عبدالحمید رسولی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دغدغه و نگرانی کشاورزان سیستان و بلوچستان در فصل برداشت خرما زیاد بود و خرماکاران استان مجبور به فروش محصول خود به صورت سبز و نارس به دلالان با قیمت پایین بودند.
وی افزود: با اجرای طرح خرید تضمینی خرما توسط دولت از چند روز گذشته تا کنون شاهد بازگشت امید و شادابی میان نخلکاران سیستان و بلوچستان هستیم زیرا دیگر نگرانی از فروش نرفتن محصولاتشان ندارند.
وی گفت: سازمان تعاون روستایی سیستان و بلوچستان با هدف ساماندهی مسائل کشاورزان، برای نخستین بار کار خرید تضمینی خرما به شرط معامله را از چند روز گذشته در استان آغاز کرده است.
مدیر تعاون روستایی سیستان و بلوچستان در رابطه با نحوه اجرای این طرح اظهار داشت: در مرحله نخست اجرای این طرح در شهرستان های خرماخیز استان سردخانه اجاره شده تا کشاورزان در صورت تمایل بر اساس دستورالعمل ابلاغی تایید شده خرمای درجه یک خود را بسته بندی و به صورت امانی در این سردخانه ها نگهداری کنند.
رسولی ادامه داد: بر اساس مفاد این طرح، مراکز خرید تعیین شده از سوی این سازمان قراردادی سه ماهه با کشاورز امضا می کنند تا این افراد خرمایشان را به مدت سه ماه به صورت امانی به نام خودشان در سردخانه ها نگهداری کنند.
وی افزود: در زمان تحویل و انتقال خرما به سردخانه بخشی از قیمت محصول (60 تا 80 درصد) از قرار هر کیلو 13 تا 14 هزار ریال به صورت علی الحساب به کشاورزان پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: کشاورز در طول مدت سه ماهه قرارداد فرصت دارد با بازاریابی و پیدا کردن مشتری خرمای خود را به بهترین قیمت بفروشد.
مدیر تعاون روستایی سیستان و بلوچستان گفت: خرماکار استان در صورت پیدا کردن خریدار می تواند محصول خود را از سردخانه تحویل گرفته و مبلغ علی الحساب دریافتی را همراه با هزینه سردخانه پرداخت کند.
رسولی افزود: چنانچه بعد از سه ماه کشاورز نتوانست خرمای خود را بفروشد، محصول موجود در سردخانه به مرکز خرید تعلق گرفته و مازاد قیمت به وی پرداخت می شود.
وی گفت: کوتاه کردن دست سودجویان و ایجاد فرصتی همراه با حمایت مالی برای کشاورز به منظور فروش محصولاتش با قیمت مناسبت بهترین مزایای اجرای این طرح است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: برداشت خرما از نخلستان های استان با گستره 55 هزار هکتار تا پایان شهریور ادامه دارد.
اردشیر شهرکی اظهار داشت: از مجموع 55 هزار هکتار نخلستان های استان، 45 هزار هکتار بارور و بقیه غیر بارور است.
وی افزود: حدود 100 نوع خرما در سیستان و بلوچستان تولید می شود که بیشترین سطح تولید این محصول به انواع ربی و مضافتی اختصاص دارد.
وی گفت: خرمای ربی منحصر به این استان با گستره تولید 20 هزار هکتار از بازار پسندی و کیفیت ممتازی برخوردار است.
شهرکی گفت: بیشترین خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به شهرستان های ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، نیکشهر، قصرقند، خاش و فنوج اختصاص دارد.
وی گستره باغ های سیستان و بلوچستان را 80 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: در نزدیک به 70 درصد این سطح خرما تولید می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ظرفیت واحدهای بسته بندی، نگهداری و فرآوری خرما از 42 هزار تن در سال 91، هم اینک به 114 هزار تن رسیده است.
به گزارش ایرنا تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
3042**3213 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی** انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.