علی ملاشاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و افزود: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت 493 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شد.
وی گفت: سرعت وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در این مدت به 68 کیلومتر بر ساعت رسید.
وی بیان کرد: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک تا پایان هفته در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان تداوم دارد و در این مدت برای سایر نقاط این استان وزش باد با شدت کمتر انتظار می رود.
به گزارش ایرنا بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال سیستان و بلوچستان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آن به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: زاهدان در شبانه روز گذشته با حداقل 10 درجه سانتیگراد و راسک با حداکثر 42 درجه بالای صفر به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط این استان بودند.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.
7316** 3213خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.