دراین مطلب آمده است: رویشگاه های عمده این گیاه دور از سواحل و نواحی خشک در جنگل های شمالی ایران، رشته کوه زاگرس، البرز و کردستان می باشد که این درخت بومی نواحی مدیترانه بوده و چوب آن دارای رنگ تیره و خاکستری است و به علت سختی زیاد خود به چوب آهن معروف است.
به گزارش شستون، درخت داغداغان گونه ای نادر در شهرستان سراوان است که در گویش محلی به آن شاگ گفته می شود، این گیاه با نام علمی celtis از خانواده نارون در ارتفاعات کوه دلیکیم این شهرستان شناسایی شده است.
دامنه ارتفاعات کوه دلیکیم با ارتفاع 2 هزار و 620 متر به عنوان بلندترین قلعه (قله) رشته کوه سیاهان در منطقه سردشت ناهوک رویشگاه طبیعی شناسایی شده درخت داغداغان است.
محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون در این خصوص با توجه به اظهارات ساکنین محلی این منطقه گفت: این درخت که به صورت 6 یا 7 پایه مجزا است دارای قدمت چندصد ساله می باشد که در بین بومیان به درخت شاگ یا تا معروف است و دارای چوبی با استحکام بالا و مقاوم می باشد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: وجود این گونه در ارتفاعات بیش از 2 هزار و 100 که خاص مناطق شمالی ایران است، نشان از شرایط مساعد آب و هوایی این منطقه در گذشته دارد، که با تکثیر و کشت گسترده داغداغان در این منطقه می توان از تنها گونه در حال انقراض که دارای چند پایه انگشت شمار است در شهرستان سراوان جلوگیری کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان با اشاره به اینکه در طب سنتی از برگ گیاه این درخت برای درمان دیسانتری و از چوب آن برای درمان بیماری صرع استفاده می شود، تصریح کرد: از بذر درخت داغداغان روغنی استخراج می شود که دارای خواص دارویی مهمی می باشد.
وی در پایان اظهار داشت: به علت مقاومت بالای این درخت به خشکی، خاک های مختلف، آفات و امراض جایگاه مناسبی در جنگل کاری با بذر در این منطقه دارد.
8006**6081 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.