به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی چهارشنبه شب بعد از نشست مشترک با والی قندهار افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران و افغانستان با برخوداری از فرصت های بی نظیر اقتصادی از جمله بندر اقیانوسی چابهار می توانند ایفاگر نقش های بزرگ در منطقه باشند.
وی افزود: با توجه به رقابت جدی اقتصادی در منطقه باید ایران و افغانستان با گسترش دامنه ارتباطات زمینه بهره مندی خویش را از این فرصت ها به بهترین شکل فراهم کنند.
وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران با فراهم کردن زیر ساخت های لازم تجاری نظیر راه آهن، بندر، هوایی و غیره فرصت های خوبی را برای تجار افغانستانی فراهم کرده است که می تواند زمینه بخش رونق اقتصادی منطقه شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ما حاضر هستیم تمام ظرفیت های خودمان را برای حفظ منافع 2 کشور به اشتراک بگذاریم تا به اهداف عالی که مدنظر 2 دولت است برسیم.
وی بیان کرد: تجار افغانستان باید وسعت دید خود را در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر چابهار با اجرای طرح های بزرگ نظیر ساخت بندر و خط کشتیرانی وسعت دهند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: زبان مشترک بین ایران و افغانستان در ارتباطات اقتصادی کلید گشایش روابط تجاری محسوب می شود.
هاشمی افزود: همان گونه که مردم 2 کشور در روزهای سخت یاریگر هم بودند هم اینک در روزهای راحت نیز باید سرمایه ساز و پشتیبان هم باشند.
وی از آمادگی ایران برای تامین برق و گاز افغانستان خبر داد و افزود: هم اینک حدود هزار و 400 مگاوات برق در سیستان و بلوچستان در حال تولید شدن است که این بهترین فرصت برای افغانستان محسوب می شود.
وی افزود: برقراری روابط با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت های نخست جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش ایرنا، والی قندهار افغانستان به اتفاق هیات تجاری ولایت قندهار از روز یکشنبه سفر خود به سیستان و بلوچستان را با ورود به چابهار آغاز کرد.
استان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان (ولایت نیمروز) 300 کیلومتر مرز مشترک و 2 بازارچه مرزی در میلک و گمشاد منطقه مرزی سیستان دارد.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان با داشتن منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 2 بندر شهید بهشتی و کلانتری تاثیر زیادی در ترانزیت، تجارت و تحول اقتصادی منطقه دارد.
7316** 3213خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.