مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها شامل ساخت مینی پالایشگاه شرکت کندوان پارس، ساخت انبارهای عمومی و نمایشگاهی، کلنگ زنی صنایع لاستیک خوش فرم، افتتاح کارگاه طلاسازی لاشار زمین، کارخانه تولید نایلون ونایلکس ستاره پلاستیک تیس، ساخت تصفیه‌ خانه فاضلاب پیکره مسکونی و ساخت سازه های پولادی و فلزی است.
وی بیان کرد: برای ساخت تصفیه ‌خانه فاضلاب که به روش BOT (طراحی، ساخت و اجرا) است، در مجموع 50 میلیارد ریال هزینه می شود.
وی با اشاره به افتتاح کارگاه طلاسازی لاشار زمین در منطقه آزاد چابهار گفت: این کارگاه مجهز با متراژ 19 هزار 507 مترمربع و با اعتبار 13 میلیارد و 426 میلیون ریال امروز به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: این کارگاه ظرفیت تولید 300 کیلوگرم طلا با اشتغالزایی 12 نفر ایرانی و 30 نفر هندی را دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: همچنین کلنگ ساخت انبار خدمات عمومی با اعتبار 61 میلیارد و 714 میلیون ریال با اشتغالزایی 21 نفر در پیکره هفتم صنعتی این منطقه به زمین زده شد.
کردی اظهار داشت: کلنگ ساخت 160 واحد مسکونی در قالب تعاونی مسکن فعالان اقتصادی منطقه با اعتبار 320 میلیارد ریال و اشتغالزایی 100 نفر در طول دوره ساخت در پیکره سوم مسکونی منطقه آزاد چابهار به زمین زده شد.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در راستای اهداف اقتصادی ایران ، در اوایل دههٔ 1370 در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است.
این منطقه به ‌وسیله شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌ یابد.
دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و قرارداشتن در خارج از خلیج فارس و همین ‌طور عدم آسیب ‌پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آورده‌است.
بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک ‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.