شده در این خطه از کشور به تفکیک مواد معدنی و بر اساس گواهی های کشف شده شامل مس، آنتیموان، تیتانیوم، سنگ آهن و آهن پلاسری ، سرب، روی، طلا، منگنز، کرومیت، قلع، تنگستن و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت بستری مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است.
وجود 9 گمرک فعال سیستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، ایرانشهر، سراوان، زابل، میلک، میرجاوه، چابهار، گمرک منطقه آزاد چابهار و پیشین کار خدمات رسانی به امر تجارت و ترانزیت کالاها و محصولات را تسهیل کرده است.
علاوه بر این بازارچه های مرزی میلک، گمشاد، میرجاوه ، کوهک، جالق، پیشین و ریمدان دارای مصوبه ی هیات دولت و یا شورای عالی امنیت ملی شرایط مناسبی را برای صادرات محصولات مختلف فراهم کرده اند.
منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار با هدف گسترش تعامل اقتصادی کشور با اقتصاد جهانی و گسترش صادرات کالاهای غیر نفتی به دلیل قرار گیری در مسیر کریدور شمال جنوب به عنوان یکی از چهار کریدور ترانزیتی جهان از موقعیت منحصر بفردی در صادرات، ترانزیت کالاها و سرمایه گذاری برخوردار است.
موقعیت جغرافیائی و ژئوپلیتیک خاص سیستان و بلوچستان در استفاده ازانرژی باد و خورشید از دیگر مزیت های بسیار خوب برای ایجاد مناطق ویژه(زون ) انرژی تجدید پذیر در منطقه است.
وجود منابع غنی دریائی و اقلیم مناسب درسواحل جنوبی برای توسعه فعالیتهای شیلاتی و صیادی و صنایع مرتبط با شیلات به دلیل واقع شدن استان درمجاورت آبهای گرم دریای عمان و اقیانوس هند به عنوان قابلیت محوری استان محسوب می شود.
دارا بودن بیش از 40 درصد ظرفیت صید کشور، وجود بیش از 42 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در مناطق گواتر و رودیک ، بیش از 120 واحد صنعتی فرآوری آبزیان، بیش از 2 هزار و 500 شناور صیادی و ظرفیت پرورش ماهی در قفس، ماهیان زینتی، خیار دریایی، جلبک ، لابستر و غیره نشان از استعداد بالقوه سیستان و بلوچستان در زمینه شیلات و آبزی پروری است.
استان سیستان و بلوچستان با اقلیم مناسب توانمندی بالایی در کشت میوه های گرمسیری از جمله خرما، موز، گوواوا، چیکو و انبه و باغات متعدد مرکبات و پسته و همچنین امکان توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی محصولات یادشده و صادرات آنها را دارد.
ظرفیت های بالای این سرزمین اساطیری در زمینه گردشگری با وجود سه اثر جهانی شهر سوخته، کویر لوت و سفال گلپورگان و آثار متعدد باستانی، تاریخی و فرهنگی از دیگر قابلیت های سیستان و بلوچستان برای سرمایه گذاری است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان با دارا بودن ظرفیت ها و فرصت های فراوان اقتصادی زمینه خوبی را برای سرمایه گذاری کشورهای منطقه به ویژه افغانستان فراهم کرده است.
ماندا زنگنه افزود: با توجه به اینکه تقاضا برای خدمات فنی، مخابراتی و تکنولوژی تولید در افغانستان نیز در حال افزایش است به لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان و افغانستان بسترها و فرصتهای فراوانی برای همکاری های مشترک در توسعه پایدار دارند.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری در زمینه های تولید برق، فولاد، سیمان، صنایع فلزی، خودروسازی، امور بانکی ، صنایع غذایی، معدن، نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع نوین سنگهای ساختمانی و سایر نیازمندی های افغانستان از قابلیتهای این استان برای توسعه همکاریهای اقتصادی 2 کشور است.
وی ادامه داد: در این میان به دلیل نزدیکی راه های ارتباطی امن و راحت سیستان و بلوچستان و داشتن مرزهای مشترک و در کنار آن زبان، دین، فرهنگ و سنت مشترک از جمله ویژگیهای توسعه ارتباطات بین این استان با کشور افغانستان است.
