به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید خدمات ارزنده و ماندگاری را در چهار سال گذشته در سیستان و بلوچستان انجام داد که آثار متاخر این اقدامات در سالهای پیش رو آشکار می شود و نیز نتایج بسیاری از فعالیت های زودبازده آن هم اینک در منطقه نمود پیدا کرده است.
سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن 11.5 درصد از پهنه خاکی ایران اسلامی، همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان، در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و هزاران مزیت دیگر تا پیش از این در سایه نامهربانی های خواسته یا ناخواسته از پیشرفت متعالی بازمانده و تنها به برخی از ظرفیت های آن توجه شده بود و برخی از ظرفیت های منحصر به فرد آن نیز در سایه کج تدبیری ها مسدود و یا بطور کلی فراموش شده بود.
حضور سبز مردم سیستان و بلوچستان برای 'آری به ادامه روند عقلانیت' نشاندهنده رضایت بالای مردم از عملکرد دولت تدبیر و امید در این استان بود که هزاران طرح عمرانی و زیربنایی ثمره تلاش های دولت در این منطقه است.

**طرح عظیم گاز رسانی/ کاهش مصرف 200 میلیون لیتر سوخت در گام اول
تا پیش از این سیستان و بلوچستان تنها استان بی بهره از نعمت گاز بود که حتی در مرکز آن نیز مردم هر روز و هر لحظه سیلندر به دوش به دنبال خودرو های فروش سیلندر گاز بودند اما اینک به همت والای دولت تدبیر و امید گاز به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان رسیده و کار شبکه داخلی شهر نیز به سرعت در حال پیشرفت است و بزودی به سرانجام می رسد.
نبود گاز در این استان نه تنها مردم را به ستوه آورده بلکه هزینه های صنایع و واحدهای تولیدی را در مقایسه با سایر استانها چندین برابر افزایش داده و با توجه به نظام یارانه ای کشور تولید در این استان را کم رنگ کرده است.
عملیات اجرایی طرح عظیم گاز رسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان با اعتباری بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال معادل 1.8 میلیون دلار در سال، مهر سال 94 آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان شامل 260 کیلومتر خط لوله 36 اینچ منشعب از کیلومتر 839 خط لوله هفتم سراسری از ایرانشهر به سمت زاهدان یکی از مهمترین برنامه های این شرکت است.
حسن منتظر تربتی تصریح کرد: این پروژه شامل هفت ایستگاه شیر بین راهی، پنج ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه فرستنده و یک ایستگاه کنترل فشار و سیستم مخابراتی است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه بالغ بر 300 هزار خانوار شهری و روستایی در زاهدان، چابهار، خاش و زابل از نعمت گاز برخوردار می شوند.
وی خاطر نشان کرد: از این خط انتقال گاز علاوه بر گازرسانی به مناطق مسکونی برای گازرسانی به نیروگاه های حرارتی و بخاری ایرانشهر، زاهدان، چابهار و صنایع موجود این استان نیز استفاده خواهد شد.
وی افزود: هزینه اجرای این طرح 1.8 میلیارد دلار است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در اینباره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح عظیم گاز رسانی به این استان یکی از طرح های ماندگار و آینده دار این منطقه است که زندگی مردم و اقتصاد منطقه را دگرگون می کند.
علی اوسط هاشمی ادامه داد: هم اینک گاز به زاهدان رسیده و قرار است تا پایان سالجاری 700 کیلومتر خط لوله شهری در این شهر اجرا شود.
وی بیان کرد: برنامه ریزی شده تا این میزان تا پایان سال آینده به هزار و 300 کیلومتر شبکه شهری ارتقاء یابد.
وی افزود: با اتصال نیروگاه برق زاهدان به شبکه گاز در اولین گام توانستیم سالانه بیش از 200 میلیون لیتر موادسوختی صرفه جویی کنیم.
وی تصریح کرد: تنها با اتصال این نیروگاه به شبکه گاز سالانه 150 میلیارد ریال صرفه جویی در کشور رقم خورد.
بی شک گاز رسانی به سیستان و بلوچستان یکی از خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید در این استان محسوب می شود که ثواب اخروی آن برای همیشه ماندگار است.

**طرح عظیم 146 هزار هکتار آبیاری نوین / بازگشت امید به مردم سیستان
تصویب و اجرای طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار از زمین های زراعی سیستان از طریق لوله، رونق نسبی به منطقه بحران زده از خشکسالی در شمال سیستان و بلوچستان بازگردانده و امید را در دل خشکیده لبان هامونیان زنده کرده است.
رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در سفر فروردین 93 به سیستان و بلوچستان طرح آبیاری نوین در 146هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان را تصویب کرد که 46 هزار هکتار آن در شمال استان با نصب لوله برای انتقال آب به زمین های کشاورزی و 100هزار هکتار آبیاری تحت فشار و غیره در جنوب این استان اجرا می شود.
