مرتضی بانک روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح های اشتغالزایی و تولیدی سطح منطقه آزاد چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار دسترسی به آب های آزاد و اقیانوسی دارد و این بهترین فرصت برای شکوفایی و متحول شدن در اقتصاد و تجارت است.
وی افزود: چابهار یکی از مناطق ویژه اقتصادی، ترانزیتی، تجاری و گردشگری کشور است و با آماده شدن زیرساخت هایی نظیر راه آهن، فرودگاه و جاده های ارتباطی و ترانزیتی حمل و نقل این منطقه متحول می شود.
وی گفت: جای خوشحالی است که بیش از 118 واحد تولیدی بزرگ و کوچک در منطقه آزاد چابهار فعالیت می کنند و افراد بومی در آنها مشغل به کار هستند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: چابهار و در مجموع استان سیستان وبلوچستان مردمی خونگرم و همراه با برنامه های دولت و نظام دارد و این همراهی مسئولان را برای خدمتگزاری دلگرم تر می کند.
بانک بیان کرد: صنایع نظیر پتروشیمی و فولاد اقتصاد این منطقه را دگرگون می کنند و صادرات محصولات فولاد و پتروشیمی ایران افزایش چشمگیری خواهد یافت.
وی افزود: چابهار سهم عمده ای در صادرات و واردات کالاهای موردنیاز کشور داشته باشد و نباید مسئولان از این فرصت نزدیکی و راهبردی این منطقه غافل باشند.
وی به توسعه و ساماندهی روستای تیس اشاره کرد و افزود: با همت منطقه آزاد چابهار و بنیاد مسکن از سال گذشته ساماندهی این روستا با اعتبار 270 میلیارد ریال آغاز شده است و بزودی بخشی از مشکلات مردم در زمینه بهسازی معابر، آب لوله کشی، بهداشت، مدارس وغیره مرتفع می شود.
مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه چابهار آینده و افق روشنی برای توسعه و آبادانی دارد، خاطرنشان کرد: جوامع محلی به ویژه صیادان روستای تیس باید با ابزار روز از صید سنتی با لنج و قایق به صید صنعتی و پیشرفته رو بیاورند تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند.
وی بر استفاده از ظرفیت پرورش ماهی در قفس و صید صنعتی برای ایجاد اشتغال و در آمد بیشتر تاکید کرد و افزود: با وجود نعمت بزرگ دریا در چابهار نباید مردم با مشکل بیکاری رو به رو باشند.
بانک از چند طرح تولیدی و اشتغالزایی نظیر تولید پروفیل آریا، برنج و تولید کیسه برنج بازدید و یک طرح را کلنگ زنی و 2 طرح را نیز افتتاح کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز با تشریح فعالیت های تولیدی و اشتغالزایی این منطقه اظهار داشت: در مجموع 118 واحد تولیدی بزرگ و کوچک در این منطقه فعال هستند که نسبت به سال قبل 45 درصد رشد تولیدات داشته اند.
عبدالرحیم کردی گفت: کارگاهی با هدف حفظ گونه های جانوری همچون دلفین، تمساح و لاک پشت و اشتغال زایی بیش از 50 نفر با تجهیزات و ادوات ساخت عروسک های یاد شده زیر نظر 10 نفر مربی در روستای تیس فعالیت می کند که نمونه ای از توجه منطقه آزاد به اشتغال افراد بومی است.
وی گفت: پروژه بزرگ شهر توریستی، اقامتی و تجاری در حال ساخت و قرار است 1800 واحد تجاری، 200 واحد اداری، 400 واحد آپارتمانی، هتل 4 ستاره با 120 اتاق، 16 دستگاه ویلا، 125 هزار متر مربع پارکینگ، 20 هزار متر مربع انبار و مجموعه ورزشی به متراژ چهار هزار متر مربع تعریف شده که در چند فاز به مدت چهار سال ساخته شود.
وی به ورزشگاه 2 هزار نفری منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و افزود: این ورزشگاه با زیربنای پنج هزار و 727 مترمربع با اعتباری بالغ بر 158 میلیارد ریال ساخته شده است و قابلیت انجام بازی های سالنی همچون والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، تنیس روی میز، بسکتبال و شمشیربازی را داراست.
وی ادامه داد: واحد فرآوری برنج و تولید و دوخت کیسه و گونی برنج با عنوان «بهار چمن» در منطقه آزاد چابهار فعال است که در فاز دوم این واحد تولیدی با سرمایه گذاری 110 میلیارد ریال و اشتغال 200 نفر در منطقه آزاد چابهار آغاز به کار کرده است.
وی گفت: همچنین کلنگ احداث پروژه پترو صنعت امید با محوریت تولید انواع ماشین آلات صنعتی و تجهیزات فلزی با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به زمین زده شد.
وی تصریح کرد: این پروژه با میزان سرمایه گذاری 16 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 311 نفر در پیکره هفتم صنعتی منطقه آزاد چابهار ساخته می شود.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.