وی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری مشترک و متقابل سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان گفت: در بخش صنعت و معدن ساخت شهرکهای صنعتی یا ناحیه های صنعتی مشترک در مناطق مرزی 2 کشور، احداث واحد تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی توسط ایران در افغانستان با توجه به سنتی بودن کشاورزی افغانستان، سرمایه گذاری در خصوص احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی در افغانستان با توجه به نیاز آن کشور به محصولات پتروشیمی، سرمایه گذاری ایران برای اکتشاف و استخراج مس ، سنگ آهن و فیروزه کشور افغانستان، سرمایه گذاری مشترک 2 کشور در زمینه پر عیارسازی کانی های معدنی از جمله منگنز ، کرومیت و غیره، سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید آجر نسوز منیزیتی با توجه به ذخایر قابل توجه کانسنگ و دولومیت در 2 کشور می تواند زمینه ساز افزایش ارتباطات اقتصادی شود.
وی افزود: همچنین سرمایه گذاری های مشترک در زمینه تولید کاشی و سرامیک با توجه به ذخایر مناسب خاک صنعتی در سطح استان (زاهدان، خاش و ایرانشهر)، استحصال منیزیم از آب دریا با توجه به مناطق پرپتانسیل درچابهار و کنارک، تولید آجر شیلی با توجه به وفور ماده معدنی شیل در زاهدان و سراوان، تولید انواع لوله ها از جمله P.V.C و فرآوری سنگ و تولید مواد غذایی در افغانستان از دیگر فرصت ها برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت تجارت و ترانزیت گفت: ایجاد اتاق های مشترک بازرگانی صنعت ، معدن و کشاورزی و سرمایه گذاری استان و ولایات افغانستان، تسریع در ساخت پل دوم میلک، احداث پایانه صادراتی در شهرستان هیرمند با سرمایه گذاری مشترک با توجه به صدور مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری همایش ها ، سمینارها و نمایشگاه تخصصی استان با هریک از ولایات افغانستان در حوزه سرمایه گذاری در 2 کشور و احداث منطقه مشترک سرمایه گذاری در مرز رسمی 2 کشور برای فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی طرفین در مراکز تولیدی و تجاری 2 کشور می تواند زمینه ساز افزایش تجارت و ترانزیت بین این استان با کشور افغانستان باشد.
زنگنه افزود: همچنین سفر هیاتهای تجاری، بازاریابی و سرمایه گذاری دو کشور، سرمایه گذاری صاحبان سرمایه کشور افغانستان در بندر چابهار با توجه به نیاز آن کشور به بندر استراتژیک به دلیل ترانزیت کالا و دسترسی به آبهای آزاد، سرمایه گذاری هایی در ایجاد شرکتهای حمل و نقل مشترک اعم از مسافربری و باربری، ناوگان جاده ای دو کشور به منظور استفاده از ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل ریلی استان توسط تجار افغانستان و ترانزیت خشکبار افغانستان با توجه به ظرفیت بالای آن کشور و برگزاری منظم کمیته مشترک تجارت مرزی بین سیستان و بلوچستان و ولایات نیمروز و فراه افغانستان با توجه به بند 14تفاهم نامه منعقده بین 2 کشورمی تواند از دیگر فرصت ها برای افزایش ترانزیت و صادرات در منطقه باشد.
وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و شیلات گفت: سرمایه گذاری در زمینه صنایع فرآوری و تبدیلی کشاورزی در افغانستان با توجه به کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی در این کشور، ارائه خدمات فنی تخصصی کشاورزی توسط متخصصان استان به افغانستان در زمینه های مختلف از جمله کشت گلخانه ای آبیاری تحت فشار ، شیلات ، مکانیزاسیون کشاورزی و غیره، سرمایه گذاری مشترک در احداث کارخانجات بسته بندی و فرآوری شیلات و سایر آبزیان با توجه به پتانسیل بالای چابهار، سرمایه گذاری مشترک در طرحهای پرورش ماهی در قفس، پرورش جلبک، آرتمیا و ماهیان زینتی در چابهار، سرمایه گذاری در زمینه ایجاد مراکز قرنطینه های دامی و نباتی در مناطق مشترک مرزی برای جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری، ارائه خدمات فرآوری گندم ترانزیتی ( تولید آرد ) در استان که از چابهار به مقصد کشور افغانستان حمل می شود از فرصت های مناسب برای افزایش استفاده بهینه ازظرفیت های بخش کشاورزی و شیلات است.
وی امور زیربنایی نظیر تکمیل زیر بناهای توسعه اقتصادی افغانستان در زمینه آب ، راه ، راه آهن و غیره و سرمایه گذاری صاحبان سرمایه افغانستان در پروژه های زیر بنایی استان از جمله بندر، راه ، راه آهن ، پتروشیمی ، فولاد و غیره را از مهمترین فرصت مشترک در بخش زیربنایی ذکر کرد.