به گفته استاندار سیستان و بلوچستان اعتبار این طرح از محل صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی به نام سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است و هیچ مشکل اعتباری برای آن وجود نخواهد داشت.
کار لوله گذاری طرح ابتدا در منطقه سیستان آغاز شده است، پایلوت این طرح نیز در بخش مرکزی شهرستان هامون به اجرا در آمده است.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اولین هدف طرح 46 هزار هکتار آبرسانی به مزارع سیستان از طریق لوله در فرایند اجرا جذب نیروهای بومی و محلی است و در همین زمینه 2 کارگاه اجرایی و تربیتی ایجاد شده تا از تجارب شرکت ها و مشاوران بزرگ برای تربیت نیرو و بهره گیری از ظرفیت های منطقه استفاده شود.
علی اوسط هاشمی با بیان اینکه نقش نیروهای محلی سبب پایداری طرح خواهد شد، گفت: اجرای این طرح سبب ماندگاری مردم در منطقه و افزایش تولید و تغییر الگوی کشت خواهد شد.
وی یکی از برنامه های جنبی این طرح را ایجاد کارخانه لوله پلی ایتیلن در سیستان وبلوچستان ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه این طرح و همچنین طرح 100هزار هکتاری در جنوب استان نیاز به لوله دارد تصمیم گرفته شد کارخانه ساخت لوله در همین استان ایجاد شود که این نیز زمینه ساز ایجاد اشتغال شده است.
وی ادامه داد: اجرا و تکمیل طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار زمین در سیستان هزاران شغل ایجاد می کند که ساخت واحد تولیدی لوله با 150 نفر اشتغالزایی از جمله آنهاست.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دولت برای استفاده بهینه از آب و خاک برنامه های مهمی در پیش دارد که اجرای طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین در منطقه سیستان و یکصد هزار هکتار در مناطق مختلف بلوچستان بر همین مبنا طرح ریزی شده است.
وی بیان کرد: 10 هزار هکتار از این طرح در چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

**اجرای طرح های پتروشیمی و صنعتی در سیستان و بلوچستان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به موضوع بیکاری سیستان و بلوچستان و اختلاف فاحش نرخ بیکاری در این استان با سطح ملی و از سوی دیگر به دلیل نیاز به شرایط خاص برای توسعه کشاورزی، دولت تدبیر و امید ایجاد تنوع در زمینه فعالیت های اقتصادی استان را در دستور کار خود قرار داد.
باقر کرد اظهار داشت: رفتن به سمت و سوی پتروشیمی و صنایع مرتبط با این موضوع از جمله رویکردهای دولت تدبیر و امید برای ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال در سیستان و بلوچستان است.
وی تصریح کرد: انتخاب چابهار به عنوان قطب سوم توسعه پتروشیمی کشور و ایجاد بیش از 23 مجتمع پتروشیمی در این منطقه ، اجرای خط انتقال گاز متان از عسلویه به چابهار و ایجاد مجتمع پتروشیمی پروپیلن در ایرانشهر از جمله اقدامات دولت یازدهم در این منطقه است.
وی افزود: همچنین انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب سوم تولید خودروی کشور، احداث کارخانه فولاد چابهار و ده ها طرح کوچک و بزرگ دیگر بخشی از تصمیمات دولت در راستای توسعه صنعت در استان است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح ها در گام نخست بیش از 50 هزار فرصت شغلی مستقیم و ده ها هزار فرصت شغلی غیر مستقیم را به همراه خواهد داشت.

**توسعه بنادر چابهار و تحول جنوب شرق
یکی از اساسی ترین کارهای دولت تدبیر و امید توجه به ظرفیت های اصلی سیستان و بلوچستان به ویژه توانمندی های بندری با توجه به وجود تنها بندر اقیانوسی کشور در این استان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: تکمیل مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سبب شکوفایی اقتصاد دریا محور، رونق تولید و کسب و کار و متحول شدن محور شرق کشور می شود.
بهروز آقایی اظهار داشت: با این اقدامهای ارزنده و مهم این گنج نهان در سواحل مَکُّران بیشتر کشف و شکوفا می شود.
وی افزود: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان طرح برتر در بخش اقتصاد حمل و نقل، موفق به دریافت جایزه دادمان شده است.
وی ادامه داد: این طرح در فاز نخست اسکله های کنتینری و پسکرانه با پیشرفت بیش از 95 درصدی در مرحله بهره برداری است.
