سهیلا خسروی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پایگاهها روزهای تاسوعا و عاشورا در شهرستان های زاهدان، ایرانشهر، زابل و چابهار از ساعت هفت تا 12 شب پذیرای داوطلبان سوگوار برای اهدای خون است.
وی بیان کرد: مردم خدا جو و عزادار سیستان و بلوچستان همزمان با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پارسال هزار و 212 واحد خون اهدا کردند.
وی با بیان اینکه روزانه افزون بر 330 واحد خون و فرآورده های خونی در سیستان و بلوچستان مورد نیاز است گفت: سه هزار بیمار تالاسمی، افزون بر 700 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی، حوادث و سوانح و غیره در استان نیازمند اهدای خون هموطنان هستند.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان دارا بودن حداقل وزن 50کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و عدم ابتلا به کم خونی را از شرایط فردی اهدا کننده خون ذکر کرد.
خسروی تاکید کرد: بسیاری از بیماران نیازمند به خون در بیمارستان ها چشم انتظار یاری مردم سیستان و بلوچستان برای اهدای خون هستند و این درحالی است که فرآورده های خونی را نمی توان به مدت طولانی نگهداری کرد.
به گزارش ایرنا، جمعیت سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 با 19 شهرستان به افزون بر 2 میلیون و 775 هزارنفر شامل بیش از 704 هزار و 888 خانوار رسیده است.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، چابهار و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند و افزون بر 1100 کیلومتر مرز خشکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.