وی پذیرش بیماران کشور افغانستان و توسعه توریسم درمانی با عنایت به توانمندیهای پزشکی، بهداشتی و درمانی استان و وجود بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی در حال ساخت استان، سرمایه گذاری مشترک در زمینه ساخت بیمارستان تخصصی در شهر های مرزی 2 کشور، سرمایه گذاری در زمینه تبادل توریسم و گردشگر با توجه به قرابت های قومی ، فرهنگی و تاریخی دو کشور، جذب و پذیرش دانشجویان افغانستانی با توجه به امکانات بالقوه دانشگاهی استان و اعزام پزشک متخصص ایرانی به کشور افغانستان را از دیگر ظرفیت ها برای افزایش ارتباطات این استان با کشور افغانستان ذکر کرد.

*** استاندار: هیچ مانعی برای سرمایه گذاری تجارافغان در سیستان و بلوچستان وجود ندارد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت ارتباطات و مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه نه تنها هیچ مانعی برای سرمایه گذاری تجار افغانستانی در این استان وجود ندارد بلکه آماده سرمایه گذاری های مشترک در ساخت کارخانجات هستیم.
علی اوسط هاشمی چندی پیش در نشست کمیسیون مشترک مسئولان استان سیستان و بلوچستان با والی و مسئولان ولایت قندهار افغانستان در زاهدان روان سازی ارتباطات را زمینه ساز توسعه همه جانبه در بخش های مختلف دانست و افزود: مردم ایران و افغانستان با درهم آمیختگی فرهنگی دارای مشترکات زیادی هستند که می توان از آن به بهترین نحو برای افزایش مبادلات اقتصادی و اجتماعی بهره گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید دولت دوازدهم بر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و ایجاد معاونت اقتصادی در وزرات خارجه و توسعه نقش اقتصادی در کشورهای همسایه، استان سیستان و بلوچستان نیز آمادگی لازم برای به اشتراک گذاشتن داشته های خود با کشورهای دوست و همسایه از جمله افغانستان را دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آماده تامین انرژی از جمله برق و گاز مورد نیاز کشور افغانستان در آینده نزدیک از این استان هستیم، گفت: تا زمان اجرای طرح لوله کشی گاز به زابل و انتقال آن به داخل افغانستان نیز می توان گاز را به صورت فشرده هر اندازه که مورد نیاز این کشور باشد در اختیار تجار و بازرگانان قرار داد.
وی تصرح کرد: سیستان و بلوچستان آمادگی راه اندازی یک کنسرسیوم مشترک با افغانستان برای تامین نیازهای این کشور در زمینه های مختلف نیروگاه، زیرساختی، واحدهای صنعتی و غیره را دارد.
هاشمی تاکید کرد: مشکلات تجار و بازرگانان افغانستانی نظیر اقامت، ویزا و غیره برای افزایش ارتباطات بزودی مرتفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه بندر اقیانوسی چابهار فرصت ارزشمند بازار بیش از 2 میلیارد نفری اقیانوس هند را برای کشور افغانستان فراهم کرده است گفت: برای تسهیل در سرمایه گذاری بیشتر تجار افغان ما حاضریم سود بازرگانی را در این بندر مهم تا 25 درصد تخفیف دهیم.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: می توان از هامون درشمالی ترین نقطه سیستان و بلوچستان تا مکران در جنوبی ترین نقطه این استان فرصت های فراوان سرمایه گذاری مشترک بین 2 کشور ایران و افغانستان را فراهم کرد و این استان آماده سرمایه گذاری های مشترک در ساخت کارخانجات مختلف در رامشار، خط کشتیرانی در چابهار و غیره است.
وی از راه اندازی فرودگاه بین المللی چابهار در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ضمن افزایش خطوط هوایی باید خط کشتیرانی نیز ایجاد شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران افزون بر 940 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است، گفت: فعالان اقتصادی افغانستان می توانند از فرصت های سرمایه گذاری در دست اقدام در بندر چابهار نظیر بندر، پتروشیمی، شیلات و غیره بهترین استفاده را ببرند.
هاشمی با بیان اینکه باید روابط اقتصادی ایران و افغانستان به بلندای تاریخ و تمدن منطقه گسترش یابد گفت: با توجه به برنامه توسعه سواحل مکران که هر کیلومتر آن فرصت طلایی برای امور اقتصادی فراهم می کند باید به تجارت آزاد اندیشید.
وی بر محوری شدن بخش خصوصی در تعاملات اقتصادی بین 2 کشور ایران و افغانستان تاکید کرد.