وی بیان کرد: ظرفیت بندر شهید بهشتی پس از تکمیل مرحله (فاز) نخست به هشت و نیم میلیون تن می رسد که بزودی با حضور مسئولان ارشد کشوری و کشورهای همسایه به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: در مجموع بیش از یک میلیارد دلار برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و تجهیز آن سرمایه گذاری شده است.
مدیر کل بناد و دریانوردی استان با تشریح آخرین اقدامات در اجرای پروژه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: در فاز نخست هزار و 650 مترموج شکن، بیش از 5 کیلومتر دایک حفاظتی، پنج پست اسکله شامل 2 پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و 700 متر احداث شده است.
وی ادامه داد: از مجموع 15 میلیون و 800 هزار مترمکعب عملیات لایروبی مقدار 14 میلیون و 500 هزار متر مکعب انجام شده که در این بخش حجم عملیات 94 درصد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه قرار است بیش از60 هکتار از محوطه تخلیه و بارگیری کالا با 29 میلیون و 995 هزار عدد تایل و سنگ فرش روسازی شود، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 30 هکتار با 23 میلیون و 101 هزار عدد بلوک تولید شده روسازی و 203 هکتار از دریا استحصال شود.
وی با بیان اینکه در سال 1394 مناقصه و عقد قرارداد و در خرداد سال 1395 گشایش اعتبار اسنادی انجام شده است، گفت: در دی ماه سال گذشته تجهیزات جرثقیل ساحلی و محوطه ای از بندر رستوک آلمان حمل شده است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دولت یازدهم هزار و 720 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت ها، عمران و آبادانی این شهرستان هزینه کرده است.
ایوب درویشی اظهار داشت: اعتبار یاد شده از محل استانی، 2 درصد نفت و گاز و توسعه متوازن ملی و استانی تامین شده است.
وی ادامه داد: اعتبارات ملی برای اجرای طرح های کلان نظیر توسعه بندر شهید بهشتی و راه آهن چابهار - سرخس هزینه می شود.
وی افزود: سهم شهرستان چابهار از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به مناطق دریایی جنوب 379 میلیارد ریال است که در بخش های آموزش و پروش، آب ، برق، شیلات، کشاورزی، عمران شهری و روستایی، بهداشت و درمان، امور مساجد و رفاه اجتماعی هزینه می شود.
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات دولت تدبیر و امید برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ستودنی است.
عبدالغفور ایران نژاد اظهار داشت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از بزرگترین طرح های عمرانی در حال اجرای کشور است که بزودی فاز اول آن افتتاح و به بهره برداری می رسد.
وی از تلاش های دولت یازدهم برای عمران و آبادانی سواحل مکران در محدوده استان سیستان وبلوچستان قدردانی کرد و افزود: تشکر به خاطر این است که در اوج اوضاع بد اقتصادی کشور بیش از یک میلیارد دلار برای طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار در نظر گرفته شد.
وی افزود: 9 دستگاه جرثقیل به ارزش 20 میلیون یورو پارسال از کشور آلمان خریداری و در بندر شهید بهشتی چابهار نصب شده است که قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های بزرگ را دارند.
وی با بیان اینکه با افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اقتصاد شرق کشور متحول می شود، خاطرنشان کرد: چابهار یکی از سود آورترین مناطق ایران از نظر تجاری و اقتصادی است.
وی گفت: مجوز فرودگاه بین المللی چابهار پارسال صادر شده است و بزودی پس از انجام کارهای مقدماتی عملیات ساخت آن آغاز می شود.
گرچه چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی تلقی می شود اما به دلیل نبود زیر ساخت های لازم تا پیش از این کالاهای ترانزیتی در سایر بنادر همچون بندرعباس تخلیه و برای انتقال به افغانستان بصورت زمینی به مرز میلک در شمال سیستان و بلوچستان منتقل می شد.

**راه آهن چابهار– زاهدان - میلک - مشهد
استان پهناوری همچون سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی و همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان و نیز پراکندگی جمعیت در آن قطعا نیازمند سیستم حمل و نقل ریلی پیشرفته ای به منظور تسهیل در امور حمل و نقل بار و مسافر است که این مهم از چشم تیزبین دولت یازدهم دور نمانده است و برنامه ریزی های بسیاری برای انجام آن صورت گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قرارگیری سیستان و بلوچستان در محل تلاقی مسیر شرقی کریدور شمال– جنوب و مسیر جنوبی کریدور شرق– غرب فرصت ترانزیتی بزرگی را برای استان رقم زده که هم اینک این مزیت در حال بهره گیری است.
باقر کرد ادامه داد: مسیر ارتباطی چابهار – سرخس نزدیکترین راه به کشورهای آسیای میانه به منظور ترانزیت کالاهای بین المللی و انتقال محصولات مختلف محسوب می شود و به عبارتی دیگر این مسیر شاهراه انتقال کالا از جنوب به شمال تعریف شده است.
وی ادامه داد: راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد - سرخس بیش از 1500 کیلومتر طول دارد که بخشی از آن تا بازارچه میلک در شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان مرز ایران و افغانستان ادامه می یابد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان فرصت بزرگ ترانزیت کالا برای سازمان های مهم اقتصادی منطقه ای از جمله شانگهای و اکو محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این ظرفیت ها موضوع ایجاد راه آهن سراسری چابهار- زاهدان- میلک- مشهد در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت که یکی از بزرگترین طرح های موجود در منطقه است و تاکنون توانسته کارآفرینی بسیاری به ویژه برای نیروهای بومی داشته باشد.
عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز از پیشرفت 20 درصدی این طرح خبر داد.

**بهترین امنیت در 38 سال گذشته سیستان و بلوچستان
امنیت همواره یکی از دغدغه های سیستان و بلوچستان بوده است که بسیاری از کارشناسان این موضوع را سبب عقب ماندگی این استان از چرخه پیشرفت می دانند، بنابراین دولت یازدهم از ابتدای فعالیت به موضوع امنیت در سیستان و بلوچستان توجه ویژه ای داشته است.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امنیت پایدار و احساس امنیت ایجاد شده در سالهای 94 و 95 در طول 38 ساله پیروزی انقلاب اسلامی در این استان بی سابقه بوده است.
علی اصغر میرشکاری گفت: دولت تدبیر و امید برای برقراری امنیت به زیرساخت های سیستان و بلوچستان توجه ویژه ای داشته به طوری که تنها در پروژه راه آهن چابهار - زاهدان افزون بر 800 دستگاه کامیون و صدها کارگر مشغول بکار شده و از این راه امرار معاش می کنند.
وی ادامه داد: توسعه کارخانجات، طرح آبیاری 46 هزار هکتاری، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و پروژه گازرسانی با هدف برقراری امنیت، ایجاد اشتغال و توسعه در سیستان و بلوچستان به اجرا درآمده است.
وی افزود: احساس امنیت در سیستان و بلوچستان به خوبی تحقق یافته است.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشبختانه امنیت حاکم بر سیستان و بلوچستان از بسیاری از استانهای کشور مشهودتر و ملموس تر است.
وی بیان کرد: امنیت؛ خط قرمز نظام جمهوری اسلامی و تامین آن وظیفه ذاتی حاکمیت است.
وی افزود: حدود 100 طرح امنیتی مفصل و مدون در سیستان و بلوچستان طراحی شده و به تصویب شورای تامین استان رسیده و به شورای امنیت کشور ارسال شده است.
وی با بیان اینکه برقراری امنیت در استان برنامه محور شده است گفت: در این زمینه برای تمام مسائل امنیتی یک برنامه کامل تدوین و سیاست ها و راهبردهای هر دستگاه به طور کامل مشخص شده است.
میرشکاری اظهار داشت: امنیت موضوعی دو طرفه بوده و علاوه بر دنبال کردن راهبردهای امنیتی در زمینه های مختلف همواره در تلاشیم تا در حوزه امنیت، موضوعات و اتفاقات را به سمت فضاهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سوق دهیم.
وی بیان کرد: برای برقراری امنیت در سیستان و بلوچستان به سمت مردمی کردن امنیت گام برداشتیم و آن هم بدین معنا نیست که مردم را مسلح کنیم بلکه برای تحقق این امر از گروه های مرجع و اثر گذار جامعه از جمله علما، روحانیون، ریش سفیدان و بزرگان طوایف و سایر افراد تاثیرگذار برای فرهنگ سازی و برطرف کردن مشکلات امنیتی استفاده کردیم.

**جهش در شاخص های آموزشی و جذب 120 هزار بازمانده از تحصیل
بی شک یکی از مشهودترین فعالیت های دولت تدبیر و امید همت در جذب بازماندگان از تحصیل بوده است که این خدمت به دلیل روشن کردن مشعل دانایی مردم در جامعه یکی از پر ارزشترین فعالیت های دولت محسوب می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: با وجود تلاش های بسیاری که در سه سال گذشته برای جذب 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان انجام شده است اما هنوز 70 هزار کودک دیگر بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارند که تلاش برای جذب آنان همچنان ادامه دارد.
علیرضا نخعی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این سازمان جذب این کودکان به کلاس های درس است که با جذب کودکان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل به جمع 630 هزار دانش آموز موجود می توان شاهد افزایش شمار دانش آموزان استان به 700 هزار نفر در سال تحصیلی پیش رو باشیم.
وی اظهار داشت: هم اینک 26 هزار کلاس درس با متوسط تراکم 24 نفر وجود دارد که می توان با افزودن سه نفر به این کلاس ها شرایط را برای حضور 75 هزار دانش آموز جدید در مدارس فراهم کرد.
وی افزود: افزایش هزار کلاس درس جدید برای سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته شده است که می توان از این ظرفیت نیز برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل بهره گرفت.
نخعی ادامه داد: 35 درصد مدارس متوسطه استان جمعیتی کمتر از حد استاندارد یعنی 65 نفر دارند که باید با ارائه سرویس مدارس برای کودکان سعی در تجمیع آنان در مدارس کرد.
وی تصریح کرد: با ارائه خدمات سرویس مدارس تا کنون توانسته ایم 30 هزار کودک را جذب کلاس های درس کنیم که پیش بینی شده است درصورت استفاده از حداکثر توان بتوان به 60 هزار دانش آموز سرویس مدارس ارائه داد.
وی خاطرنشان کرد: تحقق این هدف مستلزم 75 میلیارد ریال اعتبار است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم اینک مدارس شبانه روزی استان با 22 هزار دانش آموز موجود، کمتر از ظرفیت خود فعالیت می کنند که می توان با استفاده از حداکثر ظرفیت مدارس این رقم را به 32 هزار دانش آموز افزایش داد.
وی افزود: این امر تنها با افزایش 30 درصدی اعتبارات مدارس شبانه روزی معادل 32 میلیارد ریال محقق می شود.
یکی از فعالیت های ارزشمند در حوزه سواد آموزی توجه کردن به کودکان کار است زیرا کودکان کار حقیقتی انکار ناپذیر در جامعه هستند و باید برای تحصیل و افزایش سطح دانایی آنان اقدام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به راه اندازی سیستم آموزش از راه دور اظهار داشت: هم اینک 84 مرکز آموزش از راه دور در استان راه اندازی شده و هفت هزار و 600 دانش آموز نیز در آنها ثبت نام کرده اند.
تمام بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان کودکان نیستند بلکه افراد بزرگسالی نیز در سیستان و بلوچستان وجود دارند که سالها قبل تحصیل را رها کرده و به دلایل مختلف حتی برای فراگیری خواندن و نوشتن هم به سراغ درس و کلاس نیامده اند.
نخعی با اشاره به وجود آمادگی برای تحصیل افراد بزرگسال در استان بیان کرد: 130 هزار نفر بیسواد زیر 50 سال در سه سال گذشته در این استان به کلاس های سواد آموزی جذب شده اند.
وی اظهار داشت: هدف اصلی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تعلیم و سواد آموزی به تمام بازماندگان از تحصیل است.
وی گفت: هم اینک در 300 نقطه جمعیتی این استان هیچ بازمانده از تحصیل زیر 50 سال وجود ندارد.
وی افزود: یکی دیگر از معضلات موجود در این استان ترک تحصیل کودکان است که اغلب این کودکان از خانواده هایی با سطح سواد پائین هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سه سال اخیر در این استان شناسایی وبه کلاس های درس رفتند.
علی اوسط هاشمی افزود: برای جذب 70 هزار کودک دیگر بازمانده از تحصیل در این استان باید تمام دستگاه ها متحد شوند و هیچ محدودیت اعتباری نیز در این زمینه وجود ندارد.
وی اظهار داشت: بر اساس مذاکرات انجام شده با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مسئولان مرتبط با جذب و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در این استان اعتبار مربوط به این امر را تخصیص شده فرض کنند و در این زمینه هیچ دغدغه ای نداشته باشند.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت های فنی و حرفه ای در سیستان و بلوچستان ادامه داد: افزودن 19 مرکز مهارت های کار و دانش در سطح استان یکی از فعالیت های مطلوب آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای تلقی می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: به منظور ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان بخصوص جذب بازماندگان از تحصیل همکاری برای تکمیل مدارس خیر ساز باید در اولویت کار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
هاشمی هم چنین با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی ادامه داد: نباید در مناطقی که به نسبت جمعیت خود به اندازه کافی مدرسه دارند، کلاس درس ساخته شود بلکه مدارس باید در سایر مناطق که از این امکانات کم بهره ترند ساخته شود.

** 2 هزار و 31 کلاس درس در سیستان و بلوچستان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: 2 هزار و 31 کلاس درس در قالب 692 مدرسه در طول چهار سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید در استان ساخته شده است.
علیرضا راشکی اظهار داشت: این کلاس ها با زیربنای 188 هزار و 725 متر مربع و اعتبار هزار و 780 میلیارد ریال (178 میلیارد تومان) ساخته شده است.
وی با اشاره به همت دولت تدبیر و امید در جلب مشارکت خیران ادامه داد: ساخت 297 مدرسه با 980 کلاس درس و افزون بر 748 میلیارد ریال اعتبار از مجموع 692 مدرسه ساخته شده در این مدت با مشارکت خیران انجام شده است.
وی بیان کرد: همچنین هم اینک 681 مدرسه با 2 هزار و 804 کلاس درس و اعتبار افزون بر 2 هزار و 340 میلیارد ریال (234 میلیارد تومان) در سیستان و بلوچستان در دست ساخت است.
وی زیربنای توسعه ماندگار هرجامعه را فرهنگ دانست و گفت: با عنایت استاندار سیستان و بلوچستان به حوزه آموزش و پرورش، در چند سال گذشته به طور متوسط 12 تا 17 درصد اعتبارات استانی به ساخت مدارس اختصاص یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به نگاه خاص و ویژه استاندار مقرر شده است امسال کل اعتبارات این نهاد در 6 ماه نخست سال تخصیص یابد تا روند ساخت مدارس بیش از گذشته سرعت پیدا کند.
راشکی گفت: همچنین در ردیف های ملی علاوه بر ردیف متداول، یک ردیف اعتباری خاص رهبری برای سیستان و بلوچستان در قالب توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در این ردیف 260 میلیارد ریال (26 میلیارد تومان) برای ساخت پنج مجتمع آموزشی لحاظ شده که تاکنون 140 میلیارد آن (14 میلیارد تومان) تخصیص یافته است.
وی ایجاد یک ردیف خاص در بودجه کشور برای مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را از جمله عنایات ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه فرهنگ و دانش این نقطه از ایران اسلامی با هدف رفع عقب ماندگی های گذشته ذکر کرد.
راشکی گفت: سیستان و بلوچستان از جمله محدود استان های کشور است که معاونت مشارکت خیران را در اداره کل نوسازی مدارس راه اندازی کرده که بر اساس اقدامات این بخش در قالب برگزاری همایش های ملی و استانی در سال های اخیر میزان مشارکت خیران از 95 میلیارد ریال (9 میلیارد و 500 میلیون تومان) سال 92، هم اینک به 470 میلیارد ریال (47 میلیارد تومان) افزایش یافته است.
وی افزایش اقدامات صورت گرفته در حوزه مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را علاوه بر عنایت مسئولان کشوری و استانی معطوف به مشارکت بسیار خوب خیران دانست.
وی شمار خیران فعال در موضوع مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را 138 نفر به صورت حقیقی و افزون بر 10 موسسه و بانک ذکر کرد.

**معدن به عنوان گمنام ترین ظرفیت استان در حال شکوفایی
شاید موضوع معادن از گمنام ترین بخش ها در سیستان و بلوچستان در ادوار گذشته بوده است در حالی که این سرزمین به واسطه اقلیم و موقعیت جغرافیایی خود یکی از غنی ترین بخش های معدنی کشور محسوب می شود که بکر و دست نخورده باقی مانده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: وجود معادن نسبتا غنی و متنوع معدنی و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت های معدنی و قرارداشتن استان بر روی کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد بهترین ظرفیت ها را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.
نادر میرشکار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن و طلا و کانسارهای غیر فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است.
وی ادامه داد: وجود بیش از 400 هزارتن گارنت با عیار 40 درصد، 10 میلیون تن اندلوزیت، 5 میلیون تن فلدسپات، 130 هزارتن سیلیس، 43 هزارتن آنتیموآن از قابلیت های این استان در بخش معدن است.
وی بیان کرد: دولت یازدهم با اطمینان از این ظرفیت بالا و موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان تلاش برای استخراج و صدور بخشی از این معادن فرآوری شده به خارج از کشور را در دستور کار قرار داد و در رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان، شناسایی و اکتشاف معادن در قالب 57 محدوده اکتشافی با وسعتی در حدود 46 هزار کیلومتر مربع به تصویب رسید.
وی گفت: شرکت های بزرگ ایمیدرو و ایدرو با حضور در این عرصه و سرمایه گذاری لازم در حال فعالیت در حوزه معدن سیستان و بلوچستان هستند.

**استفاده بهینه از ظرفیت مسدود شده مرز
مرز های سیستان و بلوچستان در طول سالیان گذشته نه تنها در اذهان عمومی به عنوان فرصت بلکه به گفته بسیاری از مسئولان به عنوان تهدید تلقی می شد و تلاش اکثر افراد برای انسداد آن بود اما دولت تدبیر و امید با توجه خاص به این ظرفیت بالقوه تلاش کرد تا این ظرفیت را بالفعل کرده و از تلاش های دولت می توان به مجوز پنج بازارچه و پایانه مرزی جدید در این استان اشاره کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هیات دولت با ساخت بازارچه های مرزی «بش دلبر»، «تخت عدالت» و «شاه گل» در منطقه سیستان و «جالق» و «میل160» در سراوان موافقت کرده است.
علی اوسط هاشمی ادامه داد: براساس مصوبه هیات دولت شعاع اعطایی برای مرزنشینان استان 50 کیلومتر از نقطه صفر مرزی مشخص شد.
وی افزود: مرزنشینان واجد شرایط ماهانه تا سقف پنج میلیون ریال از تخفیف عوارض قانونی واردات معاف می شوند.
وی تصریح کرد: شعاع برخورداری مرزنشینان استان های مرزی کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه در فاصله 20 کیلومتر است.
وی با بیان اینکه دریافت مصوبه ایجاد بازارچه مرزی کار آسانی نیست و باید از کمیسیون اقتصادی دولت عبور کند بیان کرد: وجود پنج بازارچه مرزی رسمی فرصت خوبی برای بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و سازمان های با کارکرد جذب سرمایه گذاری و اقتصادی است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تعداد پایانه های مرزی بین المللی رسمی استان در دولت یازدهم از 2 پایانه به چهار پایانه افزایش یافته است.
هاشمی اظهار داشت: وجود چهار پایانه رسمی بین المللی برای تجارت و پنج بازارچه با کارکرد محلی و منطقه ای نقش موثری در شکوفایی اقتصاد منطقه دارد.
همچنین یکی از مطالبات مردم این استان ایجاد منطقه آزاد در شمال آن است که دولت نیز تمام تلاش خود را برای محقق کردن این خواسته انجام داده است.
مشکل اصلی تایید نشدن لایحه مناطق آزاد دولت تاکنون را می توان تصمیم گیری کلی نمایندگان در اینباره دانست به طوری که در یک مرحله در کمیسیون اقتصادی مجلس تعداد زیادی منطقه به لایحه افزوده شد و در مرحله دیگر دیدی کلی بدور از تفکیک و نیاز سنجی بخشی به این لایحه شکل گرفت.
گرچه دولت یازدهم تاکنون لایحه ایجاد مناطق آزاد کشور را برای 2 بار به صحن علنی مجلس برده است اما یکبار با توجه به افزودن مناطق آزاد و ویژه به این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس تا 80 منطقه آزاد و ویژه با اعلام منافات این لایحه با برنامه پنجم توسعه رد شد و بار دیگر نیز به دلیل رای نیاوردن از سوی نمایندگان رد شد با این حال به گفته استاندار سیستان و بلوچستان دولت تدبیر و امید از موضع خود کوتاه نیامده و ایجاد مناطق آزاد را در دستور کار خود دارد و همچنان پیگیر تصویب آن است.

**پیش بینی 300 هزار شغل در برنامه ششم توسعه در شیلات سیستان وبلوچستان
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: یک میلیون تن صید(ماهی، میگو و دیگر ذخایر دریایی) و ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در برنامه ششم توسعه و سند توسعه سواحل مکران پیش بینی شده است.
هدایت الله میرمرادزهی اظهار داشت: فعالیت در حوزه شیلات نقش مهمی در توسعه سواحل مکران دارد و دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به اجرای طرح های شیلاتی داشته است.
وی ادامه داد: توسعه سواحل مکران از برنامه های مهم رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیروامید است و شیلات جایگاه ویژه ای در توسعه این منطقه دارد.
وی افزود: حل مشکلات 25 هزار صیاد در آب های چابهار و کنارک، توجه و توسعه مزارع پرورش میگو گواتر، افزایش مکان های پرورش ماهی در قفس، توسعه و تکثیر آبزیان، ایجاد و توسعه بنادر ماهیگیری، صیادی و تخلیه صید، کارخانه های تون و پودرماهی از جمله طرحهای برنامه ششم توسعه است که نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان چابهار و کنارک هم اینک تامین کننده بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی کشور هستند و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند را به خود اختصاص داده اند.
میر مرادزهی بیان کرد: لایروبی و توسعه 11 بندر صیادی و تخلیه صید می تواند به ایجاد اشتغال کمک بسزایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بنادر ماهیگیری علاوه بر ایجاد اشتغال موجب جذب گردشگران زیادی شده اند، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های پیشنهادی اداره شیلات تبدیل روستاهای حاشیه بنادر صیادی به «بندر شهر» است تا از مردم از خدمات رفاهی و زیربنایی بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه چابهار و کنارک فعالیت دارند.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.

**افزایش امید به زندگی با طرح تحول سلامت در سیستان و بلوچستان
یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای تمام مردم ایران بخصوص مردم مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان اجرای طرح تحول نظام سلامت است که مردم به دلیل کمبود امکانات و مشکلات بیمه ای مجبور بودند برای درمان به شهرهای دیگر یا کشورهای همجوار از جمله افغانستان و پاکستان سفر کنند.