استاندار با توجه به قابلیت های حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان گفت: این استان با برخورداری از سه دانشگاه علوم پزشکی و پزشکانی توانمند و حاذق ضمن درمان بیماران کشور افغانستان توانایی امضای تفاهمنامه برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان این کشور را دارد.
وی از آمادگی برای راه اندازی کارخانه های مشترک در زمینه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و دیگر زمینه ها در استان برای تجار افغانستانی خبر داد.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین آمادگی ایران برای راه اندازی کنسولگری در زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان در صورت تاسیس کنسولگری افغانستان در چابهار را اعلام کرد.
هاشمی بر راه اندازی پل دوم در میلک بین مرز ایران و افغانستان برای افزایش تبادلات مرزی تاکید کرد.
وی بر برگزاری نشست مشترک بین سفرای سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان، برگزاری سالانه حداقل 2 نشست مسئولان 2 کشور در سیستان و بلوچستان و قندهار، رفع ابهامات بانکی تجار افغانستانی در ایران، تسریع در امضای تفاهمنامه برای راه اندازی پل دوم درمرز ایران و افغانستان تاکید کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هیچ بندری نمی تواند مزیت بندر چابهار را برای افغانستان داشته باشد گفت: ما از طریق ایالت های مختلف افغانستان نظیر هرات، نیمروز و قندهار می توانیم یک پیشاهنگی در اقتصاد 2 کشور را رقم بزنیم.
هاشمی اظهار داشت: ایران و افغانستان با برخورداری از فرصت های بی نظیر اقتصادی از جمله بندر اقیانوسی چابهار می توانند ایفاگر نقش های بزرگ در منطقه باشند.
وی افزود: با توجه به رقابت جدی اقتصادی در منطقه باید ایران و افغانستان با گسترش دامنه ارتباطات زمینه بهره مندی خویش را از این فرصت ها به بهترین شکل فراهم کنند.
وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران با فراهم کردن زیر ساخت های لازم تجاری نظیر راه آهن، بندر، هوایی و غیره فرصت های خوبی را برای تجار افغانستانی فراهم کرده است که می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی منطقه شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ما حاضر هستیم تمام ظرفیت های خودمان را برای حفظ منافع 2 کشور به اشتراک بگذاریم تا به اهداف عالی که مدنظر 2 دولت است برسیم.
وی بیان کرد: تجار افغانستان باید وسعت دید خود را در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر چابهار با اجرای طرح های بزرگ نظیر ساخت بندر و خط کشتیرانی وسعت دهند.

** بیش از 160 شرکت افغانستانی در چابهار سرمایه گذاری کرده اند
والی ولایت قندهار افغانستان در سفر شهریورماه به سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت بندر اقیانوسی چابهار بیش از 160 شرکت افغانستانی در این بندر مهم راهبردی سرمایه گذاری اقتصادی کرده اند.
زلمی ویسا اظهار داشت: چابهار به عنوان یک نقطه راهبردی، متصل به آبهای اقیانوسی و نزدیکی به افغانستان در توسعه اقتصادی و تجاری کشور ما نقش مهم و حیاتی دارد.
وی ادامه داد: از آنجایی که توسعه و آبادانی افغانستان مورد توجه دولت، مردم و به ویژه فعالان اقتصادی و تجاری این کشور قرار گرفته است بندر چابهار با فراهم کردن زمینه روابط تجاری می تواند نقش مهمی در این مسیر ایفا کند.
وی گفت: با توجه به علاقه مندی سرمایه گذاران افغانستانی برای سرمایه گذاری در ایران هر چه ارتباطات نزدیک و رفع موانع بیشتر در دستور کار 2 کشور قرار گیرد به همان اندازه شاهد افزایش مبادلات اقتصادی خواهیم بود.
والی ولایت قندهار افغانستان تاکید کرد: سرمایه گذار مکانی را برای فعالیت انتخاب می کند که از هر نظر به مشکلات و خواسته هایش رسیدگی شود.
وی ادامه داد: زمانی که امنیت لازم برای سرمایه گذاری و سوددهی در وقت مقرر تضمین شده باشد حضور فعالان تجاری و اقتصادی در آن کشور و یا منطقه بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه تجارت در گذشته به صورت سنتی در منطقه از طریق راه ابریشم بین 2 کشور ایران و افغانستان انجام می شده است گفت: امروز فرصت های اقتصادی فراوانی در منطقه وجود دارد که می توان از آنها برای رونق و توسعه کشورها بهره گرفت.
وی افزود: افغانستان برای تامین آرد مورد نیاز خود می تواند از فرصت های بسیار خوبی که شرکای ایرانی برای آنان قرار داده اند بهترین استفاده را ببرد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.