دولت یازدهم با اجرایی کردن طرح تحول نظام سلامت توانست با زیرپوشش قرار دادن جمعیت زیادی از هموطنان، چشم انداز روشنی را در بخش سلامت در کشور ترسیم و در توزیع خدمات بیمه ای، عدالت برقرار کند.
طرح تحول نظام سلامت که در اواخر سال 92 به تصویب رسید و از اردیبهشت سال 93 اجرایی شد، سبب شد تا حدود 11 میلیون ایرانی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند از خدمات بیمه همگانی بهره مند شوند.
افزایش رضایتمندی و برطرف کردن مشکلات مردم در حوزه سلامت، ارتقای خدمات و افزایش دسترسی به خدمات درمانی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در این باره گفت: دولت تدبیر و امید خدمات ماندگار و ارزشمندی را در حوزه بهداشت و سلامت از طریق این طرح انجام داده است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی ادامه داد: بر اساس آمار موجود 20 درصد از امکانات طرح تحول سلامت به سیستان و بلوچستان تعلق گرفته است.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت آنقدر ارزشمند است که جامعه روحانیت برای روی کار آمدن مجدد وزیر بهداشت در دولت یازدهم از خود وی درخواست ادامه کار کردند.
مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: 2 میلیون و 400 هزار نفر در استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند که یک میلیون و 600 هزار نفر از آنان روستایی و عشایر اند که دولت به صورت رایگان برای آنان دفترچه بیمه سلامت صادر کرده است.
دکتر محمد صفدری اظهار داشت: تیم های سلامت برای جامعه روستاییان خدمات پایه را ارائه می دهند و اگر نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی داشته باشند از طریق سامانه ارجاع به شهرها مراجعه می کنند.
وی افزود: برای بقیه اقشار سیستان و بلوچستان شامل کارمندان دولت، خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، مددجویان بهزیستی، طلاب علوم دینی، دانشجویان و بیماران خاص نیز دفترچه بیمه سلامت صادر شده است.
وی گفت: مشکلی که در شهرها وجود داشت این بود که هر فردی بخواهد دفترچه بیمه مشابه کارمندان دولت دریافت کند باید ماهیانه 400 هزار ریال پول پرداخت می کرد.
وی افزود: دولت برای مردم که در حاشیه شهرها زندگی می کنند و افرادی که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند دفترچه بیمه سلامت همگانی رایگان صادر کرده است.
مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از ابتدای مرداد امسال ارائه خدمات سرپایی (به جز دارو) و بستری به بیمه شدگانی که به صورت یارانه از منابع دولتی و بدون مشارکت بیمه شده در پرداخت حق بیمه زیر پوشش بیمه همگانی قرار دارند محدود به مراکز دولتی دانشگاهی است.
وی گفت: سه هزار و 880 بیمار خاص و صعب العلاج در این استان زیر پوشش بیمه قرار دارند و تمام خدمات درمانی و دارویی به آنان رایگان ارائه می شود.

**چهار سال کشت و اینک برداشت در سیستان و بلوچستان
با اقدامات انجام شده توسط دولت یازدهم هم اینک استان کمتر توسعه یافته سیستان و بلوچستان در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است و در صورت ادامه داشتن این روند، سیستان و بلوچستان نیز به زودی به استانی پر رونق تبدیل می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان در اینباره گفت: کارهای زیر بنایی بسیاری در چهار سال نخست دولت تدبیر و امید در این استان انجام شده و در دوره دوم فصل بهره برداری از این ظرفیت هاست.
علی اوسط هاشمی ادامه داد: هم اینک بندر چابهار آماده سازی شده و برای بهره برداری از آن باید از تمام ظرفیت های موجود جاده ای به منظور ترانزیت استفاده کرد.
وی با اشاره به گاز رسانی به سیستان و بلوچستان افزود: تا پایان امسال 700 کیلومتر خط گاز شهری در زاهدان ایجاد خواهد شد و برنامه ریزی شده تا این میزان تا پایان سال آینده به هزار و ٣٠٠ کیلومتر برسد.
وی خاطر نشان کرد: با تغییر سوخت نیروگاه زاهدان به گاز، سالانه هزار و 500 میلیارد ریال صرفه جویی در هزینه سوخت آن می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح ٤٦هزار هکتار آبیاری نوین در دشت سیستان ادامه داد: ١٠ هزار هکتار از این میزان به زودی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: باید به مردم ایمان داشت و برای خدمت صادقانه به آنان تلاش کرد.
هاشمی اظهار داشت: مسئولان وظیفه دارند که به شان مردم احترام بگذارند.
وی ادامه داد: مردم با حضور خود در پای صندوق های رای سبب اقتدار نظام شدند و مسئولان نیز باید رفتار متناسبی با شخصیت مردم داشته باشند.

*** جمع بندی دستاوردهای دولت از سوی استاندار سیستان و بلوچستان